Om du skall göra en chatt gör en som flushar hela tiden chattar som uppdaterar sidorna hela tiden är jobbiga.. tänk bara det där jobbiga klickandet.
Tips isåfall gör ett javascript som hämtar rader från en flushande sida. Så behöver inga rader för användern försvinna. Men som sagt asp är nog inte det bästa serverside språket för detta.
Nickemannen skrev:
Om du skall göra en chatt gör en som flushar hela tiden chattar som uppdaterar sidorna hela tiden är jobbiga.. tänk bara det där jobbiga klickandet.
Tips isåfall gör ett javascript som hämtar rader från en flushande sida. Så behöver inga rader för användern försvinna. Men som sagt asp är nog inte det bästa serverside språket för detta.
Jag vet att en sida med en klick som uppdaterar är "pain in the ass", men jag ser bara över vilka möjligheter som finns..
Beskriv gärna lite mer ingående hur du menar med javascript + flushande sida!! :OO
EN liten fundering... det som är typiskt för en chatt är ju att det fräschaste meddelandet hamnar längst ner och då det äldsta högt upp... hur går man tillväga för att de skall trycka upp varje meddelande ett steg?? Känns lite problematiskt, some ideas?
Visst, man sorterar bara tvärom... men.. då kommer inläggen så här:
_______________________________________<- Top.
Någon [21:34] <- äldsta.
Jag [21:35] <- senaste.
_______________________________________ <- längst ner..
==========================================
Men om jag vill ha det så här
_______________________________________<- Top..
Någon [21:34] <- äldsta.
Jag [21:35] <- senaste.
pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg Jag har kikat lite på en chat som heter ConquerChat och som finns på theill.com. Kanske kan vara något att kika på för att se lite tekniska lösningar.
Om jag inte minns fel så använder sig denna av .asp & access :)
/red. Den pushar upp det nyaste medelandet högst upp ;)
Med vanlig html kan du göra så här:
[b]<table><tr><td valign = 'bottom'>[/b]
Någon [21:34] <- äldsta.[b]<br>[/b]
Jag [21:35] <- senaste.[b]</td></tr></table>[/b]
eller kanske
[b]<table><tr><td height = '100%'></td></tr>[/b]
[b]<td><tr>[/b]Någon [21:34] <- äldsta.[b]</td></tr>[/b]
[b]<td><tr>[/b]Jag [21:35] <- senaste.[b]</td></tr></table>[/b]
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg
m_soderlund skrev:
Jag vet att Lunarstorm kör ASP, men att de kör chatten i ASP förstår jag inte. De kanske har tillräckligt med bandbredd m.m. så att chattens upptagande i form av resurser inte gör så mycket? Dessutom antar jag att de har optimerat chatten (och alla sidor på Lunarstorm) rejält.
senast jag var inne på lunarstorm vilket var ca 2 år sedan då använde de en IRC-Javaklient som var kopplad till irc.lunarstorm.se.
renholm skrev:
m_soderlund skrev:
Jag vet att Lunarstorm kör ASP, men att de kör chatten i ASP förstår jag inte. De kanske har tillräckligt med bandbredd m.m. så att chattens upptagande i form av resurser inte gör så mycket? Dessutom antar jag att de har optimerat chatten (och alla sidor på Lunarstorm) rejält.
senast jag var inne på lunarstorm vilket var ca 2 år sedan då använde de en IRC-Javaklient som var kopplad till irc.lunarstorm.se.
De har både och, en javachatt som är kopplad till irc.lunarstorm.se plus en ASP-baserad chatt.
Jag har gjort en chatt i perl som funkar bra men jag har inte stresstestat den så jag vet inte hur många chattare den klarar. Det är en ren kopia av aftonbladets chatt. Men jag ska göra om den till PHP någongång när jag får ork.
Nu har jag hittat min lösning...
på hur jag skall få fönstret att uppdateras efter att en person gjort ett inlägg, obs, jag kör på ASP+MySQL för tillfället!
Chatten är endast i projektstatus nu!
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Skicka besökaren tillbaka till sidan som skriver ut inläggen..
Om fönstret inte uppdateras, stäng av cache-funktionen så sidan inte sparas hos klienten.
Palle skrev:
Skicka besökaren tillbaka till sidan som skriver ut inläggen..
Om fönstret inte uppdateras, stäng av cache-funktionen så sidan inte sparas hos klienten.
Jag menar jag har hittat min lösning, nu uppdateras fönstret varje gånge ett nytt inlägg görs, inte var 10 eller var 5 sekund, utan när ett nytt inlägg görs... men det krävdes en extra gömd frame! :)