webForumDet fria alternativet

Större chatt!

30 svar · 793 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

hur anser ni att man skall gå tillväga för en lite större chatt, och de tillgångar som finns är MySQL + ASP samt global.asa

Skall man använda MySQL-databasen som stöd för inläggen som görs och sedan radera dem om är äldre än ex. 24 h?

Eller skall global.asa och application objektet användas och då inte spara några inlägg i databasen, eller?

Ge mig gärna lite ideér! :)

tack!

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

asp + chat = skit

Tyvärr är asp för tungrott för att det ska vara hälsosamt att använda till en chat.
Satsa på en chat i java eller .net istället då. :)

Palle skrev:

asp + chat = skit

Tyvärr är asp för tungrott för att det ska vara hälsosamt att använda till en chat.
Satsa på en chat i java eller .net istället då. :)

Hade mina anningar om det... men om jag nu gör detta i asp + mysql utan att filosofera ut till att använda java eller .net

Vad anser du skulle vara bäst då? :q Har som börjat lite... men vill ha lite ideér och synpunkter..

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Du kan ju göra så att du visar de 20 senaste inläggen på sidan (i chatten) sen försvinner dom.

Gör alltså en funktion som bara sparar de 20 senaste inläggen och sedan tar bort resten...

Hmm, ja eftersom du skriver större chat så tänker jag inte komma med några andra tips tyvärr, det är helt enkelt inte hälsosamt.

Mindre chat, få användare, lite aktivitet.
Då skulle jag använda application-objektet, absolut ingen databas..
Bara tanken att ha en sida som ex. uppdateras var 10e sekund för att hämta data ur en databas ger mig rysningar. ;)

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag vill påstå att det inte går att göra en chat i asp, eftersom inte kan kommunicera direkt mellan server och klienter. Det jag menar är att klienten måste trycka F5 för att få se om något nytt skrivits och det anser jag inte att man kan klassa som en chat, men det är ju min uppfattning om vad en chat är för något.

Min benämning på det du vill göra, Fredde Mannen, är en shoutbox. Vilket egentligen inte är mer än en gästbok förutom att den vanligtvis är inbakad in en liten iframe på huvudsidan, så att man inte ska behöva leta efter den och så att endast iframen blir uppdaterad... det går ju rimligtvis lite snabbare så.

Palle skrev:

Hmm, ja eftersom du skriver större chat så tänker jag inte komma med några andra tips tyvärr, det är helt enkelt inte hälsosamt.

Mindre chat, få användare, lite aktivitet.
Då skulle jag använda application-objektet, absolut ingen databas..
Bara tanken att ha en sida som ex. uppdateras var 10e sekund för att hämta data ur en databas ger mig rysningar. ;)

Så då bör man om man skall göra det riktigt skapa den i Java eller .NET, när du säger .NET menar ASP.NET??

I sådana fall hur skulle du gå tillväga i .NET??

Känner du till någon "bättre" chatt som är uppbygg med .NET?

Java finns det ett flertal, det vet jag, men .NET!

Exempel tack! :)

Engine^ skrev:

Jag vill påstå att det inte går att göra en chat i asp, eftersom inte kan kommunicera direkt mellan server och klienter. Det jag menar är att klienten måste trycka F5 för att få se om något nytt skrivits och det anser jag inte att man kan klassa som en chat, men det är ju min uppfattning om vad en chat är för något.

Min benämning på det du vill göra, Fredde Mannen, är en shoutbox. Vilket egentligen inte är mer än en gästbok förutom att den vanligtvis är inbakad in en liten iframe på huvudsidan, så att man inte ska behöva leta efter den och så att endast iframen blir uppdaterad... det går ju rimligtvis lite snabbare så.

Nåja måhända att det egentligen blir en så kallad "Shoutbox" men som flertalet har upptäckt så har en del communitys "chattar" som de kallar som då är uppbygg i antingen ASP eller PHP!

Så om man definerar ordet chatt:
Plats där du kan föra en diskussion i real time. :q el?

Jag har själv inga konkreta exempel då jag inte skapat någon chat själv.. dock vill jag minnas att icaaq har, eller har hållt på med, en chat i asp.net.
Du kan ju ventilera lite med honom så kanske han puffar dig i rätt riktning. :)

Palle skrev:

Jag har själv inga konkreta exempel då jag inte skapat någon chat själv.. dock vill jag minnas att icaaq har, eller har hållt på med, en chat i asp.net.
Du kan ju ventilera lite med honom så kanske han puffar dig i rätt riktning. :)

Skall göra det... och tack för synpunkterna...

Har ni fler synpunkter, skriv gärna ner dem! :)

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag kan tillägga att jag har gjort en chatt i ASP som fungerade bra med några personer inloggade, och att jag planerade och påbörjade att koda en chatt modell större, men lade av efter några dagar. ASP + chatt går inte ihop så bra.
Det finns förvisso en bra chatt på https://www.pellesoft.se som tydligen har klarat av minst 40 samtida användare. Bli medlem och kolla in!

Du kan även söka på chatt/chat i filearean på Pellesoft.

m_soderlund skrev:

Jag kan tillägga att jag har gjort en chatt i ASP som fungerade bra med några personer inloggade, och att jag planerade och påbörjade att koda en chatt modell större, men lade av efter några dagar. ASP + chatt går inte ihop så bra.
Det finns förvisso en bra chatt på https://www.pellesoft.se som tydligen har klarat av minst 40 samtida användare. Bli medlem och kolla in!

Har sett den chatten... :)

Vad blir svårigheten, visst jag kan tänka mig är detta med visningen av vad varje användare skriver, att köra en refresh varje ex 5 kan kanske vara mycket störande.. Men då bör jag nog se över mina tillgångar och utöka dem t ex. asp.net eller Java!! ?? :q

m_soderlund skrev:

Visst går det att skapa en chat, det är busenkelt, det är inte där problemet ligger..
problemet ligger i att få en hälsosam och server-vänlig chat som inte äter upp servern.

Jag tycker Fredde Mannen ska satsa Java eller .Net istället. :)

Kör på .NET. Som Palle skrev också, så håller icaaq på med en chatt i .NET också. (jag tror det i alla fall..)
Börja på en chatt i .NET och ställ frågor på wF när problemen kommer! :)

Kanske skulle behöva det! :) Får se över det lite grann ikväll detta med java... kanske måste skaffa mig en kompliator för java först! :e eller titta på alt. 2 .NET

Men nu ställer jag mig frågan, Ni vet lunarstorm.se, de har en chatt som är byggd i ASP, måntro varför de inte satsat på typ java om det nu är mer server vänligt! *undrar*

Det funkar fint för dem... visst man får själv uppdatera, ialla fall vad jag upptäckt, om nu inte refreshen är satt till någon högre siffra än ex. 10 sekunder... men den fungerar ialla fall! :)

Kanske 411asp.net's chattscript i .NET kan vara något att titta på?

Google-sökning

Kan vara värt och kolla igenom den! :)

Jag vet att Lunarstorm kör ASP, men att de kör chatten i ASP förstår jag inte. De kanske har tillräckligt med bandbredd m.m. så att chattens upptagande i form av resurser inte gör så mycket? Dessutom antar jag att de har optimerat chatten (och alla sidor på Lunarstorm) rejält.

m_soderlund skrev:

Jag vet att Lunarstorm kör ASP, men att de kör chatten i ASP förstår jag inte. De kanske har tillräckligt med bandbredd m.m. så att chattens upptagande i form av resurser inte gör så mycket? Dessutom antar jag att de har optimerat chatten (och alla sidor på Lunarstorm) rejält.

Man kan ju hoppas det! Eller så har bara alla en dålig erfarenhet av ASP i chatt!

Nåja... när det uppstår problem så återkommer jag... testar först en enklare variant i asp + mysql, sedan om det nu visar sig att det blir dåligt, då får man sakta övergå till Java eller .NET! :e

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

m_soderlund skrev:

bandbredden är väl desamma för alla olika språk :P

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)