webForumDet fria alternativet

Asp+

7 svar · 246 visningar · startad av Prästen

PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg

Hmmm.

Jag läste i ett web-utvecklar-nyhetsbrev jag prenumenerar på.:

Att man kan skriva ASP+ käll-koden i vilket språk som helst.
När man sen kompilerar käll-koden görs den först till Intermediate Language.
Vilket gör koden 70-90% kompilerat.
När man sen kör den kompilerade koden i .NET framework:en på vilken
plattform som helst så blir den fullt ut kompilerad och fullt ut
optimerad för just den plattformen den körs på.
Java funkar ungefär på samma sätt men kompileras till 99% till
bytekod vilket resulterar i långsamma program.
Eftersom koden blir "för mycket" kompilerad och körs dåligt på olika
processorer. Det är därför Java är så långsamt.

OK jag är ingen programmeringsexpert men.
Detta verkar resultera i att ASP+ kommer att bli mycket snabbare än Java.
Samt att ASP+ är plattformsoberoende och att koden kan skrivas i vilket
språk som helst. Hmmm, verkar som Microsoft ska ge Java en rejäl match
med detta nya .NET. Det stod också att ASP är bara en liten del i det nya .NET.

Vad säger ni andra?. Nån som har mer koll på .NET?.
Jag vill veta allt om detta. Vad är det mer för godsaker i .NET förutom ASP?.

Snälla inga fler länkar :) .. Jag vill ha mänsklig response. ;) .
(Ok, lite länkar kan ni skicka med)

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Tjena, här är några punkter jag antecknade vid en föreläsning om asp.net.

• I asp.net deklarerar du dina variabler med rätt datatyp direkt.
  • Du använder inte createObject för att skapa objekt utan "New" (som i VB)
  • Du behöver inte registrera din komponenter på servern, de reggas självt vid kompilering/körning/kopiering, komponenter ändrar dessutom inte i registret.
  • Du behöver inte kontakta webmastern/support för att ändra rättigheter på dina mappar på servern, utan kan själv sköta detta mha en xml-fil. Denna fil sköter all säkerhet för mappar/diskar/filer.