webForumDet fria alternativet

Asp+

7 svar · 246 visningar · startad av Prästen

PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg

Hmmm.

Jag läste i ett web-utvecklar-nyhetsbrev jag prenumenerar på.:

Att man kan skriva ASP+ käll-koden i vilket språk som helst.
När man sen kompilerar käll-koden görs den först till Intermediate Language.
Vilket gör koden 70-90% kompilerat.
När man sen kör den kompilerade koden i .NET framework:en på vilken
plattform som helst så blir den fullt ut kompilerad och fullt ut
optimerad för just den plattformen den körs på.
Java funkar ungefär på samma sätt men kompileras till 99% till
bytekod vilket resulterar i långsamma program.
Eftersom koden blir "för mycket" kompilerad och körs dåligt på olika
processorer. Det är därför Java är så långsamt.

OK jag är ingen programmeringsexpert men.
Detta verkar resultera i att ASP+ kommer att bli mycket snabbare än Java.
Samt att ASP+ är plattformsoberoende och att koden kan skrivas i vilket
språk som helst. Hmmm, verkar som Microsoft ska ge Java en rejäl match
med detta nya .NET. Det stod också att ASP är bara en liten del i det nya .NET.

Vad säger ni andra?. Nån som har mer koll på .NET?.
Jag vill veta allt om detta. Vad är det mer för godsaker i .NET förutom ASP?.

Snälla inga fler länkar :) .. Jag vill ha mänsklig response. ;) .
(Ok, lite länkar kan ni skicka med)

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Tjena, här är några punkter jag antecknade vid en föreläsning om asp.net.

• I asp.net deklarerar du dina variabler med rätt datatyp direkt.
  • Du använder inte createObject för att skapa objekt utan "New" (som i VB)
  • Du behöver inte registrera din komponenter på servern, de reggas självt vid kompilering/körning/kopiering, komponenter ändrar dessutom inte i registret.
  • Du behöver inte kontakta webmastern/support för att ändra rättigheter på dina mappar på servern, utan kan själv sköta detta mha en xml-fil. Denna fil sköter all säkerhet för mappar/diskar/filer.
  • Du behöver inte oroa dig för evighetsloopar, kraschar etc, servern stänger dessa själv när den "känner" att nåt är fel.
  • Du har tillgång till hela windows API, kan nu använda mellan 10-12000 objekt istället för de 6 som finns idag.
  • Du kan dela upp dina sidor i två delar, en med kod och en för grafik
  • Klarar 21 språk
  • Klarar (äntligen) av muliline-kommentarer!
  • Kan cacha databas-anrop, vilket gör att du själv kan ställa in hur ofta den ska fråga databasen och när den ska läsa från cachen, resulterar i snabbare sidor.
  • Gör om html-koden så att den visas korrekt i alla browsers (vare sig det är NS2 eller IE5)
  • Du kan debugga koden

Ja det var lite, hoppas du hittar nåt som kan vara nyttigt!

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det är därför Java är så långsamt.

I vilket avseende är Java långsamt? Menar du att de feta applikationsservrar skrivna i Java som kan hantera hundratals samtidiga användare som t.ex Weblogic är långsamma?

Jisses...

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg

Jag antar att Prästen (kanske omedvetet) spann vidare på det faktum att Java-kod exikverar långsammare än motsvarande kod skriven i t.ex. C++, c eller Visual Basic.

Det är inte för inte som Java sällan kommer i fråga när det gäller mer tidskritisk realtidsprogrammering.

Detta innebär givetvis inte att Java är ett dåligt programmeringsspråk utan avsättning ;)

Mvh Razor

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det är inte för inte som Java sällan kommer i fråga när det gäller mer tidskritisk realtidsprogrammering.

Det kommer, det kommer ;) Ericsson och de andra gossarna är intresserade av att använda Java i realtidssystem så snart går det också.

Grejjen med .NET är ju att den enbart finns på en plattform och att det med stor sannolikhet inte kommer att ändras inom en snar framtid. Den dagen då NET på riktigt konkurrerar med Java så ska jag äta upp min mössa, Java finns och används av miljontals utvecklare, tusentals stora och små företag bygger ut Javastöd i alla möjliga tillämpningar och feta app-servrar pumpas ut av alla stora mjukvaruföretag förutom M$ (t.ex IBM, Oracle, Inprise, BEA etc.).

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Jag referar bara till vad ASP+ utvecklare i USA säger.
Jag ska försöka leta upp texten så jag kan visa er. Men det är ju allmänt känt att Java är långsamt om man jämför med andra objektorienterade språk så det är väl ingen nyhet.

Grejjen med .NET är ju att den enbart finns på en plattform och att det med stor sannolikhet inte kommer att ändras inom en snar framtid

Nu pratar du i nattmössan sgtpepper, du får inte zippa för mycket på glöggen :) .. .NET framework kommer att finnas såsom Java på alla möjliga plattformar.
Det är en självklart, nya serverspråk kan omöjligen överleva om de bara kan köras på en plattform.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Vet inte om jag vågar kommentera... det brukar sluta med långa diskussioner...
Här kommer några rader med tankar som just nu flyger igenom mitt huvud (eller rättare sagt, har inget att göra på jobbet)

När det gäller hastigheten, eller exekveringshastigheten rättare sagt, mellan Java applikationer och kompilerade program så är det en markant skillnad, kompilerade program är oftast långt över 100% snabbare (=100ggr) (finns en testrapport på Dr. Dobbs), orsaken är att JVM (Java Virtual Machine) läser bytekoden, och exekverar den mot de exekveringsregler som gäller för den aktuella plattformen. Det finns dock vissa prestandavinster genom att laborera med olika JVM'er. Jämförelsevis så är det nästan så som VisualBasic oh dess VB runtimebibliotek fungerar.

En annan sak som förbryllar mig mycket är att de flesta tror att Javaprogram kan köras på vilken dator som helst, men så är det ju inte. Man måste installera JVM'en, och det är det inte många som har, kanske någon promille av svenska befolkningen. Däremot finns det en enklare version installerad av webbläsaren för att köra applets.

Kör man programvarorna på en webbserver, så finns det redan stöd för detta i de flesta webserverprogrammvarorna. I ASP.NET går det utmärkt att använda Java som språk, men då använs inte JVM'en alls.

Måste säga att jag hoppas att de flesta utvecklare som läser i detta forum testar på både ASP och framförallt Java. Att kunna programmera i Java ger en mycket bra inblick i hur "riktig" programmering är tänkt att fungera, detta gäller i.o.f även C#.

När det gäller ASP.NET så har jag skummat ytan, och så länge finns inget negativt, förutom att det kan vara lite svårt att komma igång då det hitills bara finns i betastadiet. Jag är mycket imponerad av det distribuerade tänkandet som genomsyrar hela .NET idén.

Speciellt fördelen med komponenter som inte behöver registreras, tänk bara inom en snar framtid vilken otrolig mängd med komponenter som kommer att finnas på nätet, bara tanka hem, ladda upp på webbhotellet och köra på...
Så alla ni programmeringssugna, skapa komponenter för fullt, för det kommer att finnas ett "sug" efter dom...

/T

------------------
------------------->8 klipp här!!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
133 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)