PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg Hej
1. Hur gör man en Connect till en MYSQL databas från ASP?.
2. Hur funkar en MYSQL databas jämfört med en Access, finns
det grafiska gränsnitt och så som Access?.
(så detaljerat svar som möjligt tack)
(Snälla, skriv svar + länk, inte bara länk)
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Hej och välkommen.
Fråga 1.
conn.Open "driver=MySQL;server=serverns_namn_eller_ip;uid=anv_namn;pwd=losenord;database=databasens_namn"
Fråga 2.
Ja, det finns grafiska gränssnitt. Ett par stycken. De går att ladda ned från MySQLs sida.
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg Hej emission
Skulle du vilja vara lite mer spefifik på fråga 2.
Den grafiska proget på sidan är ju inte kompilerat. Jag undrar om det finns något program som Access för att skapa databasen. Och hur funkar MYSQL jämfört med Access?.
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg Ditt svar 1.
Kan man då göra en connect till en annan server. eftersom det stod "serverns namn" eller "IP" ?.
Kan man göra samma sak i Access?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Den grafiska proget på sidan är ju inte kompilerat.
Om du syftar på MySQLs egna så finns det kompilerat också. Kolla på sidan. Dessutom finns det en hel massa varianter från andra utvecklare. Återigen, kolla sidan, och se om du hittar något som passar.
Jag undrar om det finns något program som Access för att skapa databasen. Och hur funkar MYSQL jämfört med Access?.
Hur menar du? Skillnaderna är många. Något särskilt du är intresserad av?
Kan man då göra en connect till en annan server. eftersom det stod "serverns namn" eller "IP" ?.
Jupp. Det är lite av idén med en databasserver, så man kan separera den från t.ex. webbserver etc.
Kan man göra samma sak i Access?
Inte direkt, men det finns vägar att gå om man vill "connecta" till en Access/JET-databas via nätet.
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg Hej hej igen.
Tack Tack..
Emission:Hur menar du? Skillnaderna är många. Något särskilt du är intresserad av?
Fråga:
1. Tja, jag kan ingenting om Mysql, kan bara Access. Vill du förklara lite.
2. Vad är det som skilljer dem åt när man ska tillverka dem?(tabeller etc)
3. Kan man göra det grafiskt som i Access.
4. Eller kan man göra det med text?.
5. Alltså när man kör en Mysql eller MS SQL server etc. då blir alltså hela den datorn "hela databasen" då?, också har man ASP scriptet nån annanstans då?.
Emission:Inte direkt, men det finns vägar att gå om man vill "connecta" till en Access/JET-databas via nätet.
Fråga:
1. Aha, hur gör man då?
2. Kan man då connecta till en annan server än där man kör ASP scriptet?.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Fråga:
1. Tja, jag kan ingenting om Mysql, kan bara Access. Vill du förklara lite.
MySQL är en databasserver, byggd för att hantera många samtidiga användare. Access är bara ett program för att skapa databaser, ofta med grafiska gränssnitt. Access har ingen egen databasmotor.
2. Vad är det som skilljer dem åt när man ska tillverka dem?(tabeller etc)
3. Kan man göra det grafiskt som i Access.
Ja, med de grafiska klienterna.
4. Eller kan man göra det med text?.
Ja, med SQL-kommandon.
5. Alltså när man kör en Mysql eller MS SQL server etc. då blir alltså hela den datorn "hela databasen" då?, också har man ASP scriptet nån annanstans då?.
Ja, det är vanligt.
Emission:Inte direkt, men det finns vägar att gå om man vill "connecta" till en Access/JET-databas via nätet.
Fråga:
1. Aha, hur gör man då?
Man använder tredjepartsprogramvara som tillåter detta.
2. Kan man då connecta till en annan server än där man kör ASP scriptet?.
Ja, det var ju det jag sa ;)