Ursäkta den offensiva titeln, men jag vill bara ge er ASPare lite tips.
För några veckor sedan blev jag tvungen att göra om en site som var skriven i ASP, med VBScript.
Jag lärde mig ASP förra året men övergick efter en tid till PHP, men jag är på väg att lämna PHP nu med.
PHP är bättre än ASP.
Man brukar ju säga att det beror på vad projektet innebär, men det ända själet jag kan tänka mig att ASP är rätt val är om koden redan är skriven i ASP eller att klienten är ett Microsoft företag.
Skälen till att ASP är sämre än andra alternativ är många.
Först å främst finns ASP för att Microsoft snabbt vill få in en fot i dörren på ett middleware verktyg. Därav är ASP så illa skrivet.
De enkla saker som slår mig direkt är att min .asp filer är över 500 rader ganska konstant. (include filer inkluderat då alltså)
Jag får musarm av att scrolla min editor så fibrilt som jag gjort med dessa filer.
Jag laddade ner Dev-Gurus VBScript manual och alla tillgängliga funktioner fick ju fan plats på EN liten sida.
Pinsamt få färdiga funktioner alltså. Jag blir tvungen att skriva egna bara för att göra superenkla string manipulationer och vektor hanteringen får man ju tårar i ögonen av.
Notera att här på WF finns trådar och WF script bara för att tjata om hur man ersätter ' med " och vice versa. Löjligt.
VBScript ser kul ut för det är olikt alla C/C++/Java syntaxen, men på grund av att det inte finns några radavslutare - som ; i C syntaxen - så tvingas man ibland har IF satser som stäcker sig dit pepparn växer.
Felhanteringen suger i ASP.
"Odefinierat fel" är ingen ovanlighet. Särskilt inte när man jobbar med ADO.
Ett liknande felmeddelande i PHP får en genast att tänka på bug-fix-rapportering (vilken sällan händer).
Jag menar inte bara felmeddelanden utan även "rollbacks" så att man slipper visa felmeddelande för besökare. För dom som använder MSDN som nyhetsportal vet du vad jag menar. Även dom lyckas inte!
Oj oj oj. Det finns många skäl till varför ASP inte är bra för att göra hemsidor. Jag har inte förrens nu nämnt det dumma med att man måste köpa extension DLLer, platform beroende, icke Open Source, med mera.
Myter:
- Att support skulle vara ett skäl till att välja ASP.
- Att ASP funkar bra på UNIX.
- Att ODBC bara fungerar i ASP.
- Att PHP skulle vara svårare för nybörjare.
- Att det är lite skillnad mellan ASP och PHP.
- Att PHP (bara för att det är bättre än ASP) är det absolut bästa alternativet.
Så till alla er som bara kan ASP och tror att det duger, snälla undersök saken vidare och upptäck det jag upptäckte. Det är ett tips.
Jag menar inte att ni är "dumma" som kör ASP, men ibland är det lätt att man hamnar i en liten fälla.
Från en som faktiskt vet, tack för utrymmet ;-)
------------------
¬ peterbe.com¬