webForumDet fria alternativet

(Tips) ASP suger!

35 svar · 1 290 visningar · startad av petergrennanet

petergrennanetMedlem sedan dec. 1999258 inlägg

Ursäkta den offensiva titeln, men jag vill bara ge er ASPare lite tips.

För några veckor sedan blev jag tvungen att göra om en site som var skriven i ASP, med VBScript.
Jag lärde mig ASP förra året men övergick efter en tid till PHP, men jag är på väg att lämna PHP nu med.

PHP är bättre än ASP.
Man brukar ju säga att det beror på vad projektet innebär, men det ända själet jag kan tänka mig att ASP är rätt val är om koden redan är skriven i ASP eller att klienten är ett Microsoft företag.

Skälen till att ASP är sämre än andra alternativ är många.
Först å främst finns ASP för att Microsoft snabbt vill få in en fot i dörren på ett middleware verktyg. Därav är ASP så illa skrivet.

De enkla saker som slår mig direkt är att min .asp filer är över 500 rader ganska konstant. (include filer inkluderat då alltså)
Jag får musarm av att scrolla min editor så fibrilt som jag gjort med dessa filer.
Jag laddade ner Dev-Gurus VBScript manual och alla tillgängliga funktioner fick ju fan plats på EN liten sida.
Pinsamt få färdiga funktioner alltså. Jag blir tvungen att skriva egna bara för att göra superenkla string manipulationer och vektor hanteringen får man ju tårar i ögonen av.
Notera att här på WF finns trådar och WF script bara för att tjata om hur man ersätter ' med " och vice versa. Löjligt.

VBScript ser kul ut för det är olikt alla C/C++/Java syntaxen, men på grund av att det inte finns några radavslutare - som ; i C syntaxen - så tvingas man ibland har IF satser som stäcker sig dit pepparn växer.

Felhanteringen suger i ASP.
"Odefinierat fel" är ingen ovanlighet. Särskilt inte när man jobbar med ADO.
Ett liknande felmeddelande i PHP får en genast att tänka på bug-fix-rapportering (vilken sällan händer).
Jag menar inte bara felmeddelanden utan även "rollbacks" så att man slipper visa felmeddelande för besökare. För dom som använder MSDN som nyhetsportal vet du vad jag menar. Även dom lyckas inte!

Oj oj oj. Det finns många skäl till varför ASP inte är bra för att göra hemsidor. Jag har inte förrens nu nämnt det dumma med att man måste köpa extension DLLer, platform beroende, icke Open Source, med mera.

Myter:
- Att support skulle vara ett skäl till att välja ASP.
- Att ASP funkar bra på UNIX.
- Att ODBC bara fungerar i ASP.
- Att PHP skulle vara svårare för nybörjare.
- Att det är lite skillnad mellan ASP och PHP.
- Att PHP (bara för att det är bättre än ASP) är det absolut bästa alternativet.

Så till alla er som bara kan ASP och tror att det duger, snälla undersök saken vidare och upptäck det jag upptäckte. Det är ett tips.
Jag menar inte att ni är "dumma" som kör ASP, men ibland är det lätt att man hamnar i en liten fälla.

Från en som faktiskt vet, tack för utrymmet ;-)

------------------
¬ peterbe.com¬

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Tack för dina åsikter!!!
Det är aldrig fel att läsa om vad andra utvecklare tycker. Jag håller nästan med dig, med vissa reservationer. Främsta orsaken till att ASP innehåller så få färdiga funktioner tror jag beror på arvet från IDC tiden, man gjorde det mest nödvändiga för att luta sig mot VB script.

Det är också som du nämner inget vidare att köra ASP på UNIX, så det är lite tråkigt att man blir plattformsberoende.

Det jag kan glädja dig med är att ASP+ troligen kommer att vara mer i din smak, C#, komponenterna, kompileringen osv.

Det är bra att du vädrar dina tankar.

(If UNIX is the answer, what´s the question?)

/T

------------------
public static void main()

mitch99Medlem sedan aug. 200020 inlägg

Vad skall du använda nu ? (slutat med ASP, på väg att sluta med PHP)

/Mitch

petergrennanetMedlem sedan dec. 1999258 inlägg

Vad skall du använda nu ? (slutat med ASP, på väg att sluta med PHP)
/Mitch

I min mening är PHP ett mycket bra alternativ, men allt eftersom websiterna blir större och större blir PHP koden sämre och sämre.
Mitt favorit verktyg är ZOPE www.zope.org.
Det är inte ett scriptspråk som ASP och PHP utan en "Web Application Platform".
Open Source är det med, tillskillnad från säg Vignette Storyserver som kostar ca £60k per license senaste jag hörde siffror om det.

Zope är som Vignette Storyserver, Mindgarde, Spectra, m.fl. fast mer "techie". Man kan göra mycket mer och är mer avancerat.
Det finns gott om dokumentation, men det tar lite blodig vilja att lära sig jobba med dokumentationen. Det finns ännu ingen printad bok, men för däremot finns det nått som ASP jävla mig inte har nämnligen en bok i Open Source av O'Reilly på Zope's websida.

Jag skrev detta för länge sedan: www.peterbe.com/DWWZ, och det var efter att jag just lärt mig Zope.
Annars är det bara att kolla på www.zope.org.

Mitt liv:
HTML -> ASP: Coolt!
ASP -> PHP: WOW!
PHP -> ZOPE: Hjärtattack.

Zope tar lite tid att komma in i, men när man börjar fatta så uttalar man ofta "Nice, sånt tog mig en halvtimma att göra i PHP innan".

Angående min "ASP Suger" debatt så ville jag rikta den vänligt mot er. Det är lätt hänt att man sätter sig till ro med nånting man nyss lärt sig.
Jag påpekade bara att folk måste öppna ögonen ibland.

------------------
¬ peterbe.com¬

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Kul att se att jag inte är ensam om att gilla Zope. Det kanske vore fel att säga att Zope är framtiden, men principerna som det bygger på är definitivt rätt (för mig).

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Tar upp tråden igen för jag vill se nya intressanta svar.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Oj, den här tråden har jag inte sett. Spännande faktiskt. ;)

In med lite synpunkter nu! :D

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

.NET :D

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vide skrev:

.NET :D

Nåra sådana nymodigheter håller vi inte på med här!

;)

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

.Betamax

nej jag ska inte larva ur denna tråd, har börjat gå över från asp till asp.net och är nyförälskad. Sötare än vide tom.

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Kollade lite på www.zope.org, inte så ingående iofs, men jag såg inget som jag kände att jag skulle byta från .NET till ZOPE.

Jag undrar iofs om man kunde utveckla till någon beta-sdk för .NET på den tiden då detta togs upp? Jag kommer inte ihåg så noga...

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

jag kör på .net (C#) dels för att det liknar C och dels för att det liknar java :) kanske skulle köra J# :)

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

.NET!

ska vi inte debattera prestandard-skillnaden mellan asp/asp.net/php ?

Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg

.NET! :D :bire

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Känns som det är fel forum men: .NET!!!!! :)

DiDjoMedlem sedan nov. 2002544 inlägg

Mitt liv:
HTML -> ASP: Coolt!
ASP -> PHP: WOW!
PHP -> ZOPE: Hjärtattack.

Vad är ZOPE för nått?

SannyWMedlem sedan jan. 2003438 inlägg

Ursäkta mig mina herrar, men hur schysta är Ni på en skala från 1-10. Nu precis när jag börjar göra framsteg med ASP, då duger inte det!!! :)

Om man skall vara inne så skall man ha coolare grejor som : Asp.net, PHP, ZOPE m.m.

Länge leve ASP!!!, iallafall tills jag har förmågan att förstå bättre :)

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

P skrev:

.NET!

ska vi inte debattera prestandard-skillnaden mellan asp/asp.net/php ?

Ja jag e allt intresserad iaf :)
Java bör väl oxå vara med?

/Grodan

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Nu precis när jag börjar göra framsteg med ASP, då duger inte det!!!
Om man skall vara inne så skall man ha coolare grejor som : Asp.net, PHP, ZOPE m.m.

Det har varit med länge nu och andra tekniker dyker upp titt som tätt. Detta betyder inte att man inte ska lära sig. :birp
ASP är en utmärkt inkörsport samtidigt som det kan göra en himla massa. Det är när man börjar kräva/lära sig mer som andra tekniker dyker upp.

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Det kan ju faktiskt även vara så, som i mitt fall, finnas en drös 'gamla' applikationer som är skrivna i ASP, Dessa ska ju underhållas också. :)

/G

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)