Jag har två mycket viktiga sidor..
Den ena ser ut så här
session("tmp") = "Doh"
samt en helt vanlig länk till sida 2
Sida 2 ser ut så här
response.write session("tmp")
och detta fungerar inte :) den tappar informationen i session("tmp") :)
Det roliga var att jag testade i en mapp på webservern och då fungerade det men i en annan mapp (virtuell) så fungerade det inte..
:) medan jag skrev detta så löste det sig.. om man tog bort virtual directory och la hela mappen i wwwroot så fungerade det :) skumt..
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Gör cookies istället, jag har haft samma problem.
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg . :q Sessions är ju cookies.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Ekström skrev:
. :q Sessions är ju cookies.
Jaha men alltså istället för att ge en session ett värde som man skall släpa runt, så kan man väl sätta en cookie eller är det samma sak?
Jag försökte en gång att jobba med sessionsvariabler men jag fick aldrig det att funka, så jag började med cookies i stället.
Sessionen sätts väl av servern medans kakan är klientbaserad.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Sessions id sparas lokalt som en cookie, kolla i mappan cookies i windowskatalogen, eller i den lokala profilens mapp. Denna information skickas sedan med alla dokument till och från servern.
Det är fullt möjligt att det strular till sig när man skapar virtuella mappar, och detta kan medföra att sessionerna "bråkar"
/T
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ok, men vad är då skillnaden om de nu är så lika?
Och vem har inte hört: -"Sluta med sessions, dom sölar ner!"
NoMasterMedlem sedan sep. 2002106 inlägg Sessions är väl en form av minneshanterare som man använder för att hantera strängar och värden? Eller har jag missförstått allt?
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Sessions sparas bara tills man stänger webbläsarem, menads man kan lagra en cookie en längre tid
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg
Och vem har inte hört: -"Sluta med sessions, dom sölar ner!"
Ett antal sessioner per domän ger inte ens mätbar prestandaförlust.
Prestandasnack överhuvudtaget är väldig överdriven eller inkorrekt. Det är bara en prestandatest med tex. stresstool som kan svara på det.
Kör du en dedikerad webbserver med bara en domän, kan du ha flera hundra olika sessionsvariabler utan det märks (jag har testat)
Alla datorer stödjer sessions?
Alla datorer stödjer inte cookies.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ok, till grundfrågan varför funkar det varken för mig eller henrikjohansson då? Alltså man sätter en sessions variabel och på "nästa sida" är den borta?
Jag har samma problem. :(
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Nej sessioner sparas inte alltid tills man stänger webläsaren. Jag kan inte använda sessioner om jag inte har en sida som är samma hela tiden. DVS jag har en <!--#Include file="header.asp"--> överst på sidan. Om jag kör utan includes så stängs session ner både lokalt på min egna server och på den server som företaget använder.
Min rekommendation är därför att ha någon form av include, även på en tom sida kan fungera efter att ni inkluderat adovbs.inc och själva objConnection
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Jag tror problemet beror på var sidorna är placerade (virtuell mapp, domän)
Det kan också bero på säkerhetsinställning i webbläsaren.
Kan webbläsaren ta emot cookies, så bör det funka.
CatZ-> ditt problem verkar bero på session time out, eller att sessioiner helt enkelt inte är aktiverade i IIS
En session förstörs väl som standard efter 20 minuter?
:)
Ja, standard är 20 min, kan förlängas med tex: Session.Timeout = 60
(totalt 60 min)
Ok, hade ju samma problem, har nu lösningen tror jag.
Lade:
<% Response.Buffer = True %>
<!-- #include file="adovbs.inc" -->
i header.asp som jag sedan inkluderar på de berörda sidorna allra först i koden : <!--#Include file="header.asp"-->
Så fungerar det helt plötsligt. :) :) :)
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg För att ta steget lite längre... kan man inte kolla om besökarens webläsare klarar cookies, om besökarens webläsare INTE klarar cookies så väljer man att skapa en session istället.... kan det fungera ?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Toonster skrev:
CatZ-> ditt problem verkar bero på session time out, eller att sessioiner helt enkelt inte är aktiverade i IIS
Gör man så som jag sade så fungerar det eller hur ? ;)
edit:
Pellefant skrev:
Ok, hade ju samma problem, har nu lösningen tror jag.
Lade:
<% Response.Buffer = True %>
<!-- #include file="adovbs.inc" -->
i header.asp som jag sedan inkluderar på de berörda sidorna allra först i koden : <!--#Include file="header.asp"-->
Så fungerar det helt plötsligt. :) :) :)
Response.Buffer = True är ju förinställt så det borde inte påverka. Men alla servers är ju olika och det finns nog fler än ett sätt att koda på. Kan hända att några av oss gör samma misstag och att det är därför som inte sessions vill sig som det ska.
Själv använder jag också response.buffer = true bara utifall att ;)
Pellefant; maxtid för sessioner är väl inte 60 minuter, man kan ju ha ännu högre eller? Jag har för mig det..