webForumDet fria alternativet

Bäst metod för nyhetsbrev?

ASP

3 svar · 367 visningar · startad av Oputres

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Allå!

Jag skall ordna ett nyhetsbrev med Jmail till mina användare. Just nu är dem bara några få stycken men om några år hoppas jag på kanske runt tusen användare. Vilken metod är då bäst att använda för att skicka nyhetsbrev, en metod som loopar fram mailutskick efter mailutskick enligt koden nedan eller en metod som anger samtliga användare i BBC? Kan jag lägga in tusen BBC i ett mail?

Här är en kod jag hittade på forumet för att loopa fram mail efter mail till alla användare - en åt gången:

set rs = conn.execute("SELECT * FROM [users] ORDER BY [ID]")

while not rs.eof 
set mail = server.createobject("jmail.message") 
   mail.to = rs("epost")
   mail.from = "utskick@domain.com"
   mail.body = "Hej " & rs("fornamn") & "!<br>"
   mail.send
set mail = nothing

rs.movenext
wend

set rs = nothing

Nog kommer väl servern (Loopia) reagera på att det plötsligt skickas tusen mail efter varandra istället för ett mail med tusen BBC?

Tanken är också att jag skall kunna skicka mailet i html-format och såg då att man på CDONTS måste ange detta med "någonting = 0". Hur ställer jag in detta i Jmail?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det bästa är väl ändå att ta dem t.ex. 50 eller 100 i taget? Sätt en mottagare, 49/99 BCC's och skicka, börja om.

Annars har väl JMail bra funktioner för att skicka stora chunk's med mail? Kolla in manualen.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

När det börjar handla om riktigt stora mängder utskick kan det vara en poäng att göra en liten paus mellan varje utskick, säg tio eller tjugo sekunder.

OveRRidE skrev:

Sätt en mottagare, 49/99 BCC's...

Bra förslag. Se till att du inte sätter någon av prenumeranterna som mottagare bara. Sätt istället någon e-postadress som antingen går tillbaka till dig eller inte går någonstans alls. Det är inte så uppskattat att få sin e-postadress spridd till andra, och det kan orsaka en hel del förvirring.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

För mitt svar hänvisas till en parallell tråd.
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1192261#post1192261

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)