webForumDet fria alternativet

Vad är bäst? ASP eller PHP????

ASP

72 svar · 687 visningar · startad av caze · sida 2 av 4

Frågan, av caze

Tja! Jag vet inte riktigt vilken avdelning jag ska posta det här i inlägget men det får bli detta... :) Jag hört ganska mycket om både PHP och ASP, men undrar egentligen konkret vad det är för skillnad mellan dem. Vilket är bredast, mest avancerat, lättast m.m. Tack på förhand ;) \------------------ //CAZE hemsida e-mail

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag skulle vilja veta varför alla prompt måste utreda vilket som är bäst innan dom börjar lära sig ett programmeringsspråk?

Om man tycker att det är kul att koda och leka med nya saker så är ju allt skoj. Testa ASP, testa PHP, testa Simula och Prolog. Kör hela kittet, lajja loss som en galning.

Skall man utvärdera en teknik till ett affärskritisk projekt så finns det anledning att börja utröna vilket som är "bäst". Vill man lära sig mer om programmering och gillar tekniska pryttlar så skall man testa allt.

Det är fostrande för en programmerare att ha åtminstone lekt lite med ett antal olika språk/tekniker.

Personligen, om jag var tvungen att välja mellan just ASP och PHP så skulle jag välja PHP eftersom jag trivs med syntaxen och det stora funktionsbiblioteket, men det är helt personligt och andra väljer hellre ASP. Frågan är dock av rent filosofiskt värde eftersom man varken väljer ASP eller PHP till riktiga prylar, då väljer man Java/J2EE (eller möjligtvis .NET om man är pervers ;)) :e.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

[Redigerat av sgtpepper den 12 jan 2002]

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Oelbal -> Jag menade VBScript naturligtvis (var för snabb). ASP är inget språk utan en plattform.

VBScript är ett enklare språk, utan hårda datatyper osv. Betydligt enklare att lära sig än PHP.

Är man novis, så är ASP med VBScript en bra startpubkt för att förstå dynamiska webbsidor och alla dess underfundigheter. Att sedan gå över till PHP är då hyfsat enkelt. På köpet lär man sig nästan C, och kan sedan ytterligare spinna vidare.

Håller med SgtPepper att vid större "viktiga" projekt så är det inte så mycket VBScript eller PHP som gäller, utan då flyttar man ner alla funktioner från presentationslagret till serverkomponenter alt. "riktiga" program.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Medlem sedan mars 2001243 inlägg

VBScript är ett enklare språk, utan hårda datatyper osv. Betydligt enklare att lära sig än PHP.

Jag håller med dig till fullo Toonster, det var i alla fall en av anledningarna till att jag valde VBScript. Om jag skulle "bli tvungen" att lära mig PHP idag tror jag det skulle vara betydligt enklare i och med att jag idag begriper mig på "programeringslogiken".

------------------
Ar i USA for tillfallet, kan ej anvanda svenska tecken, sorry...

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

aja, tack för alla inlegg, jag har nu fått lite och tänka på :) och har bestämt för att fortsätta med att lära mig ASP (VBScript) och senare när jag kan relativt mycket av det gå vidare till fler språk...

------------------
//CAZE
hemsida

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

sky> hur ofta ingår inte windows i en dator?....sen kan man ladda hem pws/iis gratis på micromjuk...(http://www.microsoft.se)....för de som inte kan adressen.....

[r]stavfel[/r]

------------------
Återkommer snart med ett hälften så dumt inlägg

[Redigerat av colione den 12 jan 2002]

Medlem sedan juni 2000547 inlägg

Jag sökte mig till PHP eftersom C++ hade hög prioritet i mitt programmerande. Visual Basic har jag dock aldrig brytt mig om, och därför ter sig VBScripts syntax ganska flummig för mig.

Varför inte prova med at använda JavaScript för ASP?

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Silvio Fumei
silvio@fumei.net
www.fumei.net
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

lite off nu då:

Linux + Apache + MySQL + PHP = 0 kr.

Den som sagt det snackar i natta mössan, om man nu inte snackar för privat bruk.
Den som är intresserad så kostar det allt från 0 kr (privat bruk) - 120 000 kr / år att köra en mySQL databas ..... och vissa säger att MS-SQL Server e dyr :e

Läs, läs och åter läs licens documentationen på www.mysql.com riktigt intressant ....

cya,
PatrikB

------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-

Ehh, MySQL är släppt under Gnu Public License vilket alltså gör produkten fri för alla med de normala undantagen för GPL.

Vid normalt användande, dvs MySQL som RDBMS för en webbapplikation så kostar den följdaktligen 0 kr.

Det du talar om är den kommersiella licensen, köper man den undslipper man GPL-kraven. Men som sagt, kan man leva med GPL så är MySQL fritt.

------------------
Peer's Law

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

:r

Det visste jag faktiskt inte. Ledsen för den felaktiga uppgiften, och tack PatrikB och sgtpepper! :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

[Redigerat av SPiN den 12 jan 2002]

Jag anser att du hade rätt SPiN. Under normala förhållanden så är ju MySQL "gratis" eller fritt, precis som du skrev.

Det är först om man använder MySQL som en inbäddad komponent i en kommersiell applikation (länkning) för försäljning som man måste införskaffa en kommersiell licens.

------------------
Peer's Law

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Aha! :)
*high-five* ;)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det finns ju en version av MS-SQL som är gratis att använda också, inte att förglömma. :)

------------------
Mostly Harmless

Medlem sedan mars 2001185 inlägg

Vide: var får man tag på den ?

------------------
B44Z

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Man söker på MS sajt, men jag kommer inte ihåg på vad, så en sökning i detta forum på t.ex "gratis MS-SQL" kanske kan ge dig en ledtråd... ;)

Möjligtvis kan det löna sig att söka i SQL-forumet också...

------------------
Mostly Harmless

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

MSDE heter det. 5 samtidiga användare har jag för mig.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad har det där med hårda datatyper med saken att göra? PHP är lika löst typat som vbscript.

------------------
Before you criticize someone, walk a mile in his shoes. That way, if he gets angry, he'll be a mile away - and barefoot.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Spango->det blir enklare att lära sig.
Eftersom VBScript har ganska kraftiga begränsningar i sitt omfång, så är det naturligtvis enklare att lära sig än PHP.

Datatypen variant? finns det motsvarande datatyp i PHP som klarar av den?

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

[Redigerat av Toonster den 14 jan 2002]

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

ASP är bättre, min opinion.
Finns många gratis hostar men dom suger ändå, jag skaffade ett abbonemang på 123hostnow.com för 99$ i året, skitbra.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created.(så sade en fan)

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Men du kan väl ändå inte jämföra ett OS med en www-server?! Även om du har Apache (eller IIS/PWS för den delen) så måste du fortfarande ha ett OS i botten.

Jag låter SPiN:s, PatrikB:s och sgtpepper:s diskussion klargöra vad jag menade utan att hänga upp sig på ord. :l

Sorry för jämförelsen, men meningen var ändå att utvisa att en linuxkonfig av denna "typ" är billigare om man är lite smart. Om man sedan jämför mellan OS och webbservrar, så har ju iaf lunix övertaget i prisklass, så att säga. ;)

------------------
"-Man kan faktiskt supa nykter." -Mange P

[Redigerat av OveRRidE den 14 jan 2002]

Medlem sedan sep. 2000215 inlägg

Kul diskussion det här... Vilket är bäst; ASP eller PHP?

Man kan hitta småskillnader i pris och tillgänglighet -självklart, men i slutändan så är det DIG som utvecklare det kommer an på. Om du är duktig och skriver bra kod så kommer dina applikationer att fungera bra. Om du är slarvig och tänker fel så kommer det inte att fungera så bra.

Skräpkod och dåliga rutiner kan skrivas på alla språk. I de allra flesta fall så ligger begränsningen hos utvecklaren och inte hos tekniken.

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
141 ms — ändringar (db)