webForumDet fria alternativet

Include file beroende på ip-nummer

ASP

7 svar · 531 visningar · startad av hypatia

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg
Frågan#1

Jag har testat att spärra ip-nummer i en gästbok så här:

<%
ip = Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")

if ip="198.161.192.9" then %>

<!--#include virtual="/gotohell.asp"-->

<% else %>

<!--#include virtual="/gbook.asp"-->	

<% end if %>

Det går inte så bra, eftersom det blir massa fel i if-satserna i de include-filer som finns i gbook.asp. Gah, svårt att förklara, men jag har fått felen förut och de har då berott på fel i if-satser tidigare i koden, inte på det felet felkoden pekar på.

Är det något fel i koden som jag inte ser när jag sliter mitt hår? Eller går det kanske inte att göra på det här sättet?

Medlem sedan juli 200498 inlägg

Hej,

Använd <% Server.Execute("fil.asp") %> istället då <!-- #include file .... --> körs innan ASP exekveras.

/m

Okej, men körs inte filen separat då? Funkar databasanrop och sådant som de ska då?

Medlem sedan dec. 2003229 inlägg

En kontroll i gbook.asp kanske?

If strIP="000.000.000.0" THEN
Response.Redirect(hejda.asp)
End If

Kanske?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Ja. :)

Jo, det funkade med server.execute till slut. :)

Jag fick lägga in min connectionstring även på gbook.asp för att få det att funka.

Förut hade jag den endast på den första sidan jag kopierade lite kod från i första inlägget. Jag tyckte att det var så smidigt att köra så och sedan inkludera olika filer beroende på vad jag ville göra.

Men nu funkar det alltså.

Innan jag accepterar ahlens svar vill jag bara fråga om det är omöjligt att göra som jag skrev i mitt ursprungsinlägg?

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Nej, omöjligt är det inte, om du har rätt på övrig kod.
Jag har nämligen själv gjort motsvarande (och gör troligen någonstans fortfarande) men har byggt om till Server.Execute eller på annat sätt.

I detta fall hade jag nog gjort som Troll föreslår.

Jo, jag tror att jag har rätt i övrig kod eftersom den funkar som den ska utan if-satsen.

Jag ville inkludera en fil nu istället för en redirect. ;)
Ibland snöar man in på ett visst sätt att göra, och då blev det samma fel om jag satte if-satsen i gbook.asp istället.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)