Det vill jag göra, mycket gärna! Du skulle inte vilja visa hur och vart jag skriver MonthName? :)
Sortera efter månad
31 svar · 658 visningar · startad av hallmert · sida 2 av 2
hallmert skrev:
Du skulle inte vilja visa hur och vart jag skriver MonthName? :)
Johorrå. :)
Do While Not rs.EOF
Response.Write MonthName(cint(rs(0))) & " "& rs(1)
Loop
Kanske kommer månadsnamnet på engelska, då kan du lägga följande överst på sidan:
Session.LCID = 1053
Mvh
Tack!
Men du, dundrans... sidan laddar jättesegt. Det kommer inte fram någonting. Ändå kör jag webbservern internt. Mysko eller vad säger man?
Ah!
Skamvrån på oss allihopa. :)
Vi har glömt movenext. Så här ska det vara:
Do While Not rs.EOF
Response.Write MonthName(cint(rs(0))) & " "& rs(1)
rs.movenext
Loop
Edit: Det är en ganska stor risk att du måste starta om webbtjänsten, nu när du råkade dra igång en evig loop utan movenext.
Edit 2: det kan ju också vara bra att skriva ut en radbrytning efter varje rad, men det fixar du själv :)
Haha, nu fungerade det finfint! Nu har jag sista frågan (hoppas jag)!
Det blev såhär: november 2004oktober 2004september 2004
Om jag vill ha detta länkat till default.asp?sida=arkiv&m=månadensnamn samt på varsin rad, dvs. <br> efteråt, hur gör jag då? Har aldrig jobbat med kod utskrivet på detta sättet någongång. Har bara jobbat med <% rs("korvgryta") %> exempelvis.
Okej då. Eftersom jag är så snäll. ;)
Response.Write "<a href=""default.asp?sida=arkiv&m=" & MonthName(cint(rs(0))) &""">"& MonthName(cint(rs(0))) & " "& rs(1) & "</a><br>"
Kom på ännumer problem! :-S
<%
If Request.Querystring("m") = " & MonthName(cint(rs(0))) & " then
Set MinCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
MinCon.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/db.mdb")
SQL = "blaha order by id desc"
rs.Open SQL, MinCon
Do While Not rs.EOF
%>
<% = rs("text" %> - <% = rs("datum" %>
<%
rs.movenext
Loop
%>
La till en IF-sträng högst upp här som du ser, hoppas den är rätt.
Hur ska min SQL-fråga se ut för att den ska hämta ALLA inlägg som finns från den angivna månaden i strängen m=månad?
La till en IF-sträng högst upp här som du ser, hoppas den är rätt.
Det är den inte. :)
Vad har du tänkt med just if-satsen? Jag undrar om det inte är någonting sånt här du är ute efter:
<%
If Request.Querystring("m") <> "" then
Set MinCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
MinCon.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/db.mdb")
SQL = "select * from blogg where month(datum) = " & request.querystring("m") & " and year(datum) = " & request.querystring("y") & " order by id desc"
rs.Open SQL, MinCon
Do While Not rs.EOF
%>
<% = rs("text" %> - <% = rs("datum" %>
<%
rs.movenext
Loop
%>
Den här koden förutsätter två saker:
- att du skickar månadsnumret istället för månadsnamnet i querystring
- att du skickar även året i querystring.
mvh
Alrajt! Hur gör jag för att skicka det då? :)
Eftersom jag är så snäll... ;)
Response.Write "<a href=""default.asp?sida=arkiv&m=" & rs(0) & "&y=" & rs(1) & """>"& MonthName(cint(rs(0))) & " "& rs(1) & "</a><br>"
Haha, fi fan! Så satans coolt! Nu fungerar allt snorbra! :D Tack för allt hjälp Anders! Släng hit en adress till din sida så länkar jag när min sida kommer upp! :-)
Jag har inte direkt någon sida att länka till, så du får nöja dig med ett varsågod. ;)
Lycka till med fortsättningen!
mvh