webForumDet fria alternativet

Asp och stora system?

28 svar · 486 visningar · startad av Lukaspojken

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

Vad är det som blir klumpigt om man bygger ett stort system i asp?

------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...

[Redigerat av Lukaspojken den 08 sep 2001]

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Att man måste använda sig av ett scriptspråk, vilket direkt gör det klumpigt. Detta är ju inte specifikt för stora system, men det gör sig mer påminnt där.

Det är mer omständigt att programmera i VBScript än om man skulle använda C# eller Java, det kan nog alla som använt dessa hålla med om.

[r.] stavfel...

------------------
Select * from world where gender = 'female' AND male = 'me'

[Redigerat av Vide den 08 sep 2001]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det finns inget vettigt system för återanvändbarhet i ASP.

------------------
/emission
If you see someone without a smiley, give them your colon.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det beror på hur man använder ASP. Men gör man som de flesta och sätter likhetstecken mellan ASP och enorma mastodontsidor med VBScript så uppkommer bland annat följande problem:

1. Skalbarhet, svårt (snudd på omöjligt jämfört med objektorienterade lösningar) att skala upp en viss del av systemet om så behövs av prestandaskäl.

2. Fult och geggigt. De flesta rena ASP-lösningar (och många andra rena scriptlösningar för övrigt) tenderar att inte använda t.ex Model-View-Control-design utan istället pressa in allt i presentationslagret. En mardröm vid buggletning, designändring etc.

Sen finns det ju prestandamässiga tveksamheter och det faktum att du bara kan driftsätta på vissa plattformar..

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Jag har hört det där med skalbarheten men kan inte riktigt se det framför mig. Det finns inget konkret exempel på hur skalbarheten försämras genom användning av ASP?

------------------

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det beror på hur dåligt man skriver koden ;)
I ett skalbart system kan man ändra en del av programmet/systemet utan att behöva ändra de andra delarna. Asp har med dess komponentarkitektur ganska goda förutsättningar för att utveckla skalbara system, men då vill det till att man gör rätt från början och (som jag känner att jag tjatar så mycket om) använder asp som det var tänkt från början - som ett slags skal till COM-objekt. Då kan du gå in i en enda komponent och ändra och joxa efter hjärtats lust, utan att resten av applikationen förändras, och till exempel distribuera arbetet över flera datorer.
Däremot, lägger du in arbetet i vbscript, så har du inte så mycket mer att göra än att lite håglöst sitta och *ahem* optimera scriptkoden ;) hela dagen.

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

Jag håller med om det där med att det går att skapa skalbara system bara man gör rätt från början. Vad är det som egentligen inte går att göra skalbart som går med annat språk?

Sen tror jag inte COM-objekten alltid behöver finnas heller, även om de underlättar och förbättrar prestandan.

------------------

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Tja!

Jag tycker denna tråden börjar likna diskussionen mellan två bilägare, den ena har en Nissan Micra och den andre har en BMW Alpina. Diskussionen rör vilken bil som är lämpligast att åka jorden runt med. Det hela slutar med att Micra-ägaren säger:

- Ja men det GÅR att åka jorden runt med en Nissan Micra med.

Låt oss jämföra två språk, VB och Java (ASP är som bekant inget språk). Jag jämför dessa två av den enkla anledningen att jag inte behärskar de andra.

I VB kan man definiera sig som om man använder underprogram (funktioner och procedurer). Varje underprogram utför en specifik problemlösning i programmet (applicationen). I Vb är alla underprogram alltid tillgängliga för varandra. Det gör programmen otydliga och det blir lätt för att göra fel. Viss skalbarhet går att göra genom att placera funktioner och subbar i classer som man lägger utanför presentationsskitet. Det blir också onödigt mycket kod eftersom man får skriva ett underprogram till varje sak som ska ske i den stora helheten så att säga.

I java har du tillgång till ett stort färdigt klassbibliotek som du importerar när du behöver använda en viss egenskap. Du kan även skapa egna klasser. Låt oss gå tillbaka till bilarna. Du ska bygga ett system till en bilförsäljare. Bland alla tillgängliga bilar är det bara små små skillnader. Istället för att som i VB göra ett underprogram för varje variant gör du en standardklass som står högst i hierakin, sedan återanvänder du alla egenskaper från den klassen du behöver genom ärvning. Du behöver alltså bara definiera den lilla skillnaden och åtaeranvänder resten. Dessutom frigör java allt sitt minne själv med en sk "garbage-collector". Så fort ett object är använt frigörs minnet automatiskt.

Enda nackdelen jag hittar med Java är att koden både måste kompileras och interpreteras vilket man slipper i C om jag fattat saken rätt. Vilket kanske gör JSP lite långsammare än PHP.

Jörgen :)

------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

[Redigerat av jorgen den 09 sep 2001]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Bra talat jorgen, men:

Enda nackdelen jag hittar med Java är att koden både måste kompileras och interpreteras vilket man slipper i C om jag fattat saken rätt. Vilket kanske gör JSP lite långsammare än PHP.

Stämmer inte. PHP är ett interpreterande språk, JSP-sidor däremot görs om till servlets och kompileras till bytekod vid första körningen vilket gör att dom blir väldigt snabba.

Lukaspojken:

Sen tror jag inte COM-objekten alltid behöver finnas heller, även om de underlättar och förbättrar prestandan

Självklart behöver man inte alltid använda COM-komponenter, i mindre applikationer där man snabbt vill hacka fram något användbart så kan man skippa den biten, men du frågade om stora system.

Att skriva "stora system" där all logik ligger som VBScript i ASP-filerna är inte modern systemutveckling, visst går det, men man straffas alltid i längden.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad är det som egentligen inte går att göra skalbart som går med annat språk?

Du menar vbscript vs. riktiga programmeringsspråk? Tja, jag skulle vilja se en distribuerad lösning med corba eller dcom skriven i vbscript ;)

\t Förresten, stöder inte vb arv? :o

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

[Redigerat av spango den 09 sep 2001]

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ursäkta mig, men vad menas egentligen med skalbarhet?

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Det är nog det där med ärvningen jag inte förstår riktigt. För jag tycker att det borde gå att skapa ärvning också VB, eller till och med i ´vb-script. Ärvning handlar väl bara om en funktion som inte borde vara så svår skapa i andra språk. Eller?

Skalbarhet är att man kan återanvända systemet nästa gång man bygger ett nytt, samt att det är relativt lätt att vidareutveckla.

------------------

Jag skulle nästintill kunna påstå att jag skulle kunna koda vilket system som helst i VB-script (med er hjälp förståss... ;)

Det skulle finnas skalbarhet och struktur. Det som systemet skulle falla på är enbart prestandan.

------------------

Ärvning handlar väl bara om en funktion som inte borde vara så svår skapa i andra språk. Eller?

Nej, arv är en fundamental del i objektorienterade språk, som inte går att härma i andra språk.

Jag skulle nästintill kunna påstå att jag skulle kunna koda vilket system som helst i VB-script

Jodå, det går att göra det mesta i ASP/VBScript, men det ska ju vara en fråga om hur bra man kan göra det, och VBScript lämpar sig inte för stora system.
Visst kan man lösa uppgiften, men varför ta en lång, snårig omväg till målet, med en överdrivet komplex och långsam lösning som resultat, när det finns andra, bättre vägar?

------------------
/emission

Varför går det inte att härma? På något sätt har ju ärvning blivit skapad. Objektorientering är ju bara ett synsätt som går att tillämpa. Eller?

Tror du ASP.Net kommer att bli en bra plattform för stora system?

------------------

Enda nackdelen jag hittar med Java är att koden både måste kompileras och interpreteras vilket man slipper i C om jag fattat saken rätt.

Det slipper man inte i något språk, allra minst C. C-kod måste kompileras.

Vilket kanske gör JSP lite långsammare än PHP.

JSP är generellt sett snabbare, eftersom JSP-koden kompileras en gång, vid första körningen, medan PHP "kompileras" varje gång. Olika cache-mekanismer kan dock lösa detta för PHP, men det är inte något som sker som standard.
PHP är ju skrivet i C, men det spelar ingen egentlig roll här.

------------------
/emission

Varför går det inte att härma? På något sätt har ju ärvning blivit skapad.

Ja, men det har skapats på en betydligt lägre nivå än den som är tillgänglig för programmeraren. Om du hade källkoden till VBScript-motorn så skulle du kunna fixa det, men inte annars.

Objektorientering är ju bara ett synsätt som går att tillämpa. Eller?

Det går att tillämpa om språket erbjuder den grundläggande struktur som krävs. Man kommer halvvägs med VBScripts klasser, men riktig objektorientering är det inte.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Ja, eftersom du kan utnyttja C# och har en mycket bra prestanda.

------------------
Select * from world where gender = 'female' AND male = 'me'

Vad är acceptabelt att koda i vb-script tycker du? Dvs när ska man överväga att hoppa in och ta det i ett språk istället.

------------------

[Redigerat av Lukaspojken den 09 sep 2001]

Ja, när det har fått mogna lite. VB.NET och C# är i alla fall betydligt bättre rustade för större system än VBScript.

Vad är acceptabelt att koda i vb-script tycker du? Dvs när ska man överväga att hoppa in och ta det i ett språk istället.

VBScript är också ett språk. Du kanske missade "annat"? :)

Det är svårt att svara på, men i alla lägen då man bygger system där underliggande strukturer och funktioner återkommer om och om igen, bör man åstminstone göra övervägandet. Vad som är rätt eller fel är mycket ett individuellt val.

[r]tryckfel[/r]

[Redigerat av emission den 09 sep 2001]

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
260 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)