Tack för alla givande svar...nu ska jag ta och käka lite vitlöksbröd... :)
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
28 svar · 486 visningar · startad av Lukaspojken · sida 2 av 2
Vad är det som blir klumpigt om man bygger ett stort system i asp? \------------------ Alltid lär man sig något nytt varje dag... \[Redigerat av Lukaspojken den 08 sep 2001\]
Läs frågan i sin helhet →Tack för alla givande svar...nu ska jag ta och käka lite vitlöksbröd... :)
------------------
Stämmer inte. PHP är ett interpreterande språk, JSP-sidor däremot görs om till servlets och kompileras till bytekod vid första körningen vilket gör att dom blir väldigt snabba.
Okey, som sagt, jag behärskar inte C och C++. Utgick bara ifrån vad PHP freaken förespråkar. Detta gör ju bara Java ännu kraftfullare och mig ännu gladare :e
Jörgen :)
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
Ursäkta att jag bara hoppar in...
ASP går utmärkt att använda till stora system, det är ju tom. skapat för det.
Däremot gäller det som tidigare nämnts att skilja på presentationslager och systemfunktioner. Presentationslagret fixar man med VB script, eller om man vill utnyttja objektorientering bättre, med JavaScript.
Systemfunktionerna skapar man av prestanda och säkerhetsskäl med komponenter COM, COM+. Detta är alltså rent kompilerade program (Java, PHP osv. är interpreterande, det är alltid en tolk emellan, med visst undantag för Zend, som jag inte riktigt fått kläm på...)
För att ha en riktigt skalbar lösning, skall dessa lager, presentation, systemfunktioner, ev. funktioner på andra servrar och en/flera databaser samarbeta. Detta är skalbarhet dvs. man kan när som helst ändra/byta ut ett skikt med bibehållen funktionalitet och återanvändbarhet.
Om något blir klumpigt i ett ASP system, så beror det på hur det är systemerat dvs. upp till utvecklarna.
Har man tillgång till egen server så är det inga som helst problem med tanke på komponenter osv. Är det en ren webbhotellslösning, så vete tusan om man ska skapa avancerade system med ASP.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
Vad ingår i systemfunktionerna? Kan du ta något exempel där.
------------------
Java, PHP osv. är interpreterande
Du kan inte jämföra Javas bytekodteknik med ett rent interpreterande scriptspråk, det vet du.
Visst kan man bygga stora system i ASP, det har ju skrivits flera gånger i denna tråd, även om det börjar kännas mer och mer antikt i dagens läge. Problemet är att de flesta inte följer det arbetssätt som är tänkt utan just pressar in allt i presentationsskiktet.
Jag har dock svårt att tro att det dras igång så speciellt många "stora" projekt som baseras på ASP idag, de flesta baseras på Java eller på Microsofts Dotnet (inom en snar framtid).
[r] Rättelse: Dotnet, inte Dotcom... :)
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
[Redigerat av sgtpepper den 09 sep 2001]
Systemfunktioner är helt enkelt de funktioner som styr webbplatsen, ex. databasoperationer, order - lager hantering, kundvård mm.
Det mesta av detta kan man skapa med VB script direkt på asp sidor, men genom att lyfta ut detta till fristående komponenter så tjänar man mycket på prestanda, funktionalitet och återanvändbaret.
Sgtpepper, du har otroligt rätt i att de flesta pressar in allt i presentationsskiktet, där försvinner helt komponent och lagertänkandet. Antagerligen kan det bero på att många webblösningar körs på ett webbhotell, och då är det i stort sett omöjligt att få egna komponenter installerade till en rimlig kostnad.
Och det där med interpreterande, JVM'en är en interpreterare av bytekoden enligt definition och officiella dokumentationer. Bytekoden exekveras aldrig, den läses bara av JVM'en. Precis som LISP och Smalltalk. Kanske hårklyverier, men rätt ska vara rätt...
/T
------------------
Nu börjar jag få lite aha-upplevelser...
Hur kommer det sig att webbhotellen inte vill tillåta installation av kompontenter. Finns det något hotell som tillåter det förutom egna förståss...?
------------------
Det beror på att de måste registreras (i registret) och att de då är åtkomliga för alla virtuella domäner på den servern. Vissa webbhotell har redan ett antal 3:e parts komponenter installerade, FileUpload ASPMail osv. Dessa komponenter är ganska "säkra". Komponenter man skapar själv kan man ju få att göra precis vad som helst på servern, och de kan förstås vara buggiga.
I .Net med ASP.Net försvinner detta dilemmat, eftersom man inte behöver registrera hjälpkomponenter/program i systemet (dll hell). Man bara lägger .dll filen i den aktuella mappen, sen är det bara att "instansiera". Som webbhotellsadministratör ställer nog detta till lite extra.
/T
------------------