webForumDet fria alternativet

Bostream har gjort bort sig

Webbhotell & domäner

9 svar · 674 visningar · startad av Prästen

Medlem sedan dec. 2000537 inlägg
Frågan#1

Ni som har Bostream Istream 512kbit, och betalar 298:- för det idag.
Känn er kraftigt blåsta.

Igår lanserade Bostream Scream 512kbit för 248:-. Och alla ni som har istream får fortfarande betala 298:- om ni inte vill uppgradera till Scream 512kbit för sisådär 2495kr.

Det är ju samma hastigheter, men 2 olika priser. Jag fattar inte hur Bostream tänkt sig detta, folk lär ju bli rasande. Däribland jag själv som har Istream.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är väl inget nytt med till synes orättvisa priser? Xstream (2,5 Mbit) kostar ju 449 kr/mån samtidigt som Scream (26 Mbit) är en femtiolapp billigare.

Eftersom de nya tjänsterna heter Scream Lite och bara finns tillgängliga i Stockholm, Göteborg och Malmö kan man ju tänka sig att det rör sig om strypta versioner av Scream, och att denna lösning av någon anledning är billigare för Bostream än den som används för Istream och Xstream. Bland annat är uppströmshastigheten lägre (256 kbps). Eller så är det kanske så att det är lättare att få lönsamhet i storstäderna, vilket gör att tjänsterna som lanseras där är både billigare och bättre.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

De två olika alternativen använder tydligen olika teknik, den tidigare tjänsten för 298:- använder Telias hårdvara och Bostream får betala Telia för varje användare, den billigare varianten kör på Bostreams egen hårdvara så där kan dom själva kontrollera prissättningen.

Så egentligen kan man inte skylla på Bostream i detta fall även om jag själv tycker att dom är rejält efterblivna på det stora hela, dom gör reklam för en tjänst som skall ge 26Mbps, just siffran 26Mbps skryter dom med överallt, men när dom sex (6!) månader senare kan börja leverera så visar det sig att 26Mbps är en fantasisiffra som bara går att leverera till ett ytterst fåtal av deras kunder, de andra får nöja sig med betydligt lägre hastigheter till samma pris.

De två olika alternativen använder tydligen olika teknik, den tidigare tjänsten för 298:- använder Telias hårdvara och Bostream får betala Telia för varje användare, den billigare varianten kör på Bostreams egen hårdvara så där kan dom själva kontrollera prissättningen.

Men det ska inte konsumenten lida för.

Och en annan sak. När jag köpte mitt istream i somras så stod det att man köper modemet, och det stod det så sent som i söndags på bostreams hemsida, men nu igår har dom ändrat det så att man måste lämna tillbaka det vid uppsägning. det är ju helt sjukt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Prästen skrev:

Och en annan sak. När jag köpte mitt istream i somras så stod det att man köper modemet, och det stod det så sent som i söndags på bostreams hemsida, men nu igår har dom ändrat det så att jag måste lämna tillbaka det vid uppsägning. det är ju helt sjukt.

Har du papper på att modemet är ditt så bör det ju inte vara några problem.

Jag har tyvärr inte det. Har försökt leta igenom mina papper men det står inte nåt där, jag mailade 2 veckor efter jag fått modemet och frågade dom om man behåller modemet efter uppsägning, och det gör man. men inte nu tydligen, nu är det ändrat.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du betalar ju inte mer än tidigare, så jag förstår inte varför du gnäller? Vore det inte för Skanova/Telia skulle priserna garanterat vara lägre även på Istream och Xstream. Skanova/Telia var ju de största bidragande orsaken till att månadsavgiften för Xstream höjdes med 200 kr (249 till 449 kr/mån) för något år sedan.

Att de ändrat sina villkor gällande modemen påverkar bara nya kunder, inte dig.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Prästen skrev:

Men det ska inte konsumenten lida för.

Vem ska "lida" för det då? Ska bostream gå i förlust med sin tjänst?

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmmm...

Vara hur det vill med tekniken och priserna, men de har nog gjort bort sig på minst ett sätt iallafall som jag ser det...

Här i närheten av Umeå står det en reklampelare utanför områdets lokala ICA.
På den gör Bostream denna vecka reklam för de nya Scream-tjänsterna...
... som ju som sagt bara finns tillgängliga i Stockholm, Göteborg och Malmö! ;)

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Eh?
Givetvis gör de reklam på fler orter, blir det ingen efterfrågning på andra orter så blir det heller ingen utbyggnad där. Vad är enklaste sättet att "leta" efterfrågan om inte upplysa om att möjligheterna finns?

/M

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)