webForumDet fria alternativet

webForum

Om webForum

332 svar · 10 759 visningar · startad av Marcus E · sida 5 av 17

Frågan, av Marcus E

webForum är en webbtjänst och därför har detta inlägg all rätt att få vara här. Jag vill ha en bra motivering om inlägget inte passar. Vad tycker ni om webForums utveckling? Var det rätt att stänga diverseavdelningen? Kommer ni att vara kvar på forumet nu?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

ASP & VBScript-forumet är asbra! :D

Kanske lite off topic... men men :p

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Tråkigt detta med hotelser och trakasserier! Men personen i fråga ("gärningsmannen") måste haft en riktigt tragisk uppväxt om man får sådana problem över diskussioner mellan två bildskärmar...

Som flera andra sagt så hade det inte gjort mig någonting om Caféet hade försvunnit för gott, har inte läst en intressant tråd där det senaste året. Men det fanns andra intressanta forum under Diverse som jag helst inte vill vara utan...
Dock så tillbringar jag 75% av min tid på wF i de IT-relaterade forumen.
Så visst kommer jag att stanna :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tycker att det verkar vara alltför vanligt att man tar Cafeet och diverse för givet. Man borde dock inte glömma att wF är ett IT-forum och det är en ideell 'förening' av likasinnade, men med en ägare av servern och två ansvariga utgivare. Ingen allemansrätt gäller, ingen mötesfrihet, ingen självklar ordningsmakt och ingen militärpolis. Däremot finns det eldsjälar som hjälper till att hålla struktur och ordning. Dessa ska vi värna om och inte racka ned på dem.

När så sånt här händer är det inte alls konstigt om de ansvariga vill backa lite från 'servicen'. Det finns ju uppenbarligen dem som missbrukar det förtroende varje medlem ändå får och det finns dem som sätter alltför stort allvar i sånt som skrivs.

Jag har full förståelse för beslutet om stängning och den som påstår att det skett utan förvarning har inte följt de debatter som haglat i inte minst tips & förslag, det senste året. Trenden talar sitt tydliga språk - skulle man kunna säga och trakasserierna av Del Pero blev droppen :l

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Jymdis skrev:

Precis, vill man inte vara här pga att cafét läggs ner så tycker jag inte man ska vara här även om det är öppet..

Tack det var ju trevligt att höra!

Men har:
- Du har ingen tanke på att kombinationen kan vara styrkan.
- Du har ingen tanke på att kombinationen kan vara orsaken till att det finns en anda här som i många stycken är sällsynt på nätet?
- Du har ingen tanke på att många häckar i diverse och cafét medan de väntar på nästa problem att lösa i it-forumen.
- Du har ingen tanke på att det handlar inte bara om ifall cafét skall få finnas eller inte.
För:
- Du har väl ingen tanke på vad som hände med e-forum när det började toppstyras utan hänsyn till medlemarna.

Tack för ordet från en som ej längre är önskvärd på wF enligt Jymdis utan borde skaffa mig ett annat liv.

/Luxman

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Luxman skrev:

- Du har ingen tanke på att många häckar i diverse och cafét medan de väntar på nästa problem att lösa i it-forumen.

Huvudet på spiken kan man lugnt säga, fast det lär väl många märka ganska snart då det blir längre svarstider eftersom många söker sig till andra saker mellan besöken på wF då det inte skrivs lika mycket.

Personligen kommer jag troligtvis att logga in på webForum oftare än förut i fortsättningen eftersom jag hittills har varit inne 24/7 i stort sett utan att logga ut. Det kommer säkerligen att bli flera besök i veckan framöver. ;)

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

1. Besöker wF minst en gång om dagen och lär fortsätta göra så, även om jag bara är den där tysta saken som oftare läser inlägg än skriver dem.

2. Tycker att någon frivillig (lägger rösten på Bire) kan leta reda på det lilla ynkliga miffot, som uppenbarligen inte är torr nog bakom öronen för att få ha vare sig internettillgång eller mobil, köra upp ett paraply i valfri kroppsöppning på denne och spänna upp det.

3. Håller med CyberPet helt och fullt i allt som skrivits.

4. Cheers.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Del Pero, liksom samtliga moderatorer på wF har mitt fulla stöd för sitt agerande! För att svara på frågan om huruvida jag blir kvar, vill jag berätta hur jag hittade hit...

I våras surfade jag runt på nätet och letade efter några nya forum. Mina favoriter var tillfälligt ganska "döda" och jag hade alltså tid att leta efter nya. Jag skrev in "forum litteratur" i Google, i akt och mening att hitta ett helt forum tillägnat bokvärlden med uppdelningar på olika sorters böcker, författare et.c. Jag fick en del träffar som jag gick igenom successivt, ganska fort hittade jag wF's Litteraturdel. Jag blev på intet sätt imponerad, det var inte ett sånt forum jag var ute efter. Men... jag höjde blicken en nivå och såg Diverse-avdelningen breda ut sig. Imponerande... Jag läste lite inlägg här och var, bland annat i Caféet där den underbara wF-humorn härskade. Jag blev fast! :) Det här var ett trevligt ställe tänkte jag...

En registrering och några dagar senare började jag fundera över varför det hette Diverse... fanns det månne mer? Det gjorde det, ja! Eftersom jag studerar data på universitets/högskole-nivå, innebär IT-avdelningarna på denna "site" ett fullkomligt underbart kunskapsbibliotek! Jag har under det dryga kvartal jag varit medlem ställt en hel del frågor, oftast på nybörjarnivå - ibland idiotiska, och alltid blivit tagen på allvar och fått bra svar! Jag har även gett andra all hjälp jag kunnat bidra med inom de områden där jag i alla fall vet mer än en del. Självklart kommer jag inte att glömma webforums IT-avdelning även om hela Diverse tas bort.

Däremot är frågan hur ofta jag kommer att komma hit. De favoritforum som var så livlösa i våras är allt annat än livlösa nu, man kan lägga ner, i princip, hur mycket tid som helst på dem. Självklart kommer jag att söka mig till wF varje gång jag har en fråga och om jag då har tid kommer jag säkert att ta vägen om SQL-forumet och ev OS & Programrelaterat också. Men inte kommer wF att kollas av lika ofta som hittills, i praktiken tror jag inte det. Då blir det en mindre att besvara frågor i vissa forum. Nu klarar ni er säkert utmärkt även om jag försvinner helt, det märks nog inte ens en krusning i svarstätheten. Men nog undrar jag om inte det blir fler som inte heller kommer lika ofta....

Det absolut tråkigaste med detta är att hur underbara IT-forumen än är som kunskapsbas betraktade, så ger de - självklart - inte utrymme för någon gemenskap online. Och utan gemenskapen så tappas mycket. Webforum riskerar att inom kort helt tappa den kamratskap, glada tillrop, positiv anda och humor vilka hittills gjort wF till en så unik och härlig plats! Det tycker jag är fruktansvärt synd!

Det faktum att det sitter någon galning och sannolikt begrundar att han (hon?) är skuld till detta och att det troligen inte ingick i vederbörandes kalkylering att agerandet skulle få dessa följder är inte till någon som helst tröst! x( Jag är oerhört förbannad över att någon kan bära sig åt på det sätt som Del Pero blivit utsatt för. Och jag begriper att det måste finnas någon koppling, okänd för oss vanliga medlemmar, vilken gör att man från ledningens sida kan härleda problemen till Diverse/Caféet. Samtidigt tycker jag att det är oerhört trist att alla vi normala, vettiga medlemmar ska drabbas på detta sätt! :x :x :x

En gång tidigare har jag sett hot mot någons liv publicerat på wF, då gällde det ett bråk på #webforum där någon idiot bestämde sig för att förutom att hota på kanalen även använda PM här. Oavsett om det denna gång har med denna grottmänniskokanal att göra eller ej, så kan jag inte förstå att man inte helt enkelt kan bannlysa folk som ägnar sig åt hotelser, där eller någon annanstans hellre än att stänga forum! :(

Jag är kort sagt URFÖRBANNAD över det Del Pero utsatts för och fruktansvärt besviken över de konsekvenser det får för oss andra, och också mycket ledsen över att den unika wF-andan förmodligen går i graven om Diverse stängs. Även om "bara" Caféet stängs är det en stor förlust för umgängesdelen av wF och ett sätt att låta terroristen inom wF vinna. :( :( :(

red: Rättat ett stavfel.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Tack för ordet från en som ej längre är önskvärd på wF enligt Jymdis utan borde skaffa mig ett annat liv.

Är du inte lite väl drastisk nu? Det va säkert inte så han menade.
Jag menar iaf att jag tycker folk ska registrera sej här tack vare de IT-relaterade forumen som webForum har att erbjuda. Så som jag har uppfattat det så finns det folk som nästan(!) uteslutande skriver i Cafét.

Gein skrev:

Jag menar iaf att jag tycker folk ska registrera sej här tack vare de IT-relaterade forumen som webForum har att erbjuda. Så som jag har uppfattat det så finns det folk som nästan(!) uteslutande skriver i Cafét.

Jaha, och vi som hittade hit via Diverse behöver inte vara kvar då, eller hur menar du? :q Spelar det överhuvudtaget någon roll hur man hittade hit, är det inte viktigare var man skriver? Och hur!

aasah skrev:

Jaha, och vi som hittade hit via Diverse behöver inte vara kvar då, eller hur menar du?

Har jag skrivit det? Du får väl hitta hit hur du vill.

Gein skrev:

Det tycker jag att du har!

Okej, om jag skriver såhär då:
Jag tycker folk ska besöka webForum och vara aktiv här främst tack vare det IT-relaterade forumen.
Är du med mej då?

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Ska jag vara ärlig så tror jag att drastiska metoder som detta är det enda sättet för medlemmarna att inse hur allvarligt dessa hot är. Det kanske också får den eller dessa som ligger bakom hoten att inse hur mycket han/hon/den/det förstör för andra.

Jag tycker också det är bra att vi får vädra detta i en tråd och att inte alla diskussioner förs bakom lyckta dörrar bland moderatorer och forumledare. Detta kan bli en manifestation för vad som verkligen betyder något och ett stöd för Del Pero.

Jag tror inte det är en skymf utan en rätt omedelbar reaktion, oavsett om det innebär att folk blir förvirrade eller inte. Ibland måste man kanske ta såna beslut för att få folk att reagera och kanske ändra sitt beteende något.

Det går bara inte an att hota folk för något som händer på ett webforum!

Den eller de personer som ligger bakom dessa hot är sjuka människor och måste lära sig att skilja på vad som händer på internet och vad som händer i verkliga livet.

Dessutom MÅSTE man ha någon som bestämmer, även om besluten ibland inte överrensstämmer med ens egna åsikter. Den som slutgiltigt bestämmer är Kjell i detta fall som är den som ligger bakom webForum och han kan dra pluggen när han vill om han ledsnar på allt jobb och allt bråk som det innebär att ha en sån här stor och populär sajt öppen.

Kjell kan ju heller inte styra allt, då skulle han inte ha tid att jobba. Vi betalar inte en krona för att få vara här och ta del av all otroligt bra information och då gäller det att folk ställer upp på frivillig basis.

Vi har många moderatorer här på webForum och Forumledarna kom till för att ha en övergripande blick mellan de olika forumområdena och även hålla koll på oss moderatorer så att inte vi kliver över gränserna (vilket har hänt ibland). Vi alla har dessutom ett ansvar för att det är god och kamratlig stämning, då måste vi också acceptera när någon sätter ner foten och säger "nej" om man gått för långt i någon tråd.

Så Kjell har tagit hjälp av oss moderatorer och forumledare för att kunna hålla denna tungstyrda skuta på rätt köl. Just nu kantrar det rejält på grund av att någon tappat huvudet totalt och börjat hota någon som fått ett ansvarsfullt uppdrag för att denna person åtgärdat några "felsteg" som gjorts.

Om man ifrågasätter en moderering av sina inlägg ska man kunna diskutera det på en mogen nivå och sist och slutligen är det Kjell som tar det slutgiltiga beslutet om det var rätt och fel. Det går inte att säga emot, det går inte att hota någon för att få rätt.

Så om man är mån om att webForum ska få leva så fritt som det ändå gjort fram till nu så måste man också respektera att man ibland inte kan säga och göra vad som helst.

Nu pratar jag utifrån mina erfarenheter av webForum sedan starten och inte å någon lednings vägnar. Men jag vill att ni ska förstå att ingen egentligen ville att detta skulle hända, men något var tvunget att göras för att väcka upp medlemmarna och påminna dem om vad man kan förlora.

Om någon skulle hota mig så skulle jag polisanmäla dem på direkten och se till att de åker dit med rejäla straff. Helst spöstraff, men det är visst avskaffat i Sverige.

Jag är verkligen upprörd måste jag säga... jag har varit här i snart 4 år och sett hur webForum utvecklats till ett härligt forum. Skäms på dig/er som ligger bakom hoten. Som min gamla arbetskompis sa: Må hundra tusen löss hemsöka dina armhålor och må du stinka av kamelpiss - du förtjänar inget bättre!

Det ligger något i det CyberPet skriver!
Samtidigt kan jag inte riktigt förstår varför man tar bort diverse delen utan något större motivering...
...men samtidigt kan det vara en tankeväckare för personerna som utfört handlingarna på Del Pero (och andra "potentiella" puckon).

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Synd att sådant här ska behöva hända men å andra sidan tror jag att den skyldige har blivit ganska avskräckt vid det här laget, och om han inte har blivit det det så kommer nog inte wF-administrationen, tillsammans med polisen, heller vara det.

Luxmans inlägg förstår jag mig verkligen inte på. I egenskap av webmaster måste man naturligtvis få göra precis vad man vill med sin hemsida. Om wF:s ansvariga vill stänga ner hela alltet, tycker jag inte att vi har någon rätt att klandra dem. Däremot kan vi tycka att det är tråkigt.

Förövrigt så stannar man naturligtvis - även om så vore att det bara fanns ett ända forum kvar.
wF-andan tar ingen kål på i första laget. :bire

Gein skrev:

Okej, om jag skriver såhär då:
Jag tycker folk ska besöka webForum och vara aktiv här främst tack vare det IT-relaterade forumen.
Är du med mej då?

Det var ju en viss förbättring. Och visst, det är det som är kärnan så jag förstår hur du menar, men jag vet inte om jag håller med. Om några tycker en eller flera Diverseavdelningar är så trevliga så de vill hänga där utan att bidra i IT-forumen varför skulle det störa dig? Att det däremot finns folk med terroristfasoner på wF - oavsett vilket forum de postar i - tycker jag är mer befogat att reagera mot. Även om det skulle visa sig att detta äckel postade dagligen i samtliga IT-avdelningar så anser inte jag att folk med den inställningen har här - eller i godtyckligt community/forum - att göra. Alltså är det mycket mindre väsentligt var du postar än VAD och HUR!!! IMO.

Givetvis så är det viktigare hur och vad man postar! Det håller jag fullkomligt med dej om.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

I all denna oro och ilska vill jag slänga in lite rosor åt de som skapat webForum. Det är inte första gången wF's överhuvud hyllas, men jag gillar inte den här negativa inställningen som många visar upp här och vill därför lyfta fram det fina.

webForum är fantastiskt. Det är en otrolig kunskapsbank där kunskap, idéer och tankar förs ut med glädje - till alla, helt gratis.

Cafét ser jag också som en källa att hämta kunskap ifrån, men även avkoppling, humor och rent tidsfördriv. Sådana saker behövs också.

Cafét fungerar som ett ställe att umgås på, det är där det knyts kontakter - inte görs det i "Kolla min hemsida" eller "Eviga kriget".
Om Cafét stängs kanske det blir mer trams i resten av forumet - jag vet inte.
Sammanhållningen kanske skadas? Jag värnar om den i alla fall.

Hur som helst - jag stannar.

m v h
Sebastian

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Instämmer med basse.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

bassebhu skrev:

I all denna oro och ilska vill jag slänga in lite rosor åt de som skapat webForum. Det är inte första gången wF's överhuvud hyllas, men jag gillar inte den här negativa inställningen som många visar upp här och vill därför lyfta fram det fina.

webForum är fantastiskt. Det är en otrolig kunskapsbank där kunskap, idéer och tankar förs ut med glädje - till alla, helt gratis.

Hur som helst - jag stannar.

m v h
Sebastian

Medlem sedan aug. 2001746 inlägg

Om Cafét stängs kanske det blir mer trams i resten av forumet... - bassebhu

Sant!!!

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)