webForumDet fria alternativet

Billig webbhotell. Några synpunkter...

Webbhotell & domäner

77 svar · 13 573 visningar · startad av Darren · sida 3 av 4

Frågan, av Darren

B-One en jäkligt billigt webbhotell. Är det någon som använder den och vad har ni för synpunkter i sådant fall?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

En genomsnittsanvändare hos B-one förbrukar i dag ca. 0,1 GB trafik per. månad. Om man överskrider detta mycket kommer vi att kolla hur sidan belastar våran server

0,1 GB/månad - mycket? ;)

Medlem sedan mars 2001325 inlägg

En genomsnittsanvändare hos B-one förbrukar i dag ca. 0,1 GB trafik per. månad. Om man överskrider detta mycket kommer vi att kolla hur sidan belastar våran server

Kan man sammanfatta detta som att det är fri trafik upp till 0,1GB / månad? ;) :OO

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Hm...men nu får de väl iallafall bestämma sig för mycket trafik de själva har, beskeden har varit olika.

Hm...ser väl bättre ut med "Fri Trafik" än med "0,1 GB/mån", deras vanligaste klagosamtal i framtiden till supporten av kunderna lär ju bli..."men det stod ju Fri Trafik....". Jag tror de gör sig själva en björntjänst i förlängningen.

Tycker det inte är sjysst att lura in kunder under falska förespeglingar, som kanske betalar för ett helt år utöver startkostnader mm.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag tycker inte riktigt att dom verkar kunna ta mejlet davids skickade.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Hmm hur många gig/månad tar webforum?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

P skrev:

Skulle tippa på att det ligger runt 0,5

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Pedda skrev:

P skrev:

Skulle tippa på att det ligger runt 0,5

Titta mer åt hållet 30 GB/mån :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag tror att det under december var strax över 11GB och det har legat på mellan 10GB och 15GB hela hösten

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

SirPeter skrev:

Jag tror att det under december var strax över 11GB och det har legat på mellan 10GB och 15GB hela hösten

Verifierars :)

Medlem sedan aug. 2000378 inlägg

Men skit!, skulle precis posta om det var någon som hade någon erfarenhet av detta hotell... o sen ser man detta...
Men att dom inte ändrar sina sida så att det står 0.1gb/mån då...

Man kan ju inte lira på Brinkster hela sitt liv :p
Fick att jag hade för mkt efter 3 dar med min "Partybildssida"...
Nån som har nå tipps på något billigt hotell?

Medlem sedan aug. 2000378 inlägg

bump?

*bump*

Medlem sedan mars 2001308 inlägg

Uppdatering av brandvägg dagligen?

läste detta:

Samtliga servrar är dygnsövervakade, och får support under dygnets alla 24 timmar. Alla webb- och mailservrar är placerade bakom en brandvägg, som uppdateras dagligen.

Undrar vad dom menar med att uppdatera brandväggen dagligen???

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Spray är inte bättre. :(

http://www.tripod.spray.se/myaccount/freehosting/

Gratiserbjudanden

"Obegränsat med trafik"

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

HUr sjutton kan dem kalla det fri trafik??

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

jag hade tänkt o skaffa B-one men nu med detta så skiter jag i det... Var just den delen med "fri trafik" som var intressnat att kunna lägga ut sina prylar på webben. så man kunde tanka lite från hemsidan typ cs demos och liknande.

Medlem sedan okt. 200210 inlägg

Tja man får vad man betalar för.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka och tänka om B-One.

Dom är lite av en konkurrent till där jag jobbar (tror inte man får skriva namnet på företaget här så jag skipar det).

Men iaf. Så här har vi gjort; i början när företaget var nytt så behövdes det bra marknadsföring. Man behövde synas och för att göra detta stack vi ut hakan genom att skriva "fri bandbredd" vi också, men vi fick in flera frågor om detta och vi visste egentligen inte heller vart gränsen egentligen gick utan vi kom liksom så många andra fram till att fri bandbredd inte kan existera. Men iaf. När vi väl hade fått en tankeställare så bestämde vi oss för att sätta gränsen så pass högt att dom kunder som redan kommit till oss inte skulle bli berörda av "gränserna" och då fick det bli 20Gb bandbredd per månad.
Detta är egentligen i verkligheten en otroligt hög bandbredd(faktiskt fruktansvärt) men vi kan faktiskt ändå göra en liten vinst på varje server även om alla kunderna på varje server utnyttjar sitt konto till gränsen.
Självklart måste vi dock göra mer än "marginel" vinst och det med helst så mycket som möjligt och det gör man genom att kunderna faktiskt oftast "överdimensionerar" sina konton så av dessa 20Gb dom har till godo använder en del bara 1000mb / månad medans andra kanske tillochmed kör på bara 100mb. Sedan finns det storfräsarna som faktiskt använder runt 20Gig per månad men dessa är inte så många och tack vare detta så gör man en mycket god vinst ändå.

Bandbredden är för oss egentligen inte det stora problemet i nuläget (vi har i snitt 200Gb outnyttjad bandbredd per server). Utan problemet är istället hur mycket klienternas scripts belastar CPU'n.

Själv så tycker jag att B-One är otroligt listiga och jävligt smarta i sin marknadsföring, men kunden riskerar juh att få en rejäl sula där bak om han någon gång skulle få många besökare.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kombinationen billigt webbhotell och fri trafik finns inte, det borde ni väl själva lista ut... Däremot så håller jag med om att dessa webbhotell borde skriva ut någon typ av max trafikmängd. Så som det är formulerat nu, så är ju kunden missledd å det grövsta.

"Vanliga" sidor skapar inte mycket trafik, men har man en massa bilder som besökarna vill se, alternativt filer besökarna kan ladda ner, så blir det mycket trafik, och man bör ha med det i beräkningarna (väljer man ett webbhotell med bra statistik, så är det lätt att kontrollera vad besökarna gör, och vad som orsakar trafik).
Webbhotellen finns ju för att de ska tjäna pengar, och det är bara att acceptera och välja det webbhotell som erbjuder bäst tjänst.

Om man utgår från att ha en sida med mycket trafik, så ska man inte välja något för 20 kr i månaden, det borde nog de flesta räkna ut.

Har man inte pengar att drifta sidorna med, så tycker jag att man antingen får tänka om, eller leta efter en sponsor.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Tyvärr är det många kunder som inte sitter kunskapen om innebörden i annonser, många många kör med den här stilen och erbjuder fri trafik hit & dit.

Att få B-One att sätta en fast limit på kontona skulle bli deras död, då kan dom inte "lura" lika många kunder att köpa deras konton.

Jag har länge snackat med blocket om bannerannonsering för mitt eget företag, och nu såg jag att B-One även "infekterat" dom, så nu börjar man lessna lite, att dom drar ner oss andra som försöker vara seriösa i skiten.

Men men, det ska väl kännas att man är ett mindre företag och inte kan göra vad man vill, när man vill...

Medlem sedan feb. 200321 inlägg

Decibel skrev:

Tyvärr är det många kunder som inte sitter kunskapen om innebörden i annonser, många många kör med den här stilen och erbjuder fri trafik hit & dit.

Att få B-One att sätta en fast limit på kontona skulle bli deras död, då kan dom inte "lura" lika många kunder att köpa deras konton.

Jag har länge snackat med blocket om bannerannonsering för mitt eget företag, och nu såg jag att B-One även "infekterat" dom, så nu börjar man lessna lite, att dom drar ner oss andra som försöker vara seriösa i skiten.

Men men, det ska väl kännas att man är ett mindre företag och inte kan göra vad man vill, när man vill...

Vadå lura? Deras målgrupp är knappast företag med hög trafik eller "vanliga" människor med välbesökta hemsidor. Utan snarare små företag med liten budget eller människor som vill ha en egen hemsida men inte har råd att betala allt för mycket.

Fri trafik är ett bra knep för att locka just den målgruppen. De med lite erfarenhet vet att det inte finns någon fri trafik, alltså är ingen skada skedd.

Medlem sedan juni 2002324 inlägg

Det är skillnad...

Om man ska se det ordagrant är det en jävla skillnad på "fri trafik" och "obegränsad trafik". "Fri trafik" kan tolkas på flera olika sätt. Som t.ex. att en viss mängd trafik är fri(gratis)...

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)