MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Men om text länkar är den enda källan till inkomster kommer webmastrar tvingas lägga in irrelevanta annonstextlänkar enbart för att tjäna pengar
Inte alls. Varför skulle man behöva lägga in irrelevanta länkar?
------------------
webmaster resources
AAGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Textlänkar är inget jag gärna klickar på.
Ex. Jag vill köpa fotbollsskor märke nike.
Jag vill inte då få min info i form av textlänkar typ
Köp fotbollsskor, från 699.
Jag vill snarare få upp mycket info. Priser mer märken som finns kanske. Nån bild så man blir mer lockad och lite mer info, som kläms in i en ruta.
Ex2. Jag vill köpa dvd filmer.
Inte vil jag få en länk som säger Billiga dvd-filmer
Snare en bild med titlar priser, leveranstid.
Alltså få in relevant information, när jag komemr till sidan vars länk jag klickat på vill jag känna att detta är nåt för mig innan jag kommit in på sidan.
En bild säger mer än tusen ord, och lite text till det säger ännu mer.
Popupen må vara irriterande, men aknske kommer du få bättre reklam, mer lönsamma sidor.
Textlänkar når inte så långt menar jag, de innehåller ingen inforamtion, blir snare missledande med korta, snabba texter.
Andreas
PPeoMedlem sedan juli 200029 inlägg Vad är det som säger att en textlänk inte kan vara informativ och intresseväckande? :q Särskillt i samband med en kort beskrivande text eller eventuellt nån liten bild som du nämnde funkar det lysande.
------------------
Peo
Bio.nu - om aktuella filmer
http://www.bio.nu
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Textlänkar når inte så långt menar jag, de innehåller ingen inforamtion, blir snare missledande med korta, snabba texter.
Nej, textlänkarna innehåller ingen information men har du tänkt på att man kan ha en artikel på flera sidor om siten / produkten / tjänsten bredvid länken?
De flesta verkar göra en site först och sedan glutta dit lite reklam här och där och tro att alla ska rusa och klicka på den. Det här sättet är inte speciellt bra om man inte har enorma resurser eller en grym site idé.. Gör tvärtom istället.. leta fram ett eller ett par bra affiliate-program och skriv sedan artiklar som passar reklamen.
Om man vill tjäna "mycket" pengar ska man nog satsa på den internationella marknaden eller USA. Det är där pengarna finns (känner till en 16-åring som drar in runt $1500 i månaden på sin site.. en annan 16-åring har totalt 30 miljoner sidvisningar per månad på sina siter, hur mycket han tjänar vill han inte säga).
Det är i princip omöjligt att dra in sådana summor genom en svensk site.
------------------
webmaster resources
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg -
[Redigerat av Matti den 28 mar 2001]
JJohan!Medlem sedan maj 2000156 inlägg Först vill jag bara säga att jag under glansdagarna drog in liknande belopp per dag i mitt företag i huvudsak från mina internationella sidor (och inte från textlänkar). Idag förlorar jag pengar (inte enbart pga av annonsnedgången men till stor del pga av det).
Inte alls. Varför skulle man behöva lägga in irrelevanta länkar?
Tror inte att det finns tillräckligt med relaterade produkter till varje sida så man måste även länka till irrelavanta saker och lura besökaren lite. Jag ägnade ett år tidigare åt att lura folk att klicka lite här och var. Mycket profitabelt :) men det fungerar inte på seriösa webbsidor.
Om man vill tjäna "mycket" pengar ska man nog satsa på den internationella marknaden eller USA
Kanske om du ska öppna en porr-site men en vanlig sida ger idag mer pengar i Sverige. Jämför CPM nivån (10 ggr högre i sverige) men det är klart att det är svårare att locka svenska besökare, mindre marknad. Internationellt sätt har CPM nivån gått ner enormt mycket den senaste tiden. Trust me. Jag har drivit internationella sidor i 4 år. Svenska i två månader :) Marknaden har aldrig varit så dålig och jag har aldrig förlorat pengar tidigare.
Har du 10 000 unika besökare per dag på en svensk sida så borde du ha åtminstone 50 000 sidvisningar. Kan du få en CPM på 150 kr (halva marknadspriset idag) så tjänar du ca 7500 kr per dag. På en internationell sida kan du vara glad om du får ut några hundra kronor på samma mängd besökare.
Textlänkar är inte dåligt men de kan inte försörja en hel sida. Och de fungerar inte för alla sorters webbsidor. Har man en webbsida med boktips är det klart man kan tjäna pengar så men har man en sida som aftonbladet.se eller dokusåpa.nu finns det inte samma möjligheter, eller? Då måste det finnas andra reklam-möjligheter eller så får man väl ta och lägga ner sidan.
Ad Flash är lösningen! http://www.wakenet.se/adflash
------------------
Johan
WakeNet AB
[Redigerat av Johan! den 29 mar 2001]
JJohan!Medlem sedan maj 2000156 inlägg
De flesta verkar göra en site först och sedan glutta dit lite reklam här och där och tro att alla ska rusa och klicka på den. Det här sättet är inte speciellt bra om man inte har enorma resurser eller en grym site idé.. Gör tvärtom istället.. leta fram ett eller ett par bra affiliate-program och skriv sedan artiklar som passar reklamen.
Det låter rätt absurt. Ska man skapa och skriva artiklar beroende på vad man får betalt efter? Då tar man ju bort objektiviteten från sidan och det tror jag besökarna inte uppskattar alls.
Men, de verkar ju gilla sånt bättre än reklam, jag tror inte riktigt besökarna fattar vad deras "ovilja" leder till. = sämre information och att man hellre skriver att Red Alert 2 är jätte bra! Köp det här (textlänk!!). Egentligen var spelet bara skit men man vill ju tjäna pengar.........
Hela din idé om att "väva" in reklamen i sidan med textlänkar istället för att ha särskilda platser för reklam leder otvivelaktigen till mindre obejektivitet.
------------------
Johan
WakeNet AB
[Redigerat av Johan! den 28 mar 2001]
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Tror inte att det finns tillräckligt med relaterade produkter till varje sida så man måste även länka till irrelavanta saker och lura besökaren lite.
Tja.. Commission Junction har ett arkiv med över 1 000 000 produkter. Jag tror att de täcker de flesta områden.
ag ägnade ett år tidigare åt att lura folk att klicka lite här och var.
Du också? :e
Mycket profitabelt
Yes, sir! :e
Om man har en svensk sida har man hög CPM men få besökare. Om man har en internationell sida har man låg CPM men många besökare.. Life sucks. ;)
------------------
webmaster resources
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Då tar man ju bort objektiviteten från sidan och det tror jag besökarna inte uppskattar alls.
Man behöver inte nödvändigtvis ta bort objektiviteten. Man kan göra en sida med enbart fakta om produkten och kanske en kort beskrivning om den. En överdrivet positiv bild av produkten eller tjänsten kommer bara att göra besökaren misstänksam.. om vi tar Baren skivan som exempel.
Istället för
Baren skivan är jättebra! Köp den! Den är ett måste!
Kunde man skriva något i stil med..
Baren skivan innehåller Baren-deltagarnas favoritlåtar. På skivan hittar du artister som Latin Kings, Gyllene tider, blabla bla bla. Skivan kan köpas hos [länk]cdon.com[/länk]
Ska man skapa och skriva artiklar beroende på vad man får betalt efter?
Njah, jag skulle iaf. inte försöka driva en site om dokusåpor när det knappt finns något som är direkt relaterat till Dokusåpor som man kan sälja / göra reklam för.
------------------
webmaster resources
[Redigerat av Matti den 28 mar 2001]
Tja.. Commission Junction har ett arkiv med över 1 000 000 produkter. Jag tror att de täcker de flesta områden.
Hmm letade, men jag hittade inga svenska dokusåpa produkter? :(
------------------
Johan
WakeNet AB
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Hmm letade, men jag hittade inga svenska dokusåpa produkter?
De flesta företag är ju amerikanska.. det kan ju vara så att du har satsat på fel typ av site?
------------------
webmaster resources
Njah, jag skulle iaf. inte försöka driva en site om dokusåpor när det knappt finns något som är direkt relaterat till Dokusåpor som man kan sälja / göra reklam för.
Dokusåpa.nu är onekligen en bra idé. Gått från 0 till ca 700 unika (svenska) besökare per dag på två månader men det är möjligt att du har rätt när det gäller produkter. Hmm egentligen borde jag kräva Tv3 och kanal5 på rätt stora summor pengar. Ger ju dom massor av reklam.
Hur kan DN,aftonbladet,expressen osv (sverige största sidor?) ha en webbtidning då? De tjänar ju bara pengar på reklam och det finns knappast direkt relaterade produkter. Samtidigt är det dom som tar högst priser för reklamförsäljning.
Egentligen är det samma sak för deras papperstidningar. Finns väl inga produkter relaterade till dom? Men de går onekligen bra ändå.
------------------
Johan
WakeNet AB
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg De tjänar ju bara pengar på reklam och det finns knappast direkt relaterade produkter./.../Egentligen är det samma sak för deras papperstidningar. Finns väl inga produkter relaterade till dom? Men de går onekligen bra ändå.
Jo, men läsarna av papperstidningarna betalar ju runt en tia för varje exemplar. I princip alla artiklar på Aftonbladet och DN skulle ju skrivits även om tidningarna inte hade haft några websiter. Kostnaderna för att lägga upp dessa artiklar på siterna är nog inte speciellt stor och pengarna får man ju tillbaka genom reklamen på sidorna. Anledningen till att annonspriserna är så höga på dessa siter är för att de når ut till en så stor publik på en gång.
------------------
webmaster resources
JJohan!Medlem sedan maj 2000156 inlägg Ok. Men nu kommer vi återigen in på problemet med banners ... vilket var grundtanken ;) Aftonbladet, dn och expressen drabbas säkerligen också av allt lägre klick-nivåer på banners. Speciellt eftersom de inte handlar om nisch-produkter.
Dokusåpa.nu kan i dagsläget också gå med i nätverk som doubleclick, adpepper osv (liksom dn,expressen,aftonbladet har gjort) och på så sätt bli del av ett större nätverk (vi är nästan uppe i de besökarvolymer som krävs). Men detta kommer inte fungera i längden. I alla fall inte med banners eftersom alla besökare ignorerar dem. Oavsett om de finns på aftonbladet.se eller på dokusåpa.nu.
Här behövs en ny typ av annonser och det är inte text länkar!
Här behövs Ad Flash!
------------------
Johan
WakeNet AB
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Det verkar som om flera andra är inne på samma spår som ni.
Our product is an out-of-banner rich-media ad platform that finally enables advertisers to deliver truly effective messages, and provides publishers with premium ad inventory for their websites.
eyeblasters contain rich visual and audio content that proactively engages users and drives them to action. The engaging "floating ads" travel across whatever Internet page the user happens to be on according to a pre-determined launching sequence that can be changed at any time.
Unlike other out-of-banner alternatives, such as interstitials, eyeblasters appear in a format that is impossible to ignore, and the advertiser has full control over their positioning, timing, and amount of user interaction. Moreover, eyeblasters seamlessly integrate with the reporting capabilities of publishers and ad networks, providing impression and click-through rate data.
http://www.eyeblaster.com/
Se till att få ut produkten fort så att ni inte missar tåget.. ;)
------------------
webmaster resources
BBenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Är det möjligen så att ni fått iden till detta här: http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/dhtmlad.htm
Satt själv och funderade på det när jag såg Matt Gabberts exempel. Men jag har inte riktigt orken att lägga ner någon större tid på reklam.
Helt klart en intressant lösning på problemet med reklam, fast om det är en bra lösning återstår att se ;)
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
JJohan!Medlem sedan maj 2000156 inlägg Idén till till vår variant fick jag faktiskt helt utan att ha sett något liknande.
http://www.eyeblaster.com/
Liknar egentligen inte vår produkt. Tycker den är alldeles för ofokuserad för att vara intressant. Sånt är verkligen störigt när det börjar susa omkring bollar över hela skärmen... fast visst, snyggt och roligt i början kanske...
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/dhtmlad.htm
Typ samma sak. Måste väl erkännas. Men jag hade inte sett det tidigare och egentligen bevisar det bara att idén är bra ;)
Se till att få ut produkten fort så att ni inte missar tåget..
Jo. Nu satsar vi hårt på detta. Hoppas kunna sälja till doubleclick nästa vecka! :D
------------------
Johan
WakeNet AB
[Redigerat av Johan! den 30 mar 2001]
Håller delvis med Johan.
Jag själv driver en site som heter Taxiguiden. Siten tar väldigt mycket tid men det är svårt att få in några pengar på den. Använder mig av Tradedoubler och Clickpartner men det ger bara max 1000:- i kvartalet.
Har flera gånger funderat på att lägga ner siten och få tillbaka något som jag inte har haft på flera år - ett privatliv. Men jag har svårt för att fatta ett sådant beslut och bestämmer mig alltid för att fortsätta ett tag till.
På Taxiguiden har jag även några riktiga annonser där jag själv fakturerar beloppet. Det ger inte heller tillräckligt för att det ska löna sig.
Appropå nya annonser. Vad tycker ni om Kommunals annons på Aftonbladet?Jag tycker att den är lite irriterande men man den syns iallafall.
------------------
/Patrik
[Redigerat av Patrik Nylin den 30 mar 2001]
BBenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Måste säga att jag hatar all form av animerade banners, absolut värst är de flash filmer med ljud som fanns på IDG ett tag :/
Brukar själv spara om alla animerade banners till statiska istället.
Skulle nog hellre använda ett dhtml fönster i några sekunder än en massa animerade banners som ligger och stör hela tiden.
Fast om jag haft vinstintresse så skulle man kanske tycka annorlunda :)
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
Skulle nog hellre använda ett dhtml fönster i några sekunder än en massa animerade banners som ligger och stör hela tiden.
Det vår idé bygger på! :)
Alla tvingas titta en liten stund, men sen är det lungt.
Alternativet: Det blir fler, ännu mer störande banners som _försöker_ få dig att titta. Bättre att få det överstökat direkt och se vet annonsören att budskapet gick fram.
------------------
Johan
WakeNet AB