webForumDet fria alternativet

VPS för ~30 sajter

Webbservrar

14 svar · 1 927 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena,

Kör i dagsläget ett egenbyggt CMS (Php/MySQL) på ca 30 sajter. Vi kör i nuläget på delat webbhotell men för att underlätta administration/utveckling/uppdateringar funderar jag på att lägga alla på en dedikerad server någonstans.

Jag skulle tippa på att varje sajt behöver ~300Mb lagringsutrymme samt att vi blir flera då och då.

Eftersom det är PHP/MySQL bör det vara en Unixserver. En fördel skulle vara om den fanns i Sverige, men inget krav. Har kollat lite på rackspace.co.uk och "de andra stora" men jag vet inte exakt vad jag behöver för att köra allt på samma ställe.

Något som har tips på var jag kan vända mig? Priset spelar inte så jättestor roll, men klart att det inte får bli löjligt dyrt heller. Huvudsaken är upptid och att det är enkelt att administrera.

Tack!

Medlem sedan apr. 200846 inlägg

Om du inte har något emot att servern står i England så skulle jag utan tvekan köra på Linode.com.

Tack för tipset!
Hade en kund tidigare som körde Linode, så har sett deras administration förut och det fungerar bra.

Så, hur beräknar jag vilket paket man bör använda? Vi har tre paket idag på Binero 1.0 enl. följande:

Utrymme (använt/max).....: 7,66 GB/7,95 GB
Använd trafik/Max trafik.: 5,38 GB/100 GB

Utrymme (använt/max).....: 5,97 GB/6 GB
Använd trafik/Max trafik.: 11 GB/100 GB

Utrymme (använt/max).....: 2,29 GB/6 GB
Använd trafik/Max trafik.: 7,61 GB/100 GB

Vilket Linodepaket skulle passa om man räknar med att växa lite? Angående utrymmet så står det ju i klartext ovan, men jag vet inte exakt hur trafik beräknas osv.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Annars har du ju svenska Glesys, mycket stabila och bra support.

http://www.glesys.se/

Medlem sedan apr. 200846 inlägg

MickeA.com skrev:

Så, hur beräknar jag vilket paket man bör använda? Vi har tre paket idag på Binero 1.0 enl. följande:

Utrymme (använt/max).....: 7,66 GB/7,95 GB
Använd trafik/Max trafik.: 5,38 GB/100 GB

Utrymme (använt/max).....: 5,97 GB/6 GB
Använd trafik/Max trafik.: 11 GB/100 GB

Utrymme (använt/max).....: 2,29 GB/6 GB
Använd trafik/Max trafik.: 7,61 GB/100 GB

Vilket Linodepaket skulle passa om man räknar med att växa lite? Angående utrymmet så står det ju i klartext ovan, men jag vet inte exakt hur trafik beräknas osv.

Sedan får du även inte glömma bort databas, om du skall ha en del kunder rekommenderar jag två instanser också, så tror t.ex:

2x Linode 512 skulle passa dig utmärkt, men du kan ju annars köra 1x Linode 768 och börja där. Du kan även utöka disk eftersom.

Kjetil skrev:

Sedan får du även inte glömma bort databas, om du skall ha en del kunder rekommenderar jag två instanser också, så tror t.ex:

2x Linode 512 skulle passa dig utmärkt, men du kan ju annars köra 1x Linode 768 och börja där. Du kan även utöka disk eftersom.

Tack! Menar du då en server för alla filer och en för databaserna, eller helt enkelt dela upp dom med ~15 sajter per server? Varje sidas databas är på mellan 30 - 50 Mb.

Förstår inte riktigt hur det ligger till. Om jag hyr en VPS (t.ex. http://www.glesys.se/vps.php) kan jag då ha en server med en ip-adress och ha 30 sajter och 30 databaser där? Eller måste varje sajt ha en egen ip-adress?

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg

MickeA.com skrev:

Förstår inte riktigt hur det ligger till. Om jag hyr en VPS (t.ex. http://www.glesys.se/vps.php) kan jag då ha en server med en ip-adress och ha 30 sajter och 30 databaser där? Eller måste varje sajt ha en egen ip-adress?

Ja, det bör gå bra, så längde du inte behöver använda SSL/TLS på dina sajter. Det kan vara bra att ha sidorna på varsin IP-address när man kör SSL/TLS.

I nuläget är det ingen som kör SSL men det kan absolut bli så framöver på någon eller några. Men då bör det inte vara några svårigheter att flytta just den eller dom sajterna till en egen "server" i utrymmet.

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg

MickeA.com skrev:

I nuläget är det ingen som kör SSL men det kan absolut bli så framöver på någon eller några. Men då bör det inte vara några svårigheter att flytta just den eller dom sajterna till en egen "server" i utrymmet.

Nejdå. Men du ska nog bara behöva en extra IP-address isåfall. Så du behöver inte flytta till en annan server.

Glesys har ungefär samma priser som Linode, men Glesys finns i Sverige, det gör inte Linode.

Hos Glesys kostar en IPv4-adress 20kr/månad.

Hur "svårt" är det egentligen att hålla en Debian-dist "up to date". För att få ner nya patchar och sånt är det väl bara ett enkelt kommando typ via apt-get?

Har haft egen server tidigare hemma och meckat fram och tillbaka, det var ju ett par år sedan men har ju koll på det mesta, så jag undrar om det är värt ~800 spänn per månad att låta nån annan göra det. Vad tror ni, är det "svårt"?

Medlem sedan okt. 200846 inlägg

Även jag vill rekommendera England, har använt mig av Xen Smart i flera år, lysande support. Självklart är GleSYS ett utmärkt alternativ,
men det blev lite för dyrt för mig att ha vps i Sverige, hade jag haft denna server hos GleSYS skulle priset blivit 980:- månaden,
i dag betalar jag 360:- för en Xen HVM server med 3 ip, 4 proc. & 1536mb & 100GB disk.

Och mycket snabb & bra support.

http://www.xensmart.co.uk/hvmplans.php
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1104136&highlight=hvm

Lycka till :)

/ Gunnar

Priset är inte en jättestor grej. Jag tror att vi väljer en Svensk leverantör i slutändan, jag tror att våra kunder skulle känns sig mer "trygga" då, larvigt egentligen men det är ju det är... Vad krävs eg. för att hålla en Debianinställation "up to date" säkerhetsmässigt?

Nu har vi varit igång med Linode 768 någon månad. Vi kör inte någon av kundernas sajter där ännu, lite konfigurering kvar osv. En fråga bara... Om det är ~30 sajter på samma maskin med varsin MySQL-databas, bör jag tänka på något speciellt i konfiguration eller så?

Har (manuellt) konfigurerat Apache2 (med PHP osv), MySQL, ProFTPd och lite andra saker som varje sajt behöver. Det jag är lite orolig för att att något ska sluta fungera eller bli överbelastat när vi börjar flytta över kunderna till den här servern.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)