webForumDet fria alternativet

Vad har hänt med Loopia?

Webbhotell & domäner

43 svar · 2 732 visningar · startad av MickeA.com · sida 2 av 3

Frågan, av MickeA.com

Precis som rubriken säger, vad har hänt med Loopia? Jag har varit kund hos dom sedan 2001 och har alltid varit nöjd, fram tills nu. När man ringer och vill ha hjälp är det inte ovanligt att man får sitta \> 30min i telefonkö innan man kommer fram. Förut har dom varit snabba på att svara. Servicen är det iofs inget fel på nu heller, men det är just det att det alltid är långa svarstider. Detta g

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Troxy skrev:

Loopia har gjort det typiska, nämligen köra kampanjer med "webbhotell 1 år för 1 kr" som ger enorma mängder kunder.
Sen blir såklart kvalitén lidande när supporten inte hinner med den enorma anstormningen.
Jag var också kund nån gång 2001 och då var Loopia ett kungligt webbhotell.
Idag hör man inte mycket gott om dom, bara massa löjliga prisdumpningar.

Detta är ren BS, då jag själv arbetade på Loopia under flera år, så är jag väl insatt i hur det fungerade då och med största sannolikhet så fungerar det likadant nu.
Vi såg alltid till att det fanns nya servrar till hands när vi gjorde våra kampanjer, vår marknadsavdelning tog fram olika kampanjer under året och där planerades även inköp av servrar för att möta anstormningen av kunder.

Tycker att det är starkt att de fortfarande växer med tanke på att de har gjort detta sedan början på 2000-talet trots ökad konkurrans.

Så skall det gnällas så tycker jag att du skall vända dig till ägarna till Loopia.
Mamut är ökända för att ha svåra och göra med, hade med dem att göra en del när jag arbetade/drev företag i Oslo.

Att sedan saker och ting inte fungerar med ny teknik är väl knappast unikt med webbhotellsbranschen, det primära är ju att de faktiskt ser till och få det och fungera igen och detta brukar Loopia vara bra på då de har personal med hög kompetens.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Vatos Locos skrev:

Att sedan saker och ting inte fungerar med ny teknik är väl knappast unikt med webbhotellsbranschen, det primära är ju att de faktiskt ser till och få det och fungera igen och detta brukar Loopia vara bra på då de har personal med hög kompetens.

Skulle vara sant om det handlade om några dagar kanske, men knappast veckor. Då är det något som verkligen inte stämmer. Att Loopia sedan spär på det med rena lögner i sin driftsblogg gör ju inte saker bättre.

Tengblad skrev:

Skulle vara sant om det handlade om några dagar kanske, men knappast veckor. Då är det något som verkligen inte stämmer. Att Loopia sedan spär på det med rena lögner i sin driftsblogg gör ju inte saker bättre.

Vad är det lögner som du syftar till i driftsbloggen?

Vet inte vad som strulat i flera veckor, men efter att ha läst deras blogg så kan jag endast se problemet med SMTP-biten och detta borde man ju kunna gå runt ganska lätt genom att använda sin egens bredbandsleverantörs SMTP-server.
Sätta upp ett konto i Outlook etc tar ju cirkus 2-3 minuter troligtvis snabbare om man är van.

Tengblad skrev:

http://www.idg.se/2.1085/1.176683
http://www.idg.se/2.1085/1.176284
http://www.idg.se/2.1085/1.176286

En höna av en fjäder, att enstaka kontoinnehavare gnäller hör väl inte till ovanligheterna.
Sedan så har ju inte Jonathan uttalat sig enligt Binero bloggen, så det är ju IDG som försöker smutkasta Loopia.
Oavsett webbhotell är det tragiskt att läsa om de tomtar som bygger hela sin verksamhet på ett konto som kostar cirkus 2000:- per år.

Får se vilket hotell som drabbas nästa gång, iår så har det varit Bineros vonanka fiasko och nu Loopias mailstrul.

Medlem sedan aug. 20081 inlägg

Måste säga att mailstrulet pågått bra länge nu, oavsett om man kan acceptera vissa problem så är det här för länge.

Vatos Locos skrev:

En höna av en fjäder, att enstaka kontoinnehavare gnäller hör väl inte till ovanligheterna.
Sedan så har ju inte Jonathan uttalat sig enligt Binero bloggen, så det är ju IDG som försöker smutkasta Loopia.
Oavsett webbhotell är det tragiskt att läsa om de tomtar som bygger hela sin verksamhet på ett konto som kostar cirkus 2000:- per år.

Får se vilket hotell som drabbas nästa gång, iår så har det varit Bineros vonanka fiasko och nu Loopias mailstrul.

Du verkar sitta på inside-info eller? Har personligen fått höra från flera av dom som har konton hos loopia där mailen fortfarande inte fungerar enligt med vad som säger i sin blogg.

IDG är kanske inte den bästa källan, men man får naturligtvis ta vissa saker med en nypa salt.

Att jämföra Bineros (vonanka) och Loopias problem ser jag mest som skrattretande.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

För mig har loopias strul försvunnit helt, men jag släpper inte tummarna än.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag är ÅF åt Loopia och flera av mina kunder har hört av sig och sagt att mailen inte går att nå, ibland på en hel dag.
Lite pinsamt när det är jag som "lurat" på dom Loopias tjänster. Känns även fel att säga till dom att "ja, Loopia är medvetna om problemet men dom har inte lyckats lösa det än..." när det här pågått en längre tid.

Det är bara att hoppas på att dom återgår till att bli samma webbhotell dom var 02 / 03 och att det sker snart.

Medlem sedan mars 200618 inlägg

Efter 45 min i telefonkö idag kom jag fram, fick även beskedet att supportärenden nu tar 1 dygn istället för 1 timme pga mailstrul.

Tengblad skrev:

Du verkar sitta på inside-info eller? Har personligen fått höra från flera av dom som har konton hos loopia där mailen fortfarande inte fungerar enligt med vad som säger i sin blogg.

IDG är kanske inte den bästa källan, men man får naturligtvis ta vissa saker med en nypa salt.

Att jämföra Bineros (vonanka) och Loopias problem ser jag mest som skrattretande.

Nja, sitter inte på insideinfo, dock så känner jag flera sedan min tid där och vet att de som jobbar där är några av de bästa i branschen samt att jag själv var involverad under min tid där att saker och ting slutade att fungera och vet att vissa kunder var väldigt snabba med att gnälla, självklart så vill man som företagare/kund att allt skall fungera klanderfritt, men driver man en sajt där man är beroende av sin hemsida/mail så finns det bättre alternativ, exempelvis sätta upp en egen webbserver, dock så verkar väldigt få vara beredda att betala för detta.

Har själv mina konton hos Binero och hade en hel del strul med Von Anka då mina konton låg på denna server, dock så är jag medveten om att saker och ting strular och det är inte lönt att gnälla eftersom jag kanske betalar runt tusenlappen per år och då får man relatera till att saker och ting kan knasa och inte begära att saker och ting ska fungera 24/7 för denna struntsumma.

Så länge jag vet att Binero/Loopia ger 100% för att lösa problemet så är jag nöjd. Men under flera år så har det mångt och mycket varit hetsjakt på Loopia och då måste man säga ifrån då kraven är löjligt höga och att man titt som tätt får räkna med att saker kan strula, eftersom de inte medvetet ser till att ställa till problem för sina kunder. Webbhotellsbranschen verkar vara väldigt speciell, då man inte ser detta scenario i andra branscher.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Vatos Locos skrev:

Webbhotellsbranschen verkar vara väldigt speciell, då man inte ser detta scenario i andra branscher.

Det är hela datorbranschen som är sån. Köper du t.ex. ett avgasrör så kostar det säg 2000 kr, sen kommer det arbete för att installera det, och väntetiden är minst 1-2 månader, detta har folk inga problem med. Går modemet sönder så ska kunden ha ett nytt igår och gnäller över att installationen inte ingår när modemet kostar 95 kr...

phpMyAdmin på mysql72:

Warning: session_write_close() [function.session-write-close]: write failed: No space left on device (28) in /usr/local/www/phpMyAdmin/index.php on line 44
Warning: session_write_close() [function.session-write-close]: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct () in /usr/local/www/phpMyAdmin/index.php on line 44
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /usr/local/www/phpMyAdmin/index.php:44) in /usr/local/www/phpMyAdmin/index.php on line 101

Meddelandet visades första gången 15.30 och det är fortfarande samma sak. Vid den här tiden är det ingen som sitter vid supporten heller, så det känns rätt hopplöst.

Det är nära nu att jag flyttar mina kunder till ett stabilt webbhotell som man kan lita på.

Medlem sedan mars 200618 inlägg

MickeA.com skrev:

Meddelandet visades första gången 15.30 och det är fortfarande samma sak. Vid den här tiden är det ingen som sitter vid supporten heller, så det känns rätt hopplöst.

Det är nära nu att jag flyttar mina kunder till ett stabilt webbhotell som man kan lita på.

Jag har flyttat till andra servrar än loopia, men var tvungen att testa att logga in på mitt konto på phpmyadmin72.loopia.se. Får exakt samma meddelande.

Helt sjukt... om nu No space left on device stämmer är det ju skandal, att dom inte har några notifikationer på saker som dessa.

Medlem sedan sep. 20081 inlägg

Får samma fel jag med. Ytterst irriterande då jag sitter med ett uppdrag som ska vara klart på torsdag och främst har tid att arbeta i helgen...
Att det inte går att få tag i deras support på helger (förutom mellan 10-14) är ju minst sagt kass det med.

MickeA.com skrev:

phpMyAdmin på mysql72:

Fortfarande samma meddelande...

Då har det hänt igen - ligger _alla_ tjänster hos Loopia nere?
En kund ringde till mig och sa att dom inte kunde jobba (deras webbaserade fakt. system ligger hos Loopia tillsammans med deras sajt).

Jag går in på https://www.loopia.se som ligger nere.
Jag ringer deras support som säger "Just nu har vi tekniska svårigheter, vänligen följ utvecklingen på www.driftbloggen.se" - som också ligger nere...

Efter det säger dom att "Vid frågor, kontakta support@loopia.se", som inte går eftersom allt hos dom ligger nere.
Samtalet avslutats sedan automatiskt.

Så, hur ska man bära sig åt för att få reda på vad som hänt och när allt beräknas vara uppe?

Det är trist att Loopia drabbas av den ena motgången efter den andra. Det jag blir mest irriterad på är det inte finns något sätt att komma i kontakt med dom just nu.

Går säkert via vanlig post, men när det väl kommit fram till dom fungerar allt förhoppningsvis redan.

Aha, nu funkar https://www.loopia.se igen.

loopia.se skrev:

På grund av ett omfattande tekniskt fel i Mälarenergis distributionsnät slogs strömmen ut för stora delar av Västeråsregionen. Detta påverkade samtliga tjänster och gjorde dem onåbara i ca 40 minuter.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag kan bara läsa förstasidan, alla andra ligger nere för mig, inkl. webmail :(

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)