Har precis beställt BBB 24/1 efter att ha varit kund hos Telia under en längre tid. Har haft 8Mbit-tjänsten hos Telia och är nöjd med hur det funkat, men eftersom BBB är 100:- billigare per månad på deras 24/1 tjänst så valde jag att byta.
Inkoppling ska ske nästa vecka, men jag har fått kalla fötter. Jag snackade med en polare som bor en bit härifrån som har BBB och han kommer bara upp i 7Mbit, medans en annan polare (som också bor precis i närheten) kommer upp i 17Mbit med Telia. Vi är relativt säkra på att vi alla tre är inkopplade i samma station.
Polaren med BBB säger att supporten är värdelös, inkopplingen tog evigheter etc.
Frågan är: Ska jag ångra mitt byte och fortsätta med Telia som jag vet funkar, eller ska man chansa? Kan man överhuvudtaget ångra sig? Vid beställningen frågade jag vad som gällde, och damen sa att det var 14 dagars ångerrätt. Enligt BBB's villkor på hemsidan så gäller dessa 14 dagar från avtalstid. Jag har inte fått något avtal, bara bekräftelse på beställningen samt att det är uppsagt hos Telia. Det måste ju vara 14 dagar från att det är inkopplat? Annars har jag ju ingen möjlighet att testa det innan ångerrätten gått ut.
Vad har ni för erfarenheter av BBB resp. Telias 24/1?
Jag har 24/1 ADSL hos BBB och det har jag sagt upp, så även om Telia är lite dyrare så skulle jag nog stanna kvar.
Har samma problem som din kompis och fick detta bekrätat av deras kundtjänst.
Anledning till att man inte kommer i högre kapacitet är att deras standardmodem endast klarar 12 MBit, vilket gör att man som din kompis är glad när man ligger runt 7 Mbit.
Kan även hålla med om att deras Kundtjänst inte är den bästa, oftast så har jag själv fått sköta fellösning när det gällt olika problem, tror dock att detta beror på att de har blivit för stora genom alla sammanslagningar och därför inte klarar av supporten på ett bra sätt, men du kan ju hoppas att detta är ett tillfälligt problem.
När det gäller Telia så har jag faktiskt bara positivt att säga, visserligen så är de inte billigast men de gånger som jag har varit i kontakt med dem som privatperson eller via något av mina företag så har jag fått bra hjälp med felsökning, installation och andra ärenden, visserligen så brukar man få sitta ett tag innan man kommer fram, men när man väl har kommit fram så har de varit serviceinriktade och även ringt upp när eventuella problem har blivit lösta.
När det gäller avtalet så skulle jag dessvärre tro att detta gäller ifrån det datum som du gjorde beställningen och inte när abonnemanget dras igång.
Stanna hos Telia.. BBB suger nått så in i helvete på supporten & de lovar mycket mer än de klarar. Jag har sagt upp min 24/1 från BBB nu, ska ha Comhems 8mbit i nya lägenheten bara för att jag inte orkar med att strula med ADSL + att jag vägrar ha med BBB´s usla ADSL-support att göra.
Tack för era svar. Pratade precis med BBB's kundtjänst, och tyvärr har jag ingen möjlighet att säga upp det eftersom det gått 4 veckor sedan jag beställde. Ångerrätten gällde mycket riktigt från det datum man beställde, och inte från när det blev inkopplat. Det skulle kosta mig 1200:- att byta tillbaka eftersom dom redan beställt tekniker till stationen.
Vatos Locos: Hur kan dom erbjuda upp till 24Mbit om inte modemen klarar mer än 12mbit? Då ljuger dom ju. Även om jag skulle bo inne i telestationen så skulle jag inte komma upp i mer än 12Mbit?
Dumt gjort av mig, eftersom det funkat väldigt bra med Telia. Får stå mitt kast för att jag var snål och ville spara en hundralapp i månaden.
Kanske skulle läst lite i forumen innan jag beställde..
Jag har bytt från Telia 8/1 till BBB 24/1. Detta gjorde jag i Maj. Allt gick oerhört smärtfritt. Överflyttningen gick på typ 15 minuter. Modemet jag fick klarar absolut av högre hastigheter än 12 Mbit, så där är det något fel i kommunikationen. Uppgraderar du abonnemanget ska du även få nytt modem.
Jag ligger på 17-18 Mbit ner och i stort sett exakt 1 Mbit upp. Har inte haft några problem alls sen jag fick det.
Beställde även deras IP-telefoni. Jag ringde deras kundtjänst och de sade att de ska skicka ut en tekniker. Tog två dagar, sen hade jag en tekniker där. Tog lite tid att felsöka eftersom det var fel på två av de telefonsladdar vi testade. Är än så länge mycket nöjd, jag känner inte igen något av det de andra skriver.
I mitt fall bröts det vid användandet av telefonen (Ja, det var inga felkopplingar etc utan "dålig koppartråd" + avståndet som var problemet) & det löste sig vid en strypning. Hastigheten blev dock inte sämre iom strypningen.
Bra att det gick att lösa på ett sådant relativt enkelt sätt som strypning av hastigheten.
Skönt att höra att deras tjänst fungerar hos någon iaf. BBB hade ju knappast överlevt om tjänsten fungerat dåligt för alla.
Tja.. Att allt detta strul tog ca 4 månader, 2 besök av nätverkstekniker som konstaterade bägge gångerna att det inte fanns fel i min lägenhet, ca 40 samtal med supporten varav minst 2 med nån högre chef som fick ett par riktigt fina utskällningar, kan man kanske acceptera, jag gör det inte!
Jag har bytt från Telia 8/1 till BBB 24/1. Detta gjorde jag i Maj. Allt gick oerhört smärtfritt. Överflyttningen gick på typ 15 minuter. Modemet jag fick klarar absolut av högre hastigheter än 12 Mbit, så där är det något fel i kommunikationen. Uppgraderar du abonnemanget ska du även få nytt modem.
Jag ligger på 17-18 Mbit ner och i stort sett exakt 1 Mbit upp. Har inte haft några problem alls sen jag fick det.
Beställde även deras IP-telefoni. Jag ringde deras kundtjänst och de sade att de ska skicka ut en tekniker. Tog två dagar, sen hade jag en tekniker där. Tog lite tid att felsöka eftersom det var fel på två av de telefonsladdar vi testade. Är än så länge mycket nöjd, jag känner inte igen något av det de andra skriver.
Precis detta håller jag på med just nu, inkoppling den trettonde september enligt uppgift. Den som lever får se. ;)
IP-telefoni ska jag försöka fixa efter inkoppling också.
Precis detta håller jag på med just nu, inkoppling den trettonde september enligt uppgift. Den som lever får se. ;)
IP-telefoni ska jag försöka fixa efter inkoppling också.
Det finns absolut billigare alternativ. De 99:- är dock istället för de 125:- hos Telia. Comhem är väl billigare misstänker jag om man tar deras combo. Annars finns det ju "vanlig" ip-telefoni där du ringer via din dator, men då måste du ändå ha ett telefonabonnemang någonstans om du har *DSL.
Detta kopplas alltså in på din vanliga telefonlina och du använder dina vanliga telefoner precis som vanligt. Du ringer inte via din dator.