webForumDet fria alternativet

adsl, här ?

Bredband & telefoni

22 svar · 833 visningar · startad av ERR0R

Medlem sedan dec. 2000596 inlägg
Frågan#1

Bor ute i skogen, några kilometer ifrån civilisation, har längtat som satan för att slippa den här jefela slöa uppkopplingen.

Och igår så ringde dom ifrån spray och frågade om vi ville ha ett adsl abonnemang, och vi tackade självklart ja.
Men jag är ändå lite osäker på det här om det verkligen går att ha adsl här ute. Deras funktion där man skriver in telefonnummret för att se om man kan ha adsl funkar inte, men när jag provar på Bostream så står det att jag inte kan ha adsl.

Men jag tycker att det måste gå att ha eftersom det var dom själva som ringde och frågade ? eller ?

Skulle bli grymt besviken nu ifall det inte skulle funka.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Om de ringer och frågar så funkar det säkert. De olika ADSL-leverantörerna har inte täckning på samma områden.

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

Vi beställde Bredbandsbolagets xDSL på jobbet efter att de ringt och tjatat i ett par månader. Sedan ringde de efter ett par dagar och berättade att vår telestation inte var utbyggd... Så hoppa inte över bäcken innan du ropat hej.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad jag vet köper Spray sin ADSL-tjänst från Skanova. Det borde betyda att du i så fall också kan få Telia istället, vilket är att föredra. Spray är begränsat skräp.

vad är det som är begränsat med spray ?

anledningen till att vi beställde det var för att man fick gratis modem och anslutning och en ganska låg månadskostnad.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kan inte telia leverera dsl, kan ingen annan det häller, det är skanova som sitter på stationerna.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Molarin skrev:

Vi beställde Bredbandsbolagets xDSL på jobbet efter att de ringt och tjatat i ett par månader. Sedan ringde de efter ett par dagar och berättade att vår telestation inte var utbyggd... Så hoppa inte över bäcken innan du ropat hej.

Bredbandsbolaget ringde hit i förrgår och påstod att jag kan få full fart i deras nät. Jag är inte övertygad... sitter på förlängd räckvidd på Telia. Fast hon påstod att det kunde (ev) skilja på hur nära telestationen man måste bo i de olika näten. :q Inte vet jag... jag är fast i Telia hur som helst ett bra tag fram över. Men om det är sant - vilket jag alltså inte påstår - så skulle det kunna skilja sig åt mellan bolagen.

ERR0R skrev:

vad är det som är begränsat med spray ?

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=20&threadid=103295

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

frankof skrev:

Kan inte telia leverera dsl, kan ingen annan det häller, det är skanova som sitter på stationerna.

Jorå. Telia är inte Skanova... ;)

Jag surfade ADSL med Bonet många månader innan Telia lyckades koppla in det här i stan. :)

Telia äger Skanova och Bonet köpte sina ADSL-tjänster från just Skanova.

muskot skrev:

Telia äger Skanova och Bonet köpte sina ADSL-tjänster från just Skanova.

Att Telia äger Skanova (vilket jag inte är säker på iofs, nån klocka som ringer dimmigt nånstans) innebär inte att de får alla fördelar. Bonet uppgraderade telestationerna med sin utrustning innan Telia gjorde det - det har Skanova inte ett smack med att göra. ;)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det finns många telebolag/andra företag som kan uppdatera / sätta in utrustning i telestationer idag men i stort sett är det tre företag som gör det:

Skanova, Telenor och Song Networks.

Bara för att Skanova inte har inkopplat behöver det inte betyda att Telenor eller Song Networks inte har det - dock är det oftast så att Telia har bäst "grundtäckning".

Dock kan som sagt ett lokalt företag gå in och sätta in egen utrustning (eller betala för att det görs) så som Teleservice har gjort i Abbekås och Ludvigsborg (http://www.teleservice.net/bredband/).

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

:stefan: skrev:

frankof skrev:

Jag surfade ADSL med Bonet många månader innan Telia lyckades koppla in det här i stan. :)

närå ;) i denna avkrok av världen(en mil från liseberg huvudentre) hände absolut ™ inget innan teliaägda skanova grävde ner sladden, då kom det ärbjudanden på löpande band.
Så om skanova sätter sig på tvären blir det inget instalerad i tele-staionerna.

frankof skrev:

:stefan: skrev:

frankof skrev:

närå ;) i denna avkrok av världen(en mil från liseberg huvudentre) hände absolut ™ inget innan teliaägda skanova grävde ner sladden, då kom det ärbjudanden på löpande band.

Tja, jag kan väl inte hjälpa att göteborgarna är så tappade bakom spårvagnarna att de inte klarar av så simpla saker. :p

Faktum kvarstår dock att jag körde Bonet långt innan Telia kom igång här i stan. :h

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

frankof skrev:

Skillnaden består i om huruvida operatören hyr in sig i Skanovas utrustning eller om de ställer dit egen (samlokalisering), på det viset kan operatörer själva ställa dit utrustning och erbjuda tjänster utan att Telia kan göra det. Största anledningen så att så j-a många missuppfattar det här med att erbjudandena kommer på löpande band är att majoriteten av operatörerna gör just som Telia - de köper tjänsten av Skanova.

/M

hur pass illa är det med ett tak på 25 gb i månaden ?

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

ERR0R skrev:

Som normalanvändare räcker 25 gb ned och uppladdning i månaden alldeles utmärkt.

De som vill ha ytterliggare "gb" bör betala extra och inte bekosta normalanvändaren. Tycker faktiskt att man istället för att prissätta enbart efter hastighet, även bör relatera priset till hur kunden nyttjar sitt bredband.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

ERR0R skrev:

Det beror på hur man använder sin uppkoppling. Om man tillhör de som gillar att tanka ner filmer i dvdr-format, tar varje film upp ca 4,7 GB. Då behövs det inte så många filmer för att komma upp i 25 GB. Men jag har svårt att tro att vanligt surfande kan generera så hög trafik.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag skulle inte, under några omständigheter gå med på ett abonnemang med trafikgräns.
Tänk bara följande scenario:
Du får en trojansk häst / virus som utnyttjar all ledig bandbredd på ditt ADSL. Din dator är på dygnet runt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)