Ser inget fel att registrera en domän i hopp om att tjäna en slant. Om man som fattig arbetare ser en möjlighet att tjäna en slant så att ungarna kan gå till skolan i nya skor eller få ost på mackorna, så ser jag inget fel i att man reggar en domän för vidareförsäljning.
Ja, nya skor och ost på mackorna till barnen är säkert det första de stackars domännapparna tänker på när de reggar en domän för vidareförsäljning. Men det betyder ju samtidigt att barnen till den stackars arbetare som tänkt göra en relevant hemsida under domänen får gå till skolan i gamla skor...
Håller tummarna för att det reder sig för Tulork. Och så ska jag själv komma ihåg att inte snacka så vitt och brett om vilka domäner jag tänker köpa i framtiden.
För att inte tala om att domänsnapparnas barn inte ens får den ost som kunnat köpas för det domänen kostade om den aldrig "köps ut".
Nej jag tror inte det är fattiga arbetare, vars barn går i gamla skor och saknar ost på mackorna, som köper "en domän i hopp om att tjäna en slant". Ligger man så risigt till vågar man nog inte spela så högt med de sista slantarna.
Att köpa en domän bara för att försöka sälja den vidare tycker jag är bland det lägsta man kan ägna sig åt i webbsammanhang.
Tulork, det är från det datum betalningen är inkommen det räknas. Det blir alltså svårt för dig att hävda rätten till domänen. Å andra sidan kan IIS vara intresserade av tillvägagångssättet eftersom domänen uppenbarligen inte är köpt i god tro. Hur mycket det påverkar utgången av historien vågar jag dock inte spekulera i.
Vem var det som kidnappade domänen?
Utan en punkt hade den här meningen aldrig tagit slut
http://weblyx.se/ <-- Han har börjat använda den... väldigt mogen kille.
Det har varit väldigt blandat hur folk har tyckt angående detta... men jag säger det igen, ja... det va klantigt. Jag hade itne riktigt koll på hur domänregistreringen funkade och eftersom jag registrerade den i samma ögonblick som jag började med feedback trådarna så trodde jag att allting var löst... Men icke, man kunde tydligen roffa åt sig domänen om man var snabbare på att betala.
Hur som helst så är skadan inte så stor, det är en felstavad domän han har knyckt, vi äger fortfarande weblyx.com, webblyx.se, webblyx.com.
Väntar fortfarande på svar från aleborg, men jag tror inte domänen kommer att byta ägare. Jag och killen som tog domänen har diskutterat rätt länge angående detta....
Först ville han ha pengar, sen ville han ha kostnaden för domänen och överföringsavgift, nu vill han avregga den och bara ta domänpriset... vilket innebär att domänen kommer ligga i karantän i nån månad så som jag har förstått det.
Tyvärr fungerar det så att vi, liksom de flesta andra inte registrerar domänen förren vi fått betalning för dessa, och som sagt tidigare i tråden så tar det ca 3 bankdagar med postgiro och under den tiden så är det frittfram för vem som helst att boka domänen tyvärr. Vi kan inte be IIS att hålla domänen åt oss, vi får in ett stort antal beställningar varje dag på domäner, en del av dem betalas aldrig tyvärr, om vi bokade domänen direkt vi order så skulle vi gå ordentligt back tyvärr.
Förstår det tekniska ikring problemet.
Då föreslår Fia och jag att man skapar en lista på kända namnnappare som man inte skall ha kvar i sin mail- eller Facebook lista. ;-)
En modern variant av skampålen vore väl OK!
Nja, det är väl inte helt ok enligt personuppgiftslagen (PuL). Sen finns det en himla massa faktorer som man måste ha i åtanke (kriterier för listning/avlistning, ansvar för listan, vem ska ha tillgång till den osv osv).
Blev en aning paff av det här, och har lärt mig en del jag också.
Som "Gislaved" skriver, så kan ni kanske t.o.m. stämma killen. Om ni har ett varumärke (webblyx) och han köper domänen i akt och mening att sälja den till er, och kontaktar er med ett erbjudande så är ICANN's internationella regler om "domain squatting" kristallklara: Då ska ni ha domänen, gratis, omgående.
Med vänlig hälsning från Danne
------ Proformica.comMarknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm.. Sacred SkinNy bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst Våga Vägra FaceBook
Tyvärr fungerar det så att vi, liksom de flesta andra inte registrerar domänen förren vi fått betalning för dessa, och som sagt tidigare i tråden så tar det ca 3 bankdagar med postgiro och under den tiden så är det frittfram för vem som helst att boka domänen tyvärr. Vi kan inte be IIS att hålla domänen åt oss, vi får in ett stort antal beställningar varje dag på domäner, en del av dem betalas aldrig tyvärr, om vi bokade domänen direkt vi order så skulle vi gå ordentligt back tyvärr.
Hur lång tid tar det med ett bank- eller kreditkort som är OK? Minuter? Sekunder?
Går beställningen direkt till svenska nic, eller ligger ni på den? Eller skickas beställningen till nic-se på samma gång?
Det vore kanon om du kunde berätta hur ni gör och exakt vad som händer när man beställer en domän, både vad de flesta registratorer gör, och vad som kanske är speciellt med er.
Med vänlig hälsning från Danne
------ Proformica.comMarknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm.. Sacred SkinNy bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst Våga Vägra FaceBook
Hur lång tid tar det med ett bank- eller kreditkort som är OK? Minuter? Sekunder?
Går beställningen direkt till svenska nic, eller ligger ni på den? Eller skickas beställningen till nic-se på samma gång?
Det vore kanon om du kunde berätta hur ni gör och exakt vad som händer när man beställer en domän, både vad de flesta registratorer gör, och vad som kanske är speciellt med er.
Efter att du har betalat online via vår onlinebetalning så skickas ett mail till IIS inom 1 minut, därefter tar IIS över och de brukar vara snabba och registrerar domänen omgående.
Domänen hamnade i hans ägor, inte så mycket att göra åt saken. Jag har lärt mig en värdefull läxa och kom relativt billigt undand eftersom det inte gäller en "huvud domän" för oss.
Tack för ditt svar Aleborg och JonathanS, jag kommer fortsätta handla hos er hur som helst.
Comment