Cliche är faan otroliga - Vad ska jag göra?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Qimen
    Medlem
    • 2001-06-29
    • 3568

[citat=Claes Holmerup][citat=FredrikB]Det är iofs 400 MB utrymme, det erbjuds inte av de mer seriösa företagen till sånt pris. [/citat]

De ger dig 9GB utrymme och 50GB download/månad på en delad Unix-server för 7USD/månad. Så länge det inte rör sig om olagligheter, så bryr de sig inte ett dugg om vad du har på ditt utrymme - och under drygt ett år (så länge som jag har haft min stora site liggande hos dem) har deras uptime-löfte hållits utan problem.
    Så visst finns det bra och billig Hosting - men för att hitta det som är billigt måste man tyvärr utanför Sverige... [/citat]Men servrar i usa.. De flesta som driver svenska sidor vill ha i sverige.

Comment

• Qimen
      Medlem
      • 2001-06-29
      • 3568

[citat=FredrikB]Kontot kostar c:a 1000 kr/år. [/citat]Hur kan det bli så mycket när deras största alternativ kostar 20 kr / månad, dvs 240 kr/år?

Comment

• Claes Holmerup
        Medlem
        • 2004-07-22
        • 61

[citat=Qimen][citat=Claes Holmerup][citat=FredrikB]Det är iofs 400 MB utrymme, det erbjuds inte av de mer seriösa företagen till sånt pris. [/citat]

De ger dig 9GB utrymme och 50GB download/månad på en delad Unix-server för 7USD/månad. Så länge det inte rör sig om olagligheter, så bryr de sig inte ett dugg om vad du har på ditt utrymme - och under drygt ett år (så länge som jag har haft min stora site liggande hos dem) har deras uptime-löfte hållits utan problem.
        Så visst finns det bra och billig Hosting - men för att hitta det som är billigt måste man tyvärr utanför Sverige... [/citat]Men servrar i usa.. De flesta som driver svenska sidor vill ha i sverige. [/citat]
        När alternativen är 7USD/månad eller som lägst (åtminstone bland de förslag jag fick när jag frågade) för motsvarande trafik och utrymme, ca 1000:-/månad, är det väldigt svårt att motivera sig till att lägga det i Sverige om det är något som man inte tjänar en massa pengar på...

Comment

• jonnyz
          Medlem
          • 2004-10-02
          • 504

Det beror ju på lite vad det är. Om det inte gör så mycket att det går lite halvsegt och att omstarter sker på dagtid (till följd av tidsskillnaden) så kan det ju vara ett alternativ - så länge det fungerar. Det är lättare att hantera tvister om man finns i samma land.
          Jonny
          Sajthotellet
          Webbhotellsguide

Comment

• Claes Holmerup
            Medlem
            • 2004-07-22
            • 61

Jag tycker inte att 1000:-/månad är en rimlig kostnad för en site i stil med min. Enligt dagens kurs kostar detta webhotell mig
            6.95 USD = 49.2438 SEK per månad - och det har fungerat klockrent i över ett år för mig - och jag pendlar mellan ca 25 och 40GB/månad i trafikutnyttjande - och i dagsläget utnyttjar jag strax över 6GB utrymme.

Ingen har hittills klagat på att det går segt eller att siten är nere - oavsett var i världen de kommer ifrån. Jag har en enkel extern bevakningstjänst på siten också - och den visar att siten håller sig konstant uppe - med ett kort stopp på en kvart någon enstaka gång. Senast det hände var den 20/10 - och gången före det var den 7/10 - också en kvart den gången... Extremt tillförlitligt om du frågar mig!

Varför försöker folk alltid misstänkliggöra webhotell utanför Sverige? Jag tycker ärligt talat att priserna över lag är helt orimliga i Sverige när det gäller Hosting. Varför erbjuds aldrig delade servrar här hemma när det rör sig om stora siter? De enda förslag jag har fått för Hosting av min stora site i Sverige, är en dedikerad server - något som blir alldeles för dyrt när man inte tjänar några pengar på det.

Jag berättar att Infinology fungerar ypperligt - faktiskt bättre än alla andra webhotell jag har använt hittills (både i Sverige och utomlands), trots att det är det billigaste (om man bortser från webbmotell.nu, som har varit mitt största misstag hittills och som Hostar en annan domän, tills tiden jag har betalat för har gått ut...) - men resultatet blir bara att det letas upp argument MOT att använda en så bra Hosting som jag har hittat efter långt letande...

Tvister blir det knappast när det fungerar så bra som det gör - och dessutom har jag kontroll över mina domännamn, eftersom jag har en fristående Registrar, så jag kan flytta mina siter när jag känner för det om några problem skulle uppstå, så det finns ingen som kan krångla och ta onödigt lång tid att ändra DNS-pekarna heller...

Jag kanske överreagerar, men det verkar som om det finns några få webhosts som är allmänt accepterade att rekommendera i forumet, medan allt annat ofelbart kritiseras på olika sätt...

Comment

• Storen
              Medlem
              • 2004-05-27
              • 176

Ja, att det skulle gå segt beror på mycket på linorna till och från servrarna. Har man bra nät där så är det inget större skillnad på servrar i USA som i Sverige. Sedan finns det hallar man kan hyra av där man själv ansvarar för omstarter, mjukvaror..mm. Då slipper man bland annat omstarter dagtid..
              Att hyra från USA som privatperson kan vara vanskligt då man är en ganska liten kund till hotellet. Risken finns att man blir undanskuffad och då kan det vara nog så svårt att hävda sig som svensk gentemot ett amerikanskt avtal...

Oavsett var servrarna står så är det alltid bäst att teckna avtal med ett svenskt webbhotell som tillämpar svenska lagar. Vad webbhotellet har för avtal mot USA spelar ingen roll, men dock är det webbhotellet som får ta fighten mot serverhallen vid eventuell tvist...
              Daniel Johansson
              DJC Solutions

Comment

• Claes Holmerup
                Medlem
                • 2004-07-22
                • 61

I exemplet med webbmotell.nu har det inte hjälpt det minsta. Där är en svensk firma som tecknar avtal och hyr in sig på servrar i USA - och det har fungerat fruktansvärt dåligt. När de skulle byta server, var man t o m tvungen att teckna ett nytt konto och ställa om DNS-pekarna. Visst - de bjöd på ett halvårs extra Hosting för allt strul, men vad hjälper det när det ändå fungerar dåligt...?
                När Hosten bytte server när jag hade en domän hos lunarpages.com för ett par år sedan, så var min site nere i någon halvtimme - och fungerade klockrent direkt efter det - utan åtgärder från mig. Enda skillnaden var att jag fick logga in annorlunda på webmailen...
                En annan i USA som verkar ha bra priser, är http://www.surpasshosting.com/ . Jag ska ge mig på och testa hur de fungerar när min betalda tid hos de hopplösa webbmotell.nu har tagit slut...
                Hittills har jag enbart goda erfarenheter från amerikanska Hosts, med mycket god support när det har behövts - och eftersom de är MYCKET billigare än de svenska jag har fått förslag från, ser jag ingen som helst anledning att "flytta hem"...

Comment

• legis
                  Medlem
                  • 2004-07-21
                  • 4440

Jag har också legat på amerikanska webbhotell och tyckte det fungerade bra....tills jag testade ett svenskt. Responstiden på sidorna var helt annorlunda, samt att supportens öppettider passade mycket bättre så jag slapp betala extra för uttryckningar mitt i natten.
                  http://gråimport.se

Comment

• Storen
                    Medlem
                    • 2004-05-27
                    • 176

När det gäller webbhotell så är det tyvärr en bransch som drar till sig många oseriösa företag. Att dessa vänder sig till USA är också tyvärr ganska vanligt.
                    Dock kan nämnas att egna IP-nummer bör användas (Läs:Skall!) av det svenska webbhotellet för att göra en eventuell flytt så smärtfri som möjligt.. Det innebär att kunderna inte behöver göra någonting, eller ens komma att märka av flytten!

Konkurrensen är betydligt större i USA än i Sverige, vilket innebär att man som återförsäljare mycket noggrannt skall välja leverantör, annars gör man själv bort sig till sist, gentemot sina kunder. En stor fördel är också om man lyckas få tag i en serverhall som erbjuder "Full Contact" . Då ansvarar det svenska webbhotellet för all mjukvara på servern, och utför även diverse installationer, omstarter..mm.
                    Angående support kan man tycka att dom flesta webbhotellen i Sverige bör ha en 24h support. Det finns ju epost till mobil idag om man nu inte sover på kontoret...
                    Daniel Johansson
                    DJC Solutions

Comment

• Funken
                      Medlem
                      • 2001-07-20
                      • 222

Har använt ett flertal olika webbhotell utanför sverige och det finns både fördelar och nackdelar. Själv tycker jag fördelarna med att välja en utländsk host är klart övervägande...

Väldigt många utländska webbhotell erbjuder support 24/7, vilket man knappt ser hos de svenska konkurenterna. Detta kan vara välidgt nyttigt, om något inträffar utanför arbetstid. Av erfaranhet är det skönt veta att en supporttekniker kan fixa problem dygnet runt.. Det är mer standard än undantag att man får svar inom 30 min dygnet runt av de stora, erkänt bra företagen, än att man inte får det. Av de svenska bolag jag testat, så har man tur om man får det utanför kontorstid här.

Man hittar ALLTID ett bättre pris utomlands för samma typ av funktioner och kvalitét. Bandbredd är mycket dyrt i Sverige, och det finns ganska få stora webbhotell.

De främsta nackdelarna är ju att sidan inte hamnar i sverige. Men jag som hostar i Tyskland och England, anser inte att det är mycket sämre än Sverige. Självklart blir responstiden lägre än hos de stora, seriösa webbhotellen, som har flera reduanta anslutningar här i Sverige. Men med min erfaranhet så är prestandan oftas likgiltig med de flesta hotell Sverige, då många inte verkar vara anslutna till några speciellt bra nät.. Och när man tar skickar större filer, så är skillnaden minimal, då det är responstiden(ping) som lider av stora avstånd, inte själva överföringshastigheten i samma skala. Laddar filer mellan mina servrar i över 700kb/s mer ofta än sällan.. Men är man i behov av riktigt bra responstider, och har massvis med småfiler, så är ju en svensk tjänst bättre. Men tror många skulle klara sig fint med den lilla skillnaden det blir.

Sen är det ju självklart en nackdel med engelsk support, jämtemot en svensk. Framförallt om du använder telefonsupport, för då blir det ju en märkbar kostnad. Men har man inga större problem med engelska, så erbjuder väldigt många företag, suverän support. Man kan ju använda skype, om man är i behov av telefonsupport

Så sammanfattningsvis. Tycker man ska kolla in de utländska alternativen innan man väljer sitt webbhotell. Det betyder inte större risker om man är lika noga med att kontrollera dem som man är med sitt svenska.

Ett tips är att kolla in www.webhostingtalk.com Kolla in vad folk skrivit om de hotell du är intresserad av så sållar du bort de flesta rötäggen. För de finns gott om dem både, utanför och i sverige.

Comment

• Qimen
                        Medlem
                        • 2001-06-29
                        • 3568

[citat=Funken]Väldigt många utländska webbhotell erbjuder support 24/7, vilket man knappt ser hos de svenska konkurenterna.[/citat]Tycker jag är lite skitsnack, av de webbhotell jag provat i sverige har jag kunnat få hjälp mitt inatten på både msn/icq/irc vilket jag aldrig varit med om att man kan få på webbhotell i ex. usa. Där är det mest epost som gäller.

Men visst bryr man sig inte om responstiden på sin sida så är det en klar fördel att placera sin sajt utanför sverige. Men är du något mer seriös och driver in pengar på sin sida och den är på svenska så är det rätt givet att man lägger sidan på svenska servrar (tycker jag iaf).

Comment

Working...