webForumDet fria alternativet

videouthyrningsprogram

24 svar · 925 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jobbar i en videobutik och e lite småtrött på vårat uthyrningsprogram. Därför skulle jag vilja skriva ett eget. Mest för att se om jag klarar av det och för att lära mej. Funderade lite och kom fram till att jag helst vill skriva det för linux.
Jag vill ha det "grafiskt" i terminalfönster, dvs, det ska finnas en meny att röra sej genom hela tiden. Alltså inte X-programmering.
Pratade med en kompis som nämnde ncurses. Är det något jag bör använda mej av isåfall?
Är detta toksvårt? Isåfall bör jag kanske ge upp innan jag börjat.
Idéer/förslag mottages gärna! :)

r/ förtydligande

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Skit i tekniken och språket.
Försök först att klara ut på papper vad du vill göra.
renodla sedan transaktionerna och listorna du vill ha ut.
Nu ! Först nu kan du börja fundera på i vilket språk du vill skriva det hela i.
Kanske finns det ett Databassteg emellan som är ganska så viktigt.
Bolla gärna idéer om du vill.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag har småkikat på ncurses (men aldrig gjort något vettigt med det, så du kan lugnt strunta allt jag säger) och även om det kanske inte är jättegulligt, så borde det vara överkomligt... testa, du är ju fortfarande ung och vacker ;)

I alla fall, vad jag egentligen skulle säga var att om du nu gör ett sådant program, skulle det inte vara helt löjligt tufft att göra en hel Linux/BSD-dist som man i princip trycker ner på en CD (eller diskett :D ), klämmer in i en gammal skitdator, och sedan bara kör. Inte sant? :)

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Kan du inte använda PHP+mySQL eller ASP+Access? Det är nog enklast.

Att bygga en webbapplikation för detta låter verkligen som en enorm omväg (man måste installera webbserver, databaser et.c.) och även om det går att göra menybaserat (som Gein så fint kallade "grafiskt terminalfönster" :) ) genom att titta på eländet i Lynx, är Lynx inte en särskilt trevlig eller dynamisk webbläsare.

\r Det verkar till och med rätt enkelt att få igång ncurses om man använder forms-biblioteket.

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

spango skrev:

Att bygga en webbapplikation för detta låter verkligen som en enorm omväg (man måste installera webbserver, databaser et.c.) och även om det går att göra menybaserat (som Gein så fint kallade "grafiskt terminalfönster" :) ) genom att titta på eländet i Lynx, är Lynx inte en särskilt trevlig eller dynamisk webbläsare.

okidoki.

spango skrev:

... testa, du är ju fortfarande ung och vacker

:r :p

Jag har faktiskt börjat pilla lite. Bara börjat prova ncurses samt mysql-apin för C. Båda funkar som jag vill. ncurses va inte så värst svårt, det borde gå att lära sej det ganska bra tror jag :)

Pellefant skrev:

Kan du inte använda PHP+mySQL eller ASP+Access? Det är nog enklast

Det är just det här jag inte vill göra.
Efter att programmet är färdigt så ska det gå att koppla ihop detta med en webbserver på samma dator innehållande en webbvideobutik. Kunder ska kunna se vilka filmer som finns inne och kanske kunna boka. (Just detta med bokning över internet har jag funderat på och det finns vissa problem, men detta först när jag är där).

Lasp skrev:

Försök först att klara ut på papper vad du vill göra.
renodla sedan transaktionerna och listorna du vill ha ut.

Jag har granskat det rätt noga faktiskt. Jag har ju vårat redan befintliga system och jag tänker gå ganska mycket efter det. Plocka det bästa ur det systemet och lägga till egna funktioner.
Jag har skrivit en liten lista med vad programmet ska innehålla till att börja med.
Prioritet 1 är att programmet ska vara enkelt att förstå. Det är inga hackers som står och hur ut filmer ;)

spango skrev:

I alla fall, vad jag egentligen skulle säga var att om du nu gör ett sådant program, skulle det inte vara helt löjligt tufft att göra en hel Linux/BSD-dist som man i princip trycker ner på en CD (eller diskett ), klämmer in i en gammal skitdator, och sedan bara kör. Inte sant?

Ja, hur tufft vore inte det? Nu låter det i mina öron extremt svårt men helt klart intressant! :)

Fortsätt gärna komma med idéer osv! :D

Pratade precis med en vän om det här projektet och berättade om idén med en egen dist för detta. Han sa att det inte va så väldigt svårt att göra en dist. Fanns massa tutorials om det osv. :)

Jo det går nog.
Men tänk på funktionaliteten Först!!
kolla in denna text och de två länkarna:
http://www.interakt.nu/home/article_show.asp?nid=107
Så kan vi ta ett snack senare.

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Pellefant skrev:

Kan du inte använda PHP+mySQL eller ASP+Access? Det är nog enklast.

Alla vill göra webbinterface till allt... Själv tycker jag det är jobbigt med webbinterface och tycker det bara är synd att flera och flera bara gör webbinterface till sina program.

Lasp skrev:

Jo det går nog.
Men tänk på funktionaliteten Först!!
kolla in denna text och de två länkarna:
http://www.interakt.nu/home/article_show.asp?nid=107
Så kan vi ta ett snack senare.

Vill du se en specifikation eller vad?

Jag har skrivit ihop en enkel spec nu. Läs gärna och kom med kommentarer. (Första gången jag skriver en specifikation).
Den är inte färdig, men då jag ska iväg nu en stund så tänkte jag posta denna version iaf. :)

Specfikation
r/ Korrigerade länk

Nu har jag läst.
Bra! Så här skulle alla projekt börja.
1. Du kan utöka ! syfte med butikens vinst med att se vad som hänt. Du har ingen kassa funktion med skall komma antar jag.
2. En iterativ process där du är med med olika uppdragshattar är bra. Kom ihåg att skriva ner alla förslag och synpunkter som kommer.
3. Dela upp kraven i en startfas Inloggning osv. Det dagliga jobbet och underhåll (nyreg av filmer och allmän administration)
kanske skall detta ligga i en särskild administrationsmodul.

4. Datormiljö och driftsbetingelser är en särskild punkt som kan komma att ändras oberoende av programmet.

Jag börjar med att mejla en liten autonom backup programvara för att du skall kunna se funktioner.

En bra start tycker jag.
Kom ihåg
Ju tidigare man börjar programmera,
desto längre tid tar projektet.

Lasp skrev:

Du har ingen kassa funktion med skall komma antar jag.

Nja, vad menar du med kassafunktion? Den är inte kopplad till en kassa, utan den visar bara en summa vid uthyrning som sedan knappas in i en kassa.
Däremot kom jag på att någon form av redovisning ska finnas. Daglig utskrift(?), osv.

Lasp skrev:

3. Dela upp kraven i en startfas Inloggning osv. Det dagliga jobbet och underhåll (nyreg av filmer och allmän administration)
kanske skall detta ligga i en särskild administrationsmodul.

Bra idé!

Lasp skrev:

4. Datormiljö och driftsbetingelser är en särskild punkt som kan komma att ändras oberoende av programmet.

Menar du att man ska skippa hela Datormiljö-delen tills vidare?

Lasp skrev:

Jag börjar med att mejla en liten autonom backup programvara för att du skall kunna se funktioner.

Huh? Jag har iaf inte fått något :q

r/ rättstavning

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Så sant, så. :)

Uppdaterad specifikation ver 0.98

Jag känner mej något låst vad gäller användargränssnittet. Då jag enbart har nuvarande systems användargränssnitt i huvudet så skulle jag vilja ha idéer från er hur gränssnittet kan se ut. Läs speciellt 3. Krav ur specifikationen och försök sedan att måla upp en tänkbar miljö. Kom gärna med konkreta förslag, dvs, enkla bilder hur miljön (menyerna) kan se ut.

I övrigt, mera förslag och funderingar kring projektet och programspecifikationen tas mer en gärna emot!

r/ Korrigerade länk

Enkelhet och enkelhet ger snabbhet.
Vilka data har man att komma med?
Namn? Personnummer? Kundnummer. dvs vad identifierar kunden.
Vad identifierar produkten.
Och sedan det viktiga När När.
dvs datum och tid.
Skala av alla data .

Det som definitivt gör en kund unik är dess kundnummer. Det som identifierar kunden är antingen kundnr eller telefonnummer. Så har vi med nuvarande system och det fungerar väldigt bra. Kunderna uppskattar att slippa komma ihåg sitt kundnummer och istället ha sitt telefonnummer i huvudet. I övrigt går det givetvis att söka sej fram till kunden med hjälp av namn, personnr, etc.

Produkten identifieras enbart med dess filmnummer. Även här gäller såklart att man kan söka sej fram till produkten med hjälp av t.ex. titel.

När? Återlämningsdagen kan ändras globalt (detta om t.ex. affären har stängt följande dag). I annat fall kan återlämnningsdagen ändras lokalt hos kunden vid uthyrning om t.ex kunden väljer att hyra flera dygn.

Lasp skrev:

Kom ihåg

Mja, det finns det väl iofs en hel del åsikter om, framför allt bland förespråkarna för olika Agilemetoder, typ Extreme Programming et.c..
Att skjuta på all programmering så långt som möljigt är inte nödvändigtvis bra. Under implementationsfasen kan det uppstå frågor som kan komma att påverka djupdesignen, och dessutom är det aldrig fel att ha en tidig prototyp att testa på användarna :)
Så länge man inte är rädd för att slänga bort allt man kodat än så länge, det vill säga.

Anhängarna av denna metod brukar jämföra den med vattenfallsmetoden där man utformar en spec, designar dataflöden till höger och vänster, implementerar, och upptäcker att allt är skit. Då är det bättre att man tar all skit lite i taget... ;)

Men när du ändå håller på och skriver dokument, kan du kika på use cases:
http://c2.com/cgi/wiki?UseCase
http://members.aol.com/acockburn/papers/uctempla.htm

Att ta med krav som hård- och mjukvara är väl inte orimligt alls? Om man behöver en IBM zSeries-burk för att köra programmet blir det antagligen inte särskilt intressant för de flesta videouthyrningsföretag. Min erfarenhet av videouthyrningsföretag (även om jag oftast står på kundsidan av disken ;) ) säger mig att t.o.m. en 500 MHz:are skulle vara för mycket krävt. Eller en 100-MHz:are.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

spango skrev:

och dessutom är det aldrig fel att ha en tidig prototyp att testa på användarna

Exakt. Min personliga erfarenhet säger mig att de flesta kunder/slutanvändare generellt är väldigt dåliga på att uttrycka vad de vill ha men desto bättre på att upptäcka vad de inte vill ha. Om man därför tidigt och kontinuerligt kodar ihop prototyper så gör man användarna delaktiga, tvingar dem att tänka till, och får en mycket effektivare feed-back än vad man kan få via enbart intervjuer, white-boards, specar osv ..

Det är dessutom mycket sannolikare att man får bra idéer, tänker i helt nya banor och upptäcker potentiella problem när man kodar konkret än när man ägnar sig åt de mer abstrakta designbitarna.

Och slutligen så är det nog också en väldig skillnad på stora projekt med 100-tals inblandade och enmansprojekt som Geins där ett av momenten (antar jag) är att han vill lära sig nåt nytt och dessutom (förmodar jag) ha kul. För det är KUL att koda.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)