webForumDet fria alternativet

videouthyrningsprogram

Programmering

24 svar · 925 visningar · startad av Gein · sida 2 av 2

Frågan, av Gein

Jobbar i en videobutik och e lite småtrött på vårat uthyrningsprogram. Därför skulle jag vilja skriva ett eget. Mest för att se om jag klarar av det och för att lära mej. Funderade lite och kom fram till att jag helst vill skriva det för linux. Jag vill ha det "grafiskt" i terminalfönster, dvs, det ska finnas en meny att röra sej genom hela tiden. Alltså inte X-programmering. Pratade med en kompi

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Med lång erfarenhet av projekt och programuppbyggnad kan jag säga att båda metoderna behövs.
Att göra snabba enkla prototyper är nödvändigt för att tidigt se vad som fattas. Min point i hela detta resonemang är att visa hur bra det kan bli om man skriver ner ett första underlag som sedan förbättras under resans gång, precis som har hänt.
Att komma på ett logiskt fel i hantering kan bli dyrt(tidsmässigt) om man inte har händelsekedjan klar för sig och med vilken typ av data som skall hanteras.
Kom ihåg att även (i synnerhet) programmerare är schitzofrena och behöver någon annan att dela sina tankar med.
Då är det bra att ha det på papper (med datum).
Vi hade en gång i tiden ett mellanting som vi kallade "Smarties"
en sorts dummy´s för registrering osv. Då gick det att föra en konstruktiv dialog eftersom det inte sågs såsom slutgiltiga.
Det är den fria diskussion om användbarheten med ett program som jag vill lyfta fram.
Hoppas att jag har förklarat mig tydligare med detta.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Vet inte om folk är intresserade av hur det går med projektet men jag uppdaterar här iaf. Om inte annat så för mitt eget välbefinnandes skull ;)

Specifikationen är "klar" i den bemärkelsen att den är komplett. Brister förekommer kanske i specifikationen och den kommer hela tiden att uppdateras.
Gjorde en liten hemsida ägnad projektet. Ska göra om designen till en mer "normal" ;) Denna design blev mest för jag tyckte det va roligt att efterlikna programmets utseende.

Hade en del problem med att få svenska tecken i menyn men det löste sej till slut tack vare PeW och Niko :)
Fortsättning följer.

Till projektet

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Klart att Vi är intresserade.
Det är ju så vi lär oss nytt(igt).

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Herregud.. ska folket bli blinda som jobbar med programmet eller? =)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jymdis skrev:

Herregud.. ska folket bli blinda som jobbar med programmet eller? =)

...ja? :p

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)