webForumDet fria alternativet

Program för att skicka RS232

86 svar · 5 287 visningar · startad av Gildebrand · sida 4 av 5

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hej!

Jag undrar vad db1 är och om den tar text som du har tänkt dig?

Ett tips som underlättar vid underhåll och felsökning som jag och många andra kör med är att döpa om alla kontroller, så att en textBox1 får namnet tbAntalTappar exempelvis (textBox blir prefixet tb, button blir btn, label blir lbl) osv.

Är db1 en databaskoppling? Eller en label? Eller en textBox?

Jag testade

private void trackBar1_ValueChanged(object sender, EventArgs e)
        {  
            lblTrackbarvalue.Text = trackBar1.Value.ToString();
        }

och det funkade prima!

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

dB1 är en textbox, och det funkar att skicka text till den, men bara inte med trackbaren.
Ska prova koden du bifogade.

Hmm, en sak som hänt mig någon gång är att kopplingen till eventet har försvunnit, markera din trackbar och kolla på actions att du faktiskt har angett ditt event i rutan för ValueChanged.

Om den är korrekt så kan jag titta lite på det hela om du rarar ihop det och lägger upp igen :)

Hmm, vart hittar jag actions?

Om du har default-vy så har du egenskaper längs ner till höger. Där kan du också klicka på en gul Blixt för att se alla tillgängliga eventtyper, där kan du scrolla ner till ValueChanged!

Sedärja, var bara inte kopplat ordentligt. Nu funkar det som det ska :)
Om jag nu vill att com.cs ska läsa av en string i Form1, hur bär jag mig åt då?

Det ska inte vara några problem, förutsatt att strängen är public eller att du gjort den synlig via en public property. Det anses vara snyggare att göra mellansteget med en publik property, men nu kan jag inte komma på varför :)

så om du har

private string _minString = "Kalle Anka";

så gör du den enkelt synlig för andra delar och applikationer genom att skapa en public property:

public string geMigMinString
{
  get { return _minString; }
}

Man kan också laborera direkt med det som kallas Access Modifiers, men här måste jag erkänna att jag är lite rudis. Kanske någon C#-guru kan ge bättre tips?

Kortfattat så handlar det om att du istället för public eller private kan använda tex protected eller internal, och jag tror att någon av dom kan ge dig rätt typ av access utan attt gå mellansteget med en synlig parameter.

Men det funkar :D

Kul att det går så bra!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Inga parenteser efter geMigMinString. (Utifall att någon kliar sig i huvudet varför koden inte funkar)

Tack för påpekandet - rättat nu

Sådärja, nu funkar allt som det ska. Nu är det enda jag har kvar att göra att fixa så att jag kan styra media player, eller om ni kan rekommendera någon annan mediaspelare som är lättare att styra.

Skulle det funka att styra alla funktioner i WMP med det där som du länkade till innan, headbug?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

VCL
Så har jag följt denna tråd med intresse.
Det är facinerande vilken kunskap och vilja det finns på wF.
Fortsätt med ett öppet givande och tagande säger Lasp

Ja men se vad mycket trevligt man hittade för att styra VLC. Fanns ju tillochmed en WIKI-sida med färdig kod för att styra VLC från C# .Net. Det verkar som om det skulle gå att få in till exempel alla Subtitle språk som finns tillgängliga på DVDn. Ska se om det går att köra dvd-navigering också.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Lasp stavar fel, men Google rättar. Kul att det blev rätt i söket! Och i jobbet är det helt rätt!
Lycka till, just nu mår jag så bra att det är fel att kommentera! ;-)

Toppen!

Klart att det går att köra både Windows Mediaplayer och VLC, den ena för att det är windows och den andra för att den är så bra ;)

Dela gärna med dig av länken om VLC & C#

http://wiki.videolan.org/.Net_Interface_to_VLC

Var inte specifikt för C# men mycket av koden var skrivet i det.
Det fanns en jäkla massa inställningsmöjligheter men jag hittade faktiskt inte de vanliga dvd-kontrollerna :/ . Lyckas ni hitta de?
Ska försöka jobba lite mer med det här imorrn, nu behöver hjärnan sova.

Kul att ni är så villiga att hjälpa till :)

Förstod ni hur man skulle skapa VLanControl.dll som de skriver om i wikin?

Hmm, jag tycker det känns lite skakigt när jag tittar på det, som hastigast.

Om du har tid att undersöka ett annat spår så skulle jag nog ta mig en titt här:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd562692(VS.85).aspx#Mtps_DropDownFilterText

Och vart laddar jag då ner Windows Media Player SDK? Har förstått att den är en del av Windows SDK men inte lyckats hitta den.

Som jag förstog det så behöver man bara lägga till WMP.dll i dina references och sen skapa en Player

WMPLib.WindowsMediaPlayer Player;

osv

When you add the Windows Media Player control to a form from the Toolbox

Nåt måste jag väl installera för att jag ska få WMP control med i verktygslådan?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)