webForumDet fria alternativet

Att datorprogrammera.

35 svar · 2 234 visningar · startad av B-O Gavne · sida 2 av 2

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Återigen, ta annat snack (100 höjdare-inslaget t.ex.) i någon annan tråd!

B-O Gavne skrev:

Jag tror:
Att ett datorprogram framställes, genom att man väljer ett programmeringsspråk, som –inte minst- handlar om en ordbok, där man läser av texter om olika förhållanden som datorn kan göra, vartill finns skrivet en rad tangenttecken som en kod för detta utförandet.
T.ex. står det kanske: Vill du ha en blå punkt på datorns bildskärms vänstra sida, ange koden ”a2b3c”

Denna tangentteckenkoden skriver man in på en dator, dess tangentbord, genom ett program som, enligt ASCII/Unicoden, upprättar en
–elektrisk laddning, binärtals digitaliserad- kod på datorn; dess arbetsminne, en-rad-med-databitar.

Programmet kan vara t.ex. Microsofts Word, eller Microsofts OS:s program Editor; på svenska Anteckningar.
Denna –elektriska- raden-med-databitar benämnes det tilltänkta programmets källkod.

Denna källkoden raden-med-databitar, matar man sedan in i ett kompileringsprogram för det berörda programmeringsspråket, för den tänkta användardatorn, dess processors arkitektur; hur man nu anger sådant?
Och för användardatorns OS.
Varvid man får ut en –elektrisk laddning, rad-med-databitar- kod som benämnes maskinkod, som man lagrar på användardator; för datoranvändarens användning av det berörda datorprogrammet.

-Är alltså detta snacket rätt eller fel? ..och är det nått fel så berätta gärna vad och hur.

=====
Varifrån fixar man det behövande kompileringsprogrammet?
Någon säger att sånt hittar man på Nätet. Någon säger att man också kan köpa, INTE ett särskilt kompileringsprogram, utan något helt paket, för olika kompileringar. Och visst för annat?

Du kan nog skippa "elektriska laddningar". Det är knappast vad en programmerare har i sinnet när han skriver kod. I grund och botten så består allt lagrat material (så även källkod) i en dator av bitar (1or och 0or) men att påstå att källkoden är en rad-med-databitar blir fel. Det är läsbar text ISO-8859-1 / UTF8 / (whatever) skriven i något programmeringsspråk.
Det är svårt att veta vilken nivå frågan ställs på eftersom du blandar elektriska laddningar och källkod i samma mening.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

B-O Gavne skrev:

..men då är det väl lätt som en plätt för er som vet bättre att bara säga ut detta: att det finns INGEN ordbok, där man läser av någon text om olika förhållanden som datorn kan göra, vartill det skulle finnas skrivet en rad tangenttecken som en kod för detta utförandet.

Programmeringspråket assembly påminner mest om det du besrkiver.

Man brukar ofta dela upp programmeringsspråk enligt följande:

Lågnivå språk:

Högnivå språk

Nu har du något att bita i! Klicka på länkarna och läs informationen i tur och ordning. Vidare finns det väldigt många "hänvisnings-länkar" i artiklarna så det är enkelt fördjupa sin kunskap ytterligare. Nu har jag gjort jobbet och sammanfattat en lista med information som ger dig möjligheten för ökad förståelse :)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

att bedöma mitt snack om konsten att programmera, som jag skriv i mitt inlägg här ovan, nummer 8. ..tackar på förhand.

Att programmera handlar för mig om problemlösning. Sen vad man gör när man väl sitter och programmerar, det är en annan sak.

Man sitter och skriver "rader med databitar", varje tecken man anger är en bit. Och, ja en samling databitar som beskriver en form av kommunikation bildar ett program efter att det har kompilerats för att göra så att datorn kan förstå kommunikationsbeskrivningarna och utföra det man har beskrivet i koden.

Så för mig är ett stycke kod i ett tilltänkt program en samling med kommunikationsbeskrivningar för att utföra något.

B-O GavneMedlem sedan juni 20089 inlägg

DU VÄRMER MITT HJÄRTA!

Signaturen Fredde Mannen här ovan; ..eller är detta kanske ditt samhälleliga namn? Faktiskt får du mig att orka leva vidare, som dessa psykopatiska, som mest bara snackar, gör mig, mycket djupt bedrövad. –Ja sån e jag!
Du glädjer med att tala om, bara vad du vet, som du skriver, ”det handlar för mig om ..”. Å så kan vi andra sedan haka på, och tillsammans kanske vi kan hitta ut ett, minst något så när svar. :bire :bire :bire

=====
Att programmera, betyder, sannolikt två olika saker: att programmera datorn, alltså att ordna till något PÅ/MED datorn som styr datorn. Att man kanske vrider på en massa rattar PÅ! datorn, kanske stoppar in ett program i datorn som styr datorn.
Dels kan programmera avse att man tillordnar ett datorprogram. –Och visst är de båda problemlösningar.

-Man sitter INTE …högst vanligen, och skriver rader-med-databitar! Som en databit är ..som vi gärna talar om, en ”nolla” eller ”etta”. Alltså nolla eller etta i det binära talsystemet.
Att ”nolla” och ”etta” …till visshet gränsande sannolikt, först uppträder i datorns minnen och kanaler; i form av elektriska strömpulser, laddningar.
Och vad jag mycket starkt tror uppkommer dessa strömpulserna inne i datorn, -sedan man har skrivit in en rad med tangenttecken på den datorn som man programmera med; via ett program som översätter tangenttecknen med dessa strömpulserna, med rad-med-databitar.

-Sen är frågan hur man får fram dessa tangenttecknen, som alltså är en kod för vad datorn skall göra. Där jag då tror, som det har berättats för mig, att varje programmeringsspråk handlar om ett ordbok vari det beskrivs olika förhållanden som datorn kan göra, med en rad tangenttecken som är koden för detta görandet.

Å så tror jag att det är de elektriska pulserna, raden-med-databitar, som benämnes datorprogrammets källkod. ..men det kan ju också vara raden-med-tangentecknen som är källkoden?

Sedan ..tror jag, måste raden-med-databitar –från översättningen av raden-med-tangentecknen- översättas till en rad-med-databitar SOM AVSER DEN BERÖRDA ANVÄNDARDATORN. Dels avseende vilket programmeringsspråk som har använts, dels användardatorns arkitektur ..vad nu detta är? Dels användardatorns operativsystem. Och detta, så att säga översättningsprogrammet benämnes kompilator program.

-Nå! snackar jag rätt? ..eller ligger jag alldeles fel? …och det måst väl rimligen Fredde Mannen veta, som han har, skriver han här ovan, gjort datorprogram.

PS. –Det är då en jädrans otäck avat som Fredde Mannen:en bjuder på. Att man …förhoppningsvis får en missvisande uppfattning av människan. :OO

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

B-O Gavne, det är fler än bara Fredde Mannen i denna tråd som gjort datorprogram. Många av oss jobbar dagligen med utveckling/programmering av datorprogram.

Tyvärr känns det som du totalt ignorerar svaren som du får i denna tråd. Vänligen läs Geins senaste svar en gång till:

Du kan nog skippa "elektriska laddningar". Det är knappast vad en programmerare har i sinnet när han skriver kod. I grund och botten så består allt lagrat material (så även källkod) i en dator av bitar (1or och 0or) men att påstå att källkoden är en rad-med-databitar blir fel. Det är läsbar text ISO-8859-1 / UTF8 / (whatever) skriven i något programmeringsspråk.
Det är svårt att veta vilken nivå frågan ställs på eftersom du blandar elektriska laddningar och källkod i samma mening.

FRÅN ....IBLAND SÄKER KÄLLA HAR INKOMMIT FÖLJANDE MEDDELADE TILL MIG

: (en dators / dess processors) Arkitektur kännetecknas av tillverkare och modell. Till ex: Intel Pentium 4, eller: Motorola 68060.

Bengt

.... snart har vi kanske fått hela svaret på min trådfråga. :D

Vad är egentligen din fråga?

BÄST-A/E GEIN HÄR OVAN!

Kan inte vi, jag och dessa, just nu 625 … 633 besöken här på tråden, få hålla på här för oss själva. -Alltså förstår man inte trådfrågan är det väl rimligt att tänka sig att man kan tillföra frågan något svar. Å så, när vi har funnit ett helt svar skall vi naturligtvis berätta våra nyvunna kunskaper för alla som vill höra.

..tackar på förhand. :D
.

Hampan90Medlem sedan feb. 2007137 inlägg

Detta är nog den roligaste tråd jag sett på länge. Känns som att tråden är halvt till helt off-topic.

Sen när en moderator frågar om vad du vill fråga så tycker jag helt klart att du kan svara med en mening om vad du vill få ut med tråden.

// Hampus

Men du lyssnar ju inte på folks svar uppenbarligen. Och med tanke på ditt svar på min fråga så verkar du inte speciellt intresserad av att få ett svar på vad du nu vill veta.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

jag var nära på att länka till en liknande tråd på Flashback, men det verkar inte avar populärt fråm moderatorernas sida. Den tråden blev låst efter 6 sidor, pga atyt ingen egentligen lyckades komma nånvart. Vi får väl se hur långt vi kommer här

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag tänkte egentligen inte ge mig in i den här tråden, men den fick mig att tänka på en kommentar på Coding Horror:

programming is all about knowing when to boil the orange sponge donkey across the phillipines with an orangutang gorilla crossed with a ham sandwich to the fourth power of twelve across the nile with an awful headache from the previous night when all of alfred's naughty jalapeno peppers frog-marched the nordic elves across the loom-lined geronimo induced swamp donkey over and above the fortran fortified kilomanjaro fence past the meticulously crafted anti disgusting sponge cake scenario where all the hats doth quoteth the milk which is not unlike the super werewolf from the infinite realm of ninja-step. it's hard to define, really.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ganska bra seriös artikel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmera

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Tack Danny, jag borde ha svarat så. Men jag kollade in signaturen och konstaterade att det inte var värt att svara. Precis som Epost har mist sitt värde, känner jag att forum numera är på väg ut pga liknande inlägg!
Jag sa tidigare att jag inte skulle lägga mig i denna tråd mera, så jag ber om ursäkt för detta övertramp!
Mata inte trollen.

carl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg

B-O Gavne: Dina inlägg här är nog det sjukaste jag sett på wF. Tack för ett gott skratt. :)

Stänger nu tråden p.g.a. urspårning.
B-O: Jag föreslår att du, till att börja med, använder Compusas länkar för hitta svar på dina frågor.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)