webForumDet fria alternativet

Att datorprogrammera.

35 svar · 2 234 visningar · startad av B-O Gavne

B-O GavneMedlem sedan juni 20089 inlägg

-Hör och häpna! Jag förstår inte riktigt denna konsten av vi ...av er, vanliga datoranvändare att göra datorprogram. Vill ni, bara helt enkelt, berätta om program som ni har gjort.
...tackar på förhand :bire

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Kastade ihop ett program för att döpa om mängder av filer i mappar.

Skapade ett program för att läsa in musikfiler till en mysqldatabas för att sedan skapa ett program för att söka mot den databasen och kunna skapa playlists, windows egen sökning var alldels för långsam. Har varit påväg att implementera det i Media portal som en plugin, men inte orkat.

En rad med webbaseradprogramvara (program för avvikelsehantering och förslagsverksamhet).

m.m...

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Jag byggde härom veckan ett program (eller egentligen en windows service) som ligger och kollar av så att olika webbplatser är uppe och rullar. Skulle de av någon anledning ligga nere så får jag mail om detta och kan ringa och skälla på webbhotellet! ;)

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Välkommen till wF B-O Gavne.

Många här kanske inte räknas till "vanliga datoranvändare" då vi är ett flertal som har programmering till yrke.
Personligen så programmerar jag inte mycket privat, utan det är mest i jobbet.

Senaste programmet (egentligen flera olika).
Program för att hämta filer från en filserver för ett valt projekt.
Program för att hämta uppdaterade filer för olika projekt.
Program för att skapa CD/DVD skivor med filerna mm. Lite specialfunktioner då en del filer är InfoPath filer så jag var tvungen att ändra InfoPath filerna till cab filer, packa upp dom för att plocka ut xml filer som redigerades och sen packa ner dom i cab igen för att slutligen ändra tillbaks dom till InfoPath filer.
Program för att hantera filerna, exportera, uppdatera mm.
Sen medför det ju lite annat också som installations program mm.

Programmen används av ett företag med 15000 anställda över hela världen och testperioden är precis avslutad. Så nu ska en serverversion byggas.

-DET LUKTAR BRÄNNT! RING BRANDKÅREN.

-Nej nej, det är bara min hjärna som går på högvarv, för att tänka över era fina svar här ovan. –Tack för de´!
Jag ber att få återkomma när hjärnan har hittat ut. :OO
..ja sån är jag. :stud

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har skrivit ett program som på Internet Information Services går igenom alla W3-loggfiler och enligt givna inställningar zip-komprimerar och rensar gamla loggfiler, för att spara diskutrymme på webbservrar. Den hanterar även undantagsfall, då man vill ha fullständig historik.

Vidare har jag skrivit ett program som flyttar, döper om och kategoriserar bilder från t.ex. digitalkameror anslutna till datorn.

Sen har man ju skrivit oändligt många småapplikationer med extremt nishade beteenden, som importprogram, GUI's till registerapplikationer osv osv.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag gör mest program som förenklar/effektiviserar mitt arbete.

"kodpoet" :birp (inte jag, men jag läste en i tidning som svarade på frågan om yrke)

NU HAR JAG TÄNKT, EN HEL DEL! :h

Och för att få mer grund för kunskapen om program har jag kommit fram till en –väl rimlig- beskrivning av att göra program.
..å då undrar jag, ligger jag rätt?

Jag tror:
Att ett datorprogram framställes, genom att man väljer ett programmeringsspråk, som –inte minst- handlar om en ordbok, där man läser av texter om olika förhållanden som datorn kan göra, vartill finns skrivet en rad tangenttecken som en kod för detta utförandet.
T.ex. står det kanske: Vill du ha en blå punkt på datorns bildskärms vänstra sida, ange koden ”a2b3c”

Denna tangentteckenkoden skriver man in på en dator, dess tangentbord, genom ett program som, enligt ASCII/Unicoden, upprättar en
–elektrisk laddning, binärtals digitaliserad- kod på datorn; dess arbetsminne, en-rad-med-databitar.

Programmet kan vara t.ex. Microsofts Word, eller Microsofts OS:s program Editor; på svenska Anteckningar.
Denna –elektriska- raden-med-databitar benämnes det tilltänkta programmets källkod.

Denna källkoden raden-med-databitar, matar man sedan in i ett kompileringsprogram för det berörda programmeringsspråket, för den tänkta användardatorn, dess processors arkitektur; hur man nu anger sådant?
Och för användardatorns OS.
Varvid man får ut en –elektrisk laddning, rad-med-databitar- kod som benämnes maskinkod, som man lagrar på användardator; för datoranvändarens användning av det berörda datorprogrammet.

-Är alltså detta snacket rätt eller fel? ..och är det nått fel så berätta gärna vad och hur.

=====
Varifrån fixar man det behövande kompileringsprogrammet?
Någon säger att sånt hittar man på Nätet. Någon säger att man också kan köpa, INTE ett särskilt kompileringsprogram, utan något helt paket, för olika kompileringar. Och visst för annat?

..tackar på förhand :birp

=====
Vår vän Dannys redogörelse här ovan om att förenkla program, tar man upp i senaste numret av Computer Swedens onsdagsnummer 11/6. …eller här på Nätet: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.167316

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Danny skrev:

...jag gör mest program som förenklar/effektiviserar mitt arbete.

"kodpoet" :birp (inte jag, men jag läste en i tidning som svarade på frågan om yrke)

Jag läste om en som kallade sig för det: http://www.metro.se/se/article/2008/06/09/20/4732-57/index.xml

(programmerare)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Tagit bort ett "s"

En yngling som förstår att söka kunskap, tänkte jag när jag läste de första inlägget.
Så kom ett par till med knepiga rubriker och en god svenska, så ingen yngling tänkte jag!
Jo men klart jag skall svara på frågan "om livet, universum och allting" men den är ju så lätt så det får bli svar på frågan "Att datorprogrammera" istället
Men så sökte jag på nätet först! Så se vad jag fann!
http://walden.blogg.se/310806082245_bo_gavne_vsters.html
Kul ändå, men något svar blir det inte.

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Gein alternativt forumledare@webforum.nu.

Gein
Moderator, webForum

sannolikt är det min benämning rad-med-databitar, alltså den precisa benämningen på den typ kod som en dator arbetar med, ..som vissa, t.o.m. ..så kallade högutbildade datorkunniga, bara inte kan komma till att förstå.
..som de har slitit bak på nått …så kallat universitet, många många år för att bli datorkunniga –å så alltså känner de inte –ens- till hur datorn jobbar. Därför att deras förståndsbegåvning ..som de naturligtvis inte skall klandras för, men absolut konstateras, inte klarar av att förstå dator riktigt, utan att konsten måste omskrivas i olika symboler, med skåp, lådor, trappuppgångar.

Från det ena till det andra: Är det nån som har lust till, -och som verkligen kan!!! att bedöma mitt snack om konsten att programmera, som jag skriv i mitt inlägg här ovan, nummer 8. ..tackar på förhand.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Gein alternativt forumledare@webforum.nu.

Gein
Moderator, webForum

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Snälla B-O Gavne, jag har nu tagit bort det extra "s" som inte berodde på okunskap i det svenska språket, utan snarare på ett snabbt tangentbord.
Jo jag sökte och fann att att det inte var stor mening att svara på dina epos.
Jag är visserligen född i Västerås Stad med dithörande skolundervisning.
Men nätet är mångfacetterat och på detta forum är dock inte så anonym som du vill göra gällande.
Därmed är mina inlägg i denna tråd slut säger Lasp :OO

Läste ordentligt nu och ber nog någon moderator att ta bort påhoppet på mig personligen
Jag är ingen anonym skit och härjar inte på flashback :q

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Jag läste om en som kallade sig för det: http://www.metro.se/se/article/2008/06/09/20/4732-57/index.xml

(programmerare)

det var exakt där jag läste det också :) fast i den tryckta upplagan :)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Om du känner att du vill ha ett svar tror jag att du får formulera om dina inlägg då sättet du skriver på är väldigt svårt att förstå. Sen är det nog få som inte vet vem B-O Gavne är sedan du var med i 100 höjdare.

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

B-O Gavne, du verkar onekligen vara en mycket intressant människa, måhända med ett litet överflöd av personlighet. ;)
Jag skulle dock inte har något emot att konversera över en kopp kaffe om tillfälle skulle ges. :bire

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Stopp och belägg, det här är ett forum för Programmering!
Skippa allt annat snack är ni snälla!
Om tråden fortsätter att spåra så tvingas jag stänga den. Snack om västerås, flashback och droger tar vi någon annanstans.

För att försöka få tråden på banan igen.
B-O, precis som colione skriver så får du försöka beskriva dina frågor och funderingar i andra termer så att folk förstår dig (i all välmening).

SNÄLLA RARA, GOA SÖTA!

-Peka på i min text: ”Jag tror: Att ett datorprogram framställes, genom att man väljer ett programmeringsspråk, som …”, inlägget nummer 8, vad för formuleringar, beskrivna frågor och funderingar, som är väldigt svåra att förstå. …detta kan ju också handla om att jag ligger alldeles åt helvete fel med min tro om att programmera.

Sen vore det jädrans kul att också få veta, inte minst av er datorkunniga här ..men då går väl moderator Gein i taket, hur ni uppfattade/uppfattar mitt budskap i det berömda TV-programmet: inlagt på YouTube, med sökordet ”Gavne”. De båda svaren kan kanske ge mig en bild av var problemen med min person ligger. –Alltså dels har ju Bill Gate tjänat och tjänar snuskigt mycket med pengar, med frågan hur detta är möjligt? Dels stod det flera 100 000 människor på Zeppelinwiese i Nürnberg på 1930-talet och skrek sig hesa med Heil Hitler, med också frågan hur detta kunde vara möjligt.

..tackar på förhand :bire

PS. –Oh jösses! redan har denna tråden dragit 415 ..429 besök. :OO

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

B-O Gavne skrev:

Sen vore det jädrans kul att också få veta, inte minst av er datorkunniga här ..men då går väl moderator Gein i taket, hur ni uppfattade/uppfattar mitt budskap i det berömda TV-programmet: inlagt på YouTube, med sökordet ”Gavne”.

Är det inte lättare att skapa en ny tråd i ett mer passande forum, så slipper du få ditt inlägg modererat eftersom det har väldigt lite med programmering att göra? Har sett klippet på youtube och min åsikt stämmer ganska mycket överens med Filip och Fredriks sammanfattning i slutet (6:35-7:12).

-ALLTSÅ!

….jag blir alldeles förvirrad av, de konkreta åsikterna här ovan om min tro om vad programmering handlar om, som jag redovisar i mitt inlägg nummer 8. -Alltså dessa några få stycken kritiska meningarna här ovan, till de andra 464 … 478, besöken; som rimligen visar ett stort intresse av trådsaken.
Denna min tro kommer av, dels av vad datorteknikern på kommunbiblioteket här i Västerås har berättat för mig, dels av vad jag, därpå har förstått av olika texter. –MEN ALLTSÅ! denna min tro kan vara alldels fel!!!!!!! :OO

..men då är det väl lätt som en plätt för er som vet bättre att bara säga ut detta: att det finns INGEN ordbok, där man läser av någon text om olika förhållanden som datorn kan göra, vartill det skulle finnas skrivet en rad tangenttecken som en kod för detta utförandet.
Det finns absolut INGET t.ex. der står kanske: Vill du ha en blå punkt på datorns bildskärms vänstra sida, ange koden ”a2b3c”.
Att man skriver INTE på någon programmeringsdator som blir till ….ja alltså förhållandet källkod finns ju …väl? Om sedan denna källkoden alltid är en fil eller i alla fall innan en filformatering, är en rad-med-databitar, vet jag inte.

..sen är väl en angiven åsikt, som t.ex. Compusas här ovan, som en hänvisning till något någonstans, lite märklig. Att en åsikt skall anges precis vad åsikten är. Utan att man skall kunna missförstå något.
Och att jag också är nyfiken på uppfattningen av mig i TV-programmet, detta som colione drar upp här ovan, handlar om att denna, kan möjligen ge mig en förståelse för kritiken mot mitt sätt att skriva, t.ex. detta med vad programmering handlar om.
-Men alltså helt klart, denna debattråden avser frågan att jag, inte riktigt förstår denna konsten av vi ...av er, vanliga datoranvändare, att göra datorprogram. Och att jag önskar få veta. ..och då undrar man ju varför colione blandade in TV-programmet? :q

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)