guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg Hur ser jag om det är VK_UP eller VK_DOWN som trycks ner?
det står att den inte förstår variabeln VK_UP.
public void keyTyped(KeyEvent e)
{
// Genererar ett tecken när tangent tryckt
if (e.getKeyChar() = VK_UP)
{
//gör något
}
else if (e.getKeyChar() = VK_DOWN)
{
//gör något annat
}
}
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Måste du inte skriva
public void keyTyped(KeyEvent e)
{
// Genererar ett tecken när tangent tryckt
if (e.getKeyChar() = e.VK_UP)
{
//gör något
}
else if (e.getKeyChar() = e.VK_DOWN)
{
//gör något annat
}
}
Eftersom VK_UP och VK_DOWN är static variabler som finns i objektet KeyEvent. Som du har skrivit nu så borde VK_UP och VK_DOWN finnas deklarerade i ditt programs namespace men det gör de antagligen inte.
/Viktor
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg Stämmer =) Det gick iaf att kompilera nu, men det som ska hända händer inte så jag fortsätter med att spejja =)
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Byt ut = mot ==.
= assign/tilldela
== is equal to/är lika med
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg det var bara ett skönhets fel. den exakta koden jag har nu ser ut så här
if (e.getKeyCode() == e.VK_UP)
{
padvy = padvy -5;
}
else if (e.getKeyCode() == e.VK_DOWN)
{
padvy = padvy +5;
}
men den fungerar inte, det går att kompilera, men inget händer när jag trycker på upp eller ner pil
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg Ingen som ser felet? jag blir galen. har läst igenom hela api dokumentationen tror jag.
=(
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Du måste ju göra en ny fråga, inte bara editera den gammla, då ser man inte att du vill veta mer :e :)
Har du kollat så att du verkligen kommer in i funktionen? Om du kommer in i funktionen så kan du ju också kolla vad "e.getKeyCode()" innehåller och se om det kanske är något annat än VK_UP/DOWN. Tänk också på att VK_UP/VK_DOWN bara fungerar med pil tangenterna, inte numlock pilarna.
/Viktor
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg jag fixxade det genom att låta den göra allt på keyPressed ist för keyTyped eller liknande. men nu kom jag till ett nytt problem.
det är en applet och när jag kör den från min dator så går det bra.
men om jag går till datorn i det andra rummet (som jag laddat ner JVM till) så är det bara en grå ruta =(
vad sysslar man åt det då?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Har du aktiverat Java Consollen? Om inte gör det och titta vad du får för felmedelanden där. Java Consollen aktiveras genom kontrollpanelen om du kör Sun's JVM, i IE instälningar om du kör IE. För att titta på output om du kör SUN så högerklickar du på ikonen vid klockan och om du kör IE's så finns det ett val i View menyn tror jag.
/Viktor
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg Hmm dessa felmeddelanden fick jag.. =(
java.lang.IllegalArgumentException
at sun.net.[url]www.ParseUtil.decode[/url](ParseUtil.java:155)
at sun.net.[url]www.protocol.file.Handler.openConnection[/url](Handler.java:56)
at sun.plugin.net.protocol.file.Handler.openConnection(Handler.java:21)
at java.net.URL.openConnection(URL.java:938)
at sun.applet.AppletPanel.getAccessControlContext(AppletPanel.java:810)
at sun.applet.AppletPanel.getClassLoader(AppletPanel.java:744)
at sun.applet.AppletPanel.createAppletThread(AppletPanel.java:136)
at sun.applet.AppletPanel.init(AppletPanel.java:189)
at sun.plugin.AppletViewer.appletInit(AppletViewer.java:508)
at sun.plugin.viewer.LifeCycleManager.initAppletPanel(LifeCycleManager.java:133)
at sun.plugin.viewer.IExplorerPluginObject$Initer.run(IExplorerPluginObject.java:172)
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg ok, jag har fått till det nu =)
men nu står det att sidan inte hittar class hockey
och jag vet att den ligger där. jag sitter och tittar på den nu juh.
=(
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg <APPLET CODE="hockey.class" WIDTH=350 HEIGHT=200>
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Har du allt rätt med stora och små bokstäver? Om klassen heter Hockey.class så hittas den inte om du skriver hockey.class.
/Viktor
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg nej den heter samma sak, har klippt och klistrat. grejjen e som den att det fungerar från min dator. även i explorer.
men det fungerar inte från en annan dator..
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg ok, har provat från 3 olika datorer nu på 3 olika servrar med. och det står alltid
cant find class hockey
Ingen som haft det problemet tidigare?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Kan det ha något med säkerhet att göra? Att de är inställda på att inte köra applets?
/Viktor
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg nej det tror jag inte det kan vara, har juh tittat på andra applets.
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg 2 saker till som kanske hjälper :)
1. Ligger Java sakerna på samma server som HTML sidan? Om inte så tror jag inte att det ska fungerar pga sandlåde modellen.
2. Har du provat att lägga filen i ett JAR arkiv?
Har själv bara gjort 2 applets och båda fungerar bra så vitt jag vet och båda ligger i JAR arkiv :)
/Viktor
guckenMedlem sedan sep. 2001287 inlägg filerna ligger på samma sever och i samma katalog, nu är det så att jag aldrig har gjort ett .jar paket. så kan du förklara lite fort hur man gör det ; ) så är jag evigt tacksam