webForumDet fria alternativet

java, mer än jsp...

32 svar · 819 visningar · startad av PeW · sida 2 av 2

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Citerar mig själv:

Hursomhelst är det synd att låsa sig vid ETT språk och EN plattform när utvecklingen ständigt går framåt.

Va f*n, det
är ingen dj***a religon vi diskuterar, fast en del verkar tro det både här och när det gäller andra ämnen som blir MS vs Nåt annat.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 28 jun 2001]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

:q Vad är det då?

------------------
This posting is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

Idag annonserades att delar av .NET plattformen ska portas till FreeBSD, och det kommer nog blir fler plattformar så även det argumentet är på väg bort

Är det så svårt att räkna ut varför det blev just FreeBSD då? Det är väl rätt uppenbart då hotmail körs på just FreeBSD eftersom MS tydligen ännu inte lyckats med ngt som skulle klara av den sajten.

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

plundinMedlem sedan apr. 200158 inlägg

Visa mig exakt vilken del av Hotmail som körs på FreeBSD, det är ju bara rykten.

Kör du mail tjänsten så är allt garanterat Windows 2000, kolla med denna lilla utility: http://www.javathings.com/getfile.asp?file=whatserver.zip

Angående .NET så finns det andra företag som håller på att porta till Linux, detta företag till exempel: http://www.southern-storm.com.au/

Kolla gärna in C#, ni som kommer från Java kommer att älska det, det är Java med styrkan av C++, enkelheten hos VB och minus alla "återuppfinna hjulet"-grejer som tyvärr finns i Java.

sgtpepper, jag vet inte om jag skulle vilja kalla Java ett moget språk, efter flera år kan de ännu inte fixa en JVM med acceptabel performance, CLR:en som är i BETA version i .NET är upp till fem gånger snabbare med mina Java program som jag skrivit om till C# och .NET !

Den gode herr Chainsaw postade denna länk angående Java och prestanda på Passagens C-konferens. Intressant läsning, eller vad tycker ni?
F.ö. har jag spanat in C# lite ytligt, och jag gillar inte det jag sett av själva språket. För mycket magi. Dessutom är det så bekvämt att kunna läsa källkoden till klassbiblioteken... :)

------------------
All things serve the Beam!

Du gillar att skriva för mycket kod i onödan eller ?

Självklart.
Vad är det som finns i C# men inte i Java? (nyfiken)

------------------

För att nämna ett par saker:

- Delegates som gör event hantering mycket enklare.

- Properties som ger en logisk access till data i objekt utan att behöva skriva speciella access metoder.

- Boxing, Unboxing som gör att allt kan behandlas som objekt, även primitiva datatyper.

- Pekare (om man vill använda dem ) som ger C# direkt access till minnet.

Och sedan, vilket har mera med .NET att göra, mer genomarbetade ( i mitt tycke ) bibliotek som gör allt mycket enklare.

[Redigerat av plundin den 03 jul 2001]

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

Visa mig exakt vilken del av Hotmail som körs på FreeBSD, det är ju bara rykten.

http://nyheter.idg.se/display.asp?id=010619-cs13

Snarare fakta än rykten att MS kör BSD eller hur.

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

[Redigerat av RGB den 03 jul 2001]

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Och sedan, vilket har mera med .NET att göra, mer genomarbetade ( i mitt tycke ) bibliotek som gör allt mycket enklare

VB är oxå mycket enklare än c :OO

Men OK. Det kanske ligger lite fördomar bakom iaf mina åsikter... men vad bottnar det i då, månne? ;)
Själv så vill jag ha full kontroll över koden med fullständig inblick i hela processen. Inget hokuspokus och genvägar, isf ska jag skapa dessa själv. Dubbelarbete? Nja, mer att man vet vad man gör och har koll... som att kolla in taxametern på vägen hem från krogen ;) Erbjuder .net mig detta?

------------------
Ancilla, face mea laganum!

- Properties som ger en logisk access till data i objekt utan att behöva skriva speciella access metoder.

... men för att kontrollera datan måste man fortfarande skriva kod, så hur mycket vinner man? Två, tre rader per egenskap?
Och vad gäller JavaBeans beter ju de sig som om det inte var metoder man använde.

Vad är boxing? Hur skiljer sig det från wrapperklasser?

------------------

[Redigerat av spango den 03 jul 2001]

Det sker automatiskt, det är skillnaden:

int n = 4;

// boxing
object obj = n;

// unboxing
int m = (int)obj;

Vilket gör att man kan göra sånt som:

string s = 10.ToString();

Eller:

Hashtable h = new Hashtable();
h.Add( "key", 10 );

Istället för ( i Java ):

Hashtable h = new Hashtable();
h.put( "key", new Integer( 10 ) );

Ganska bekvämt med andra ord.

[Redigerat av plundin den 03 jul 2001]

Jag medger att det blir snyggare, men att skriva
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">int i = ((Integer)samling.get(någonting)).intValue();
är ju inte så himla svårt...

------------------

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)