webForumDet fria alternativet

java, mer än jsp...

32 svar · 819 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Javaprocessorer! http://www.pelcon.se/ajile/ajile.htm

------------------
Ancilla, face mea laganum!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Fett.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

YO!
Det är iofs ingen jättenyhet, men kul att se att det börjar hända saker... visionerna om JAVA börjar ta form. Företaget i länken introducerar processorn i sverige.
De har även en pc uppbyggd med javaprocessorn, för utvecklingsändamål. Ser fram mot spännande produkter helt i JAVA! :)
------------------

[Redigerat av PeW den 15 jun 2001]

Jag har för mig att jag läste omdetta i Computer Sweden för nån månad sen eller två... de håller på att utveckla en C-kompilator. Snacka om omvända roller :e

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

plundinMedlem sedan apr. 200156 inlägg

Nu kommer det ju aldrig bli så att det sitter ett Java chip i alla datorer eller för den delen ens en runtime på alla datorer.

Sun hade ju världens chans att se till att få ut Java 2 på alla Windows system om de hade förlikat sig med MS men istället valde de konfrontations vägen och ser till att MS inte får använda Java 2.

Ursprunget till konflikten var ju faktiskt inte att MS ville kontrollera Java utan att Sun inte ( och fortfarande inte vill ) släppa kontrollen över Java till ett standardiserings organ som brukar vara det normala när det gäller programmerings språk.

Suns beteende har verkligen skadat Java och oss Java utvecklare, jag innehar en certifiering i Java (SCJP) och har gjort en hel del utveckling i Java men jag har faktiskt tröttnat.

Sun vill ju tydligen att Java ska vara begränsat till att köras på servrar eller i små embedded systems som mobil telefoner och kylskåp.

Kom nu inte och säg att "men alla kan ju ladda ned och installera Sun's JRE", det funkar inte så i den riktiga världen, om jag gör ett program i Java 2 så vill den normale användaren inte ladda ned och installera en 8M stor runtime, den borde naturligtvis finnas på datorn från början.

Sun tycks tro att Java är ett vapen som ska användas mot MS och inte ett programmerings språk där man bör göra allt för att förenkla för utvecklare och slutanvändare.

Jag måste säga att jag tvivlar starkt på Java's framtid, jag tror inte det kommer att försvinna men det kommer forsätta vara ett nisch språk som används i specifika tillämpningar.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000203 inlägg

Skälet till att MS inte fick använda Java 2 var helt enkelt att MS införde inkompatibla ändringar i sin version Java. Detta i ett försök att locka utvecklarna att använda 'utvidgningarna' så att koden bara fungerade i MS milö. Deras vanlig "enbrace and extend" taktik. Microsoft försökte att stopppa Java möjlighet till "write once" genom att dela Java-världen i två falanger.

Se det som så att det var tur att SUN lyckades stoppa Microsoft från att dela Java i två inkompatibla versioner.

Java fortsätter idag att växa och är ett viktigt utvecklingspråk inom många utvecklingsområden bl.a. inom 3G och finansvärlden.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

MYTEN som Sun vill pusha är just denna, de ändringar som gjordes VAR just för att Sun INTE öppnade Java som en standard.

Det fanns ju inget som bröt "write once, run anywhere" utan Sun hade mycket väl kunnat lagt in ändringarna i nästa version av Java.

MS tog ochså bort ändringarna ganska snabbt efter att Sun började gnälla, ett faktum som inte många tycks bry sig om.

Att ignorera den största desktop plattformen bara för att man råkar hata MS skadar bara utvecklarna och slutanvändarna, inte skadar det MS inte.

Detta är ju just problemet med att ETT företag har kontrollen över ett programmerings språk, i detta fall Sun.

Men det är väl så att det MS gör är alltid av ondo och vad deras konkurrenter gör alltid är av godo eller ?

Nej, Sun, standardisera Java till ECMA eller ANSI !

Håller med om att MS har ett märkligt tillvägagångssätt... fast det var inte det som var poängen med mitt skrivande om Javaprocessorerna. Utan det var glädjande att de tar nya steg i utvecklingen och även om en del nu fnyser åt "kylskåpsprogrammering" så finns det en hel värld utanför PC-miljön som spännande nog innehåller annat än asm & andra maskinnära språk. En klar fördel att bygga inte alltför säkerhetskritiska inbäddade system med hjälp av JAVA processorer. Kopplingen med exempelvis PC-miljön blir så mycket större och enklare. Tänk att slippa progga mot ett speciellt API eller jobba sig blå med SDK:n för "husdatorn" eller "sköta ekonomi datorn".

Nu funkar inte detta i allt, men nog är det skojsigare att göra en såpass plattformsoberoende lösning som Java är, gentemot .net eller liknande. Vi kommer nog se en framtid med mer logisk hårdvara och mindre programmering ala MS studio & win API vilket gör JAVA processorn intressant. ;)

------------------

Nej, Sun, standardisera Java till ECMA eller ANSI !

Med tanke på att de har blivit accepterade som PAS:ar till ISO, så...

------------------

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Jag håller med PeW, det är jävligt intressant med Javaprocessorn samt Java i inbäddade system. Personligen så finner jag utveckling för servrar och inbäddade system/mobila "devices" cirka en komma åtta miljoner gånger sexigare än klientutveckling eftersom det är inom dessa områden som Javas fokus och styrka ligger.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 19 jun 2001]

RGBMedlem sedan dec. 1999362 inlägg

MS tog ochså bort ändringarna ganska snabbt efter att Sun började gnälla, ett faktum som inte många tycks bry sig om.

MS blev tvunga till det efter att ha förlorat i domstol.

Artikel från CS

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

RGBMedlem sedan dec. 1999362 inlägg

En till länk

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

MiksonMedlem sedan maj 20017 inlägg

Jag förstår fullständigt varför Sun inte vill släppa kontrollen över utvecklingen av Java. Microsoft skulle genast vara där och förflacka API'erna och 5 års utvecklingsarbete skulle vara kastat i sjön. Tyvärr har jag inte sett något konsekvent och logiskt som har kommit ur MS-tentaklerna. Jag skall villigt erkänna att de är stabila på att göra klientprogram, som Office och Explorer, där man slipper se den bakomliggande koden :-)De borde hålla sig till det. Jag är själv ASP-programmerare och ägnar mig åt Java på fritiden.

------------------
"Att vara eller icke vara" - sårad Akilles

mottMedlem sedan juni 2000836 inlägg

Coolt...

PS. *inte tycka om Microsoft ibland* DS. ;)

------------------
Daniel Mott

Det är ju ni med dessa argument som tycker att det är helt okej att ETT företag har kontrollen över något som borde standardiseras.

Men, men, jag inser att ni vill se Java som en religion eller ett vapen mot MS, lycka till i forsättningen.

vapen mot MS ?

Fördelen med plattformsoberoende är väl uppenbar? .net lär ju aldrig bli det ;)

Inte heller är det väl nåt fel med fler aktörer än en? MS är ju inte direkt kända för att vara öppenhjärtliga mot andra... så det kanske inte är så konstigt om vissa blir lite putt på dem.

Hursomhelst är det synd att låsa sig vid ETT språk och EN plattform när utvecklingen ständigt går framåt.

------------------

[Redigerat av PeW den 19 jun 2001]

Frågan uppstår ju först om behovet finns att deploya sin app till flera system eller plattformar.

Det har ju gått troll i termen "plattforms oberoende".

Det är ju inte precis som att jag kan ta vilken GUI app som helst, skriven med swing komponenter och köra den på en Nokia telefon så man kan ju fundera över nyttan med det "plattforms oberoendet".

Idag annonserades att delar av .NET plattformen ska portas till FreeBSD, och det kommer nog blir fler plattformar så även det argumentet är på väg bort.

Jag gillar fortfarande Java (fast C# har vunnit mycket mark de senaste veckorna) men varför går Sun och stoppar Java 2 på den största plattformen som existerar ? Inte var det för oss utvecklare eller för slutanvändarens skull inte.

Sun är ett gammalt monster företag med rötterna i 60-talet och deras taktik är inte ett jota bättre än det som MS brukar anklagas för.

Frågan uppstår ju först om behovet finns att deploya sin app till flera system eller plattformar.

Tja, när man om tio-femton år vill gå ifrån sina URÅLDRIGA (Windows 2000 | Linux 2.4)-servrar till något annat OS (eftersom Microsoft råkade gå i konkurs, eller för att Linus flyttade till Goa, et.c.) så kan nog plattformsoberoendet bli rätt bekvämt.
Jag säger inte att det blir helt och hållet problemfritt att flytta saker mellan olika OS ens om de är skrivna i Java, men att flytta mellan Linux och Windows har jag inte märkt några problem med. Någon annan som har upplevt motsatsen?

------------------
This posting is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Självklart finns det det.

I mitt fall så utvecklar jag på min Thinkpad med en slimmad testmiljö (Websphere Testenvironment) i Win2k, testar på en NT-burk och driftsätter på en AIX-burk. Inga omkompileringar och inget strul.

Det finns helt klart fördelar med plattformsoberoende.

Att C# "vunnit mycket mark" de senaste veckorna är skrattretande, vart var den marken belägen om jag får fråga? Det är skillnad på en mogen produkt och en beta-prototyp.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Om du läser igen förstår du nog vad jag menade med vinna mark.

Välj inte att missföstå hela tiden.

Genererad på 396 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb