webForumDet fria alternativet

Ny på Java, vad behöver jag?

8 svar · 842 visningar · startad av Pedda

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

Är helt ny på java och har fått ett projekt på mitt bord där det bland annat ska göras lite ändringar i en webbapplikation byggd i java.
Har kollat runt lite i forumdelen här och många av er verkar använda eclipse. Är det den ni rekommenderar? Några specialla plugins?
Vad mer kan jag behöva?

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Eclipse är en mysig IDE, ja. Trivs du inte i den så fungerar NetBeans bra också. I och med att du ska utveckla en webbapplikation kan det vara en bra idé att dra ned Eclipse IDE for Java EE Developers, och inte Eclipse IDE for Java Developers - så får du tillgång till funktionalitet som gör det enklare att arbeta med webbapplikationer (JEE). Om det är ett standard Servlet/JSP-projekt som du ska arbeta med behövs inga speciella plugins, men om det är något extern ramverk så är det möjligt att det finns plugins tillgängliga. Det har jag tyvärr ganska dålig koll på. Överlag behöver man inga plugins, det mesta går att lösa ändå.

Ok, då drar jag ner Eclipse for Java EE Developers.
Lär nog återkomma med fler frågor vad det lider.
Måste ju försöka få igång så jag kan testköra applikationen också. :l

Då det inte finns någon integrerad webserver i Eclipse (du är van att jobba i VS.NET har jag för mig?) så blir du tvungen att manuellt installera en applikationsserver och webserver. Då rekommenderar jag Glassfish som är enkel att komma igång med. Det finns ett webgränssnitt för administratörer där du kan sköta allt ifrån, t.ex. ladda upp .ear/.war-filer och deploya (lägga ut på svenska?) direkt.

Med webbapplikationen (ett CMS) medföljer Tomcat 5 mm.
Har en massa databaser, servicar mm att installera innan jag får allt att rulla.

/red
Du har helt rätt i att jag är van att jobba i Visual Studio. ;)

Ok, då behöver du inte Glassfish. Tomcat är lite jobbigare att rulla ut en arkiv-fil (.ear/.war) i, då hela containern måste startas om (så vitt jag vet har dom inte skapat någon Deployment Tool, trots att det varit på gång sen Tomcat v.3 eller något). Så du kopierar alltså över din arkiv-fil till TOMCAT_HOME/webapps och startar sedan om Tomcat, så rullas projektet ut under samma namn som arkiv-filen döptes till.

Hur stort steg tycker ni det är mellan .NET (VB eller C#) och Java?

Nu har jag inte använt VB.NET, men antagligen är det bara syntaxen som är den stora skillnaden. Båda använder kodbibliotek (import-direktiv) och klasser. Mellan C# och Java är t.o.m. syntaxen lika. Jag tog steget Java -> C# och har inga problem med att komma in i språket. Steget C# -> Java är antagligen likvärdigt, men då lär man sakna det syntaktiska socker som .NET 3.0 erbjuder - LINQ, Extension Methods, Automatic Properties, o.s.v.

Nu har jag inte "gått över" till C#, jag utvecklar fortfarande hemskt gärna i Java. Men det beror mest på att jag tycker Microsoft bloatar .NET för tillfället. Att jag sedan (i stort sett) uteslutande sitter i GNU/Linux-miljö hjälper in .NET heller... Mono blir förvisso bättre och bättre, men det går fortfarande inte att jämföra med MS implementation av .NET. Att ha möjligheten att koda i olika IDE:er och att köra koden på flera olika operativsystem är tydligen en ganska vital del för mig när det gäller språk... Men så beror det ju också på vad man får betalt för att göra. :)

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Pedda skrev:

Hur stort steg tycker ni det är mellan .NET (VB eller C#) och Java?

Förutom det syntaktiska sockret som redan nämnts, finns det en massa detaljer som skiljer. Generics (som är lite knepiga och dessutom en helt och hållet syntaktisk konstruktion i Java) och enums (en av de vackraste konstruktionerna i Java) är två exempel.

Effective Java av Joshua Bloch är en kanonbra bok för den som vill gå in lite mer på djupet hur Java funkar. Ska du hålla på med Java någon längre tid, köp och läs.

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb