webForumDet fria alternativet

Söker svar om Java

14 svar · 1 025 visningar · startad av doridori

doridoriMedlem sedan juni 2006338 inlägg

Jag blev nyss åthutad i en tråd för att jag sagt att Java var svårt och inte särskilt vanligt. Det är tydligen varken svårt eller ovanligt.

Men jag skulle gärna vilja ha lite länkar till större sajter som använder Java så jag ser hur det kan se ut och fungera.

Kräver inte Java att man har Java-applet installerad eller är det bara för front-end?
Och är Java vanligt i både front-end och back-end?

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Java-applet körs hos klienten och är mer jämförbart med Flash. Java på serversidan kallas servlets.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Applets behövs enbart när du vill köra ett Java-program i besökarens webläsare, inte när du använder Java (Java Enterprise Edition) som servertenik.

Ett par svenska websidor som använder Java:
http://www.svd.se
http://www.aftonbladet.se
http://www.atg.se
Plus en hel massa som använder JSF (Java Server Faces, en del av Java EE):
http://wiki.java.net/bin/view/Projects/RealWorldJSFLinks

Detta är ju dock bara några få. Java är ett stort språk och är väl använt över hela världen. USA och Indien är troligtvis de största "Java-länderna", men även i Sverige är det välanvänt.

Det är f.ö. ett snyggt och relativt enkelt språk att programmera i.

doridoriMedlem sedan juni 2006338 inlägg

Tack för svaren!

Ska titta mer på Java EE, det verkar intressant.

Kommer gå igenom det i skolan till hösten också, vilket blir kul.

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Sedan har du ju lite sådana där små och inte så vanligt förekommande applikationer som är java.

Jag tänker då på Apache HTTP-deamon, Eclipse IDE, Netbeans, JBoss AS och lite andra små applikationer.

För att inte tala om de närmare 1.000.000-raderna javakod som utgör den transaktions- och billingserver som jag just nu är inblandad i... och som kopplar ihop ca 450 företag med ett 50-tal mobiloperatörer i 14 länder. Hur många transaktioner? Tja... fler än 100 per sekund. Nä, Java är inte särskilt svårt och inte använt.

Nu blev jag lite nyfiken på JSP. Är det Tomcat som gäller eller?

IxaneMedlem sedan maj 200819 inlägg

När jag läste Java var det nästan som att läsa och skriva vanlig engelska. Men det var så länge sen. Idag känns java svårt. Det känns som att det finns mycket mer information att inhämta och lära sig från gällande .net och php.
Men går det att göra en applikation som beskrivs i http://www.webforum.nu/showthread.php?t=167826 ? datan måste ju sparas någonstans.
Är det lämpligt att använda java till en sån sak eller bara för saker som inte är menat att visas genom en webbläsare? Vad använder svd osv java till? Finns det något som endast kan göras med java?

Gein, det finns många, många olika applikationsservers på marknaden - jag rekommenderar Glassfish, Suns "egen" AS.

Ixane, det har hänt en hel del intressanta saker sedan Java 1.5, som generics och annotations t.ex. Det är ju dock ingenting som hindrar dig från att skriva kod som inte använder dessa tekniker. Och data måste ju alltid sparas, oavsett vilken plattform du bygger applikationen på.

Sweet, ska försöka installera glassfish på freebsd här framöver :)

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005713 inlägg

Ixane skrev:

När jag läste Java var det nästan som att läsa och skriva vanlig engelska. Men det var så länge sen. Idag känns java svårt. Det känns som att det finns mycket mer information att inhämta och lära sig från gällande .net och php.
Men går det att göra en applikation som beskrivs i http://www.webforum.nu/showthread.php?t=167826 ? datan måste ju sparas någonstans.
Är det lämpligt att använda java till en sån sak eller bara för saker som inte är menat att visas genom en webbläsare? Vad använder svd osv java till? Finns det något som endast kan göras med java?

Till den typ av applikation som efterfrågas i den tråden tycker jag Java verkar klumpigt och jag har svårt att se fördelar mot en Flash/FLEX eller DHTML lösning.
Mindre andel användare som kan komma åt applikationen utan att se till att de först installerar rätt version av VM, sämre resultat då det gäller renderingshastighet ( http://www.craftymind.com/guimark/ ) och längre tid för att öppna applikationen.
Sedan detaljer som utseende på komponenter och text rendering är väl en smaksak och det är möjligt att det gör att med lite jobb få det att se bättre ut an vad som är vanligt, men jag förmodar det inte är helt utan orsak att Java applets brukar vara rätt fula.

De områden jag ser att Java kan vara en bra lösning för webbaserade applikationer är om man vill ha 3d eller tillgång till det lokala filsystemet.
Men flash Player 10 kommer nog även där Java få rätt hård konkurrens.

Nu har jag inte erfarenhet med att utveckla med Java så det är möjligt att de med mer erfarenhet kan rätta mig på vissa punkter, men som användare tycker jag det verkligen brukar kännas mycket osmidigt, segt och fult och föredrar helt klart Flash/FLEX eller DHTML där det är tillämpligt.

Java applets har faktiskt stått rätt stilla i utvecklingen under några år, men fr.o.m. Java 7 kommer Sun att börja uppdatera applets stenhårt. Bara som en liten notis, Flash har varit och är fortfarande nummer ett vad gäller interaktion med användare - men med utveckling av applets samt Java FX kommer Sun definitivt att vara med i matchen igen tror jag. :)

Nu finns det ju mycket utvecklare som redan kunskapsmässigt har investerat mycket i Java så visst kommer det hänga med ett tag tilll även för webbapplikationer.
Men även om det utvecklas så tror jag det är för lite för sent för att verkligen bli en kraft att räkna med på webben.

Flash utvecklas mycket snabbt...i dagarna var en av det största uppdateringarna av Flash i min mening med släppet av Flash Player 10 beta.
Förvisso var steget till AVM2 och AS3 större, men nu börjar de verkligen utnyttja de möjligheter det har gett dem med ny funktionalitet vilket gör att de enligt vad jag kan se nu kan göra allt vad Java kan och mer, men smidigare och med bättre resultat.

JS/HTML har sina begränsingar och tar lång tid för nya versioner att bli spridda nog innan de är ett alternativ, men ECMAScript 5 är under utveckling och kommer ligga till grund för nya versioner av JS och Actionscript.
Dessutom är HTML5 på gång och MS lägger en hel del resurser på Silverlight, så jag tror Sun måste verkligen lägga in en överväxel om Java skall kunna överhuvudtaget vara ett alternativ för webbaserade applikationer i framtiden.

Blixtsystems skrev:

Till den typ av applikation som efterfrågas i den tråden tycker jag Java verkar klumpigt och jag har svårt att se fördelar mot en Flash/FLEX eller DHTML lösning.
Mindre andel användare som kan komma åt applikationen utan att se till att de först installerar rätt version av VM, sämre resultat då det gäller renderingshastighet ( http://www.craftymind.com/guimark/ ) och längre tid för att öppna applikationen.
Sedan detaljer som utseende på komponenter och text rendering är väl en smaksak och det är möjligt att det gör att med lite jobb få det att se bättre ut an vad som är vanligt, men jag förmodar det inte är helt utan orsak att Java applets brukar vara rätt fula.

De områden jag ser att Java kan vara en bra lösning för webbaserade applikationer är om man vill ha 3d eller tillgång till det lokala filsystemet.
Men flash Player 10 kommer nog även där Java få rätt hård konkurrens.

Nu har jag inte erfarenhet med att utveckla med Java så det är möjligt att de med mer erfarenhet kan rätta mig på vissa punkter, men som användare tycker jag det verkligen brukar kännas mycket osmidigt, segt och fult och föredrar helt klart Flash/FLEX eller DHTML där det är tillämpligt.

Tänker du nu inte enbart på Java applets? Att köra java på serversidan kräver ju inte att klienten har en JVM installerad. Du kan ju blanda JSP och flash hur mycket du vill.

SPiN skrev:

Java applets har faktiskt stått rätt stilla i utvecklingen under några år, men fr.o.m. Java 7 kommer Sun att börja uppdatera applets stenhårt. Bara som en liten notis, Flash har varit och är fortfarande nummer ett vad gäller interaktion med användare - men med utveckling av applets samt Java FX kommer Sun definitivt att vara med i matchen igen tror jag. :)

Java FX verkar rätt trevligt faktiskt. Har fått en liten introduktion i det av en Sun-kill som kom och besökte jobbet. Speciellt bindings verkar kraftfullt!

Gein skrev:

Tänker du nu inte enbart på Java applets? Att köra java på serversidan kräver ju inte att klienten har en JVM installerad. Du kan ju blanda JSP och flash hur mycket du vill.

Jo, det kanske var lite otydligt men jag syftar enbart på applets.

136 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)