webForumDet fria alternativet

Hur lång tid tar det att lära sig Java?

29 svar · 7 870 visningar · startad av FreddeX · sida 2 av 2

CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Det tar 62 timmar och 46 minuter...

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

spango skrev:

Jag håller med om att det är problemlösandet som är det viktiga, men jag har svårt att se relevansen i den här trådens sammanhang? Kan man inte koda alls spelar det ingen roll hur bra man är på att lösa problem, koden skriver inte sig själv.

Jag håller inte med. För att ta ett exempel: Jag kände till Generics (.NET visserligen) och vad man använder det till, men visste inte hur man skulle skriva koden. När jag väl kom till en punkt i min applikation där jag behövde typsäkra och dynamiska objekt kommer Generics till användning. Jag läser igenom manualen för hur man ska skriva koden och vips "kan" jag det också.

Så nej, att ha en helhetssyn och veta hur delarna hör ihop är betydligt viktigare än att kunna skriva kod. Missförstå mig rätt, ett visst grundläggande förståelse för språket (operatorer, procedurer etc) är nödvändigt, men jag skulle "enkelt" kunna hoppa från C# till Java om jag bara lär mig skillnaderna.

Fast vi kanske pratar runt varandra nu (olika språk ;)).

FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg

oj, det måste ha varit med misstag daek. Hur som helst så har jag rättat till det nu. Dock så i detta läget så finns det flera bra svar som hjälpte mig så jag accepterar inte något inlägg.

eckeMedlem sedan juni 200723 inlägg

13 åring

Tjena tjena jag är också en kille som vill lära sig programmering i java.
jag är viserligen bara 13 år men jag har ovanligt hög intelligens när det gäller programmering. Jag har smakat lite på programmering i flash och så, men vill nu gå vidare och jag undrar hur jag ska gå till väga? ska jag försöka börja med java? i så fall, hur? eller ska jag kanske börja med c++?

Tack i förhand! :h

FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Compusa alternativt forumledare@webforum.nu.

Compusa
Moderator, webForum

eckeMedlem sedan juni 200723 inlägg

så du vet FreddeX, så är jag ingen tjockis datanörd som sitter och degar framför datorn. jag har ett liv men tack för omtanken! ska tänka över det! :)

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Det där var osmakligt och onödigt, FreddeX. Jag hackade assembler för Vic-64 när jag var 13.

Men för att svara på eckes fråga: Ja, Java är ett bra språk att lära sig objektorienterade språk. Vad jag skulle rekommendera är att du redan nu börjar titta på modelldriven utveckling och körbara modeller. Fyller på med lite länkar om det när jag kommer till jobbet nästa gång (som "tyvärr" inte är före på torsdag).

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

> FreddeX Det där svaret till ecke hör inte hemma på wF, eller hur?

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Lasp skrev:

> FreddeX Det där svaret till ecke hör inte hemma på wF, eller hur?

Nej det hör inte hemma här på WF och nu släpper vi detta och håller diskussionerna på en seriös nivå.

ecke, jag skulle börja med att följa denna tutorialen:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

Som med andra objektorienterade programmeringsspråk så är det viktigt att man har en mycket god förståelse för de objektorienterade koncepten.

xox-seMedlem sedan maj 200732 inlägg

Ecke> Jag tycker att du kan börja mer Ruby. Det är ett trevligt språk som växer eplosionsartat. Alla snygga tjejer och killar kodar Ruby numera. http://hacketyhack.net/

Är du mer inne på att programmera drivrutiner, operativsystem och för linux/plattformsoberoende så skall du börja kika på C (ren C).

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)