webForumDet fria alternativet

Hur lång tid tar det att lära sig Java?

29 svar · 7 869 visningar · startad av FreddeX

FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg

Hejsan killar och tjejer!
Ni som kan Java?? Hur lång tid tar det det att lära sig det? Jag förstår att det är olika till person och person, men om jag t ex lägger ned 3 h varje dag på Java. Hur lång tid tar det innan jag kan t ex göra program som hämtar dem aktuella valuta/aktie kurserna på internet och sparar dem i en fil t ex. Hittade nämligen boken Java direkt (med swing) femte upplagen av Jan Skansholm.

Ska nämligen göra ett program som liknar det som jag tog exempel, men vill såklart att det ska gå så fort som möjligt att lära sig det och java sägs vara lätt.

Tack på förhand!

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

...ja precis! Jag vill kunna göra enkla J2ME-program till mobilen. Det ska väl inte vara så bökigt heller?

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

FreddeX skrev:

Jag förstår att det är olika till person och person

You said it all.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det är ju oerhört varierande och beror på din tidigare erfarenhet av programmering i allmänhet och modern objektorienterad utveckling i synnerhet, din intelligens och förmåga att ta till dig ny kunskap och din drivkraft, det går inte att säga ett specifik antal dagar.

hltmMedlem sedan nov. 2004438 inlägg

42! No more, no less! :OO :e

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Att "kunna Java" är ett vagt begrepp. Jag har kodat Java i dryga sju år och kan fortfarande inte ett piss om vissa delar :) men jag skulle väl säga att om man är av normal intelligens, inte har kodat förut och lägger manken till kan man börja koda hyggligt självständigt efter någon månad. Du kommer förstås springa in i många återvändsgränder när du skriver dina första program, du kommer sitta och rota i dokumentationen som bara fan, koden kommer antagligen bli oerhört klumpig och många saker kommer du sannolikt göra på ett mycket krångligare sätt än nödvändigt, men det är en annan sak. Att bli en bra programmerare tar sin tid, oavsett språk, och vägen dit går genom många dåliga hack.

Hursomhelst, det du vill göra, ett program som hämter "aktuella valuta/aktie kurserna på internet och sparar dem i en fil" är inte speciellt svårt om du bara vet någon bra webbsida där kurserna finns.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Hittade nämligen boken Java direkt (med swing) femte upplagen av Jan Skansholm.

Den boken tror jag du ska undvika. Har hört ganska mycket negativt om den boken.

För att bli en bra Java-programmerare så skrävs det även goda kunskaper om objektorientering, de går mer eller mindre hand i hand. Mitt råd är att börja med J2SE ("standard Java") och därefter vid intresse gå vidare och även lära dig exempelvis J2ME och J2EE .

Jag rekommenderar dig denna boken som fått väldigt bra omdömmen på Amazon. Har inte läst just denna, men andra böcker i serien har jag varit väldigt nöjd med på tack vare upplägget och att de är väldigt pedagogiskt skrivna.

Tack för alla svaren.

Jag förstod att min intelligens spelar in när man ska lära sig något, men då ska man ju ta det som om personen har normal intelligens, som du spango gjorde.

Jag har programmerat innan. Har nämligen läst boken c++ programmering femte upplagan av stephen prata. Så jag kan lite saker, men jag tycker nätverks programmering och GUI i c++ är krångligt.

Compusa, tror du fortfarande den boken kommer vara för svår för mig?

Fräs sten kan man skydda sin java kod?

FreddeX skrev:

Fräs sten kan man skydda sin java kod?

Ja, genom att inte lämna ut den till andra ;)

Bytekod är normalt ganska lätt att dekompilera. Det finns obfuscators som förvränger bytekoden så att det blir jobbigare att få till läsbar källkod, men för att någon kod alls ska kunna köras av en dator är det en nödvändig konsekvens att den går att göra läsbar för hårdvaran, och är den läsbar för hårdvaran är den läsbar för människor. Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

okej, då vet man det.

spango skrev:

Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

Gillar den jämförelsen :)

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Att kunna knacka kod är i mina ögon ganska ointressant. Det som är väsentligt är att lära sig olika metoder för att lösa problem, vad som är mest lämpligt i olika situationer och så vidare. Det är svårt att sätta ord på, men det handlar om att se helheten snarare än enstaka kodrader.

Därför är det ganska lätt att hoppa mellan olika språk när man har lärt sig "tänket" och objektorienteringen. Det är egentligen bara semantiken som skiljer.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Som rekommenderades ovan: Head First-serien är verkligt bra och pedagogiska böcker. :)

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Du kommer nog klara dig en bra bit mha cut-n-paste men koden lär inte bli snygg eller lätt att underhålla. Du lär dig inte lika mycket på det viset heller.

/r Jag rekommenderar också HF-serien och särskilt HFDP.

dAEk skrev:

/r Jag rekommenderar också HF-serien och särskilt HFDP.

Head First Design Patterns är en av mina absoluta favoriter :)

Pace skrev:

Att kunna knacka kod är i mina ögon ganska ointressant. Det som är väsentligt är att lära sig olika metoder för att lösa problem, vad som är mest lämpligt i olika situationer och så vidare.

Jag håller med om att det är problemlösandet som är det viktiga, men jag har svårt att se relevansen i den här trådens sammanhang? Kan man inte koda alls spelar det ingen roll hur bra man är på att lösa problem, koden skriver inte sig själv.

Pace skrev:

Det är egentligen bara semantiken som skiljer.

Syntaxen, kanske? :p

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

spango skrev:

Syntaxen, kanske? :p

Utifrån det pace sa tycker jag att semantik är ett bättre ord ändå.

Måste bara säga att ni har mycket grymma länkar, hittade nämligen denna hos er http://safari.java.net/. Hittade också head first där som man kunde läsa online så, jag ska börja läsa den så fort jag har ätet frukost :)

okej, men Tack för alla svaren, dem hjälpte :)

Obs, vilken ska jag sätta som slutgiltigt svar?

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Instämmer med vad många andra har sagt, lär dig tänka objektorienterat, det har du mest tillbaka på.

Javas syntax lär du dig på 3 dagar, att hitta i Sun's basklassbibliotek ytterligare 3. Att lära sig tillämpa det... resten av livet.

"Jag kan programmer Fortran in vilket språk som helst." - arbetskamrat på Java-kurs.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

FreddeX skrev:

Obs, vilken ska jag sätta som slutgiltigt svar?

Ett av de inläggen som du tror att någon annan med samma funderingar kan ha nytta av i framtiden. Dvs inte något "tack"-inlägg som du använde i en annan tråd. :p

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)