webForumDet fria alternativet

mysql koppling

27 svar · 627 visningar · startad av leniz · sida 2 av 2

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Aha, jag är inte alls van vid att skriva in något i DOS tyvärr =( Men när jag skrev in utan dollartecken fick jag samma felmeddelande förutom att det står mysqld istället för $

Det är nog inte tänkt att jag ska ha mysql =)

Testade ta bort allt och installera om det också. Har även testat döpa filen till my.ini istället. Inget fungerar.

Mvh Lena

Menar de (mysql.com) verkligen att man ska göra så här bara beroende på att man inte har installerat mysql på C: ? Kan det inte vara så att de menar att det är om man installerat mysql någon annanstans än där man har installerat operativsystemet?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jo, det är det dom menar ja. :)

Var har du installerat MySQL? Är det på G: - gör då så här: ( Ignorera dollartecknen )

$ g:
$ cd \
$ cd mysql
$ cd bin
$ mysqld

Är det på C: du har det installerat, byt ut 'g:' mot 'c:' i stället.

Det är på G: sen har jag testat lägga en my.cnf fil på både C: och G: samt en my.ini fil på både C: och G: utan att det fungerar.

När jag skrev in detta ovan så gick det bra utan felmeddelanden men det händer exakt ingenting annat än att jag har en fin sökväg till mysqld

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vad menar du att du har fått en fin sökväg till mysqld?

Kan du koppla upp dig mot servern nu?

Med tanke på sökvägen så flyttade jag min my.cnf fil till bin (är det där filen ska ligga??) och då fick jag detta meddelande:

cant start server: Bind on TCP/IP port: no error
040307 tid Do you already have another mysqld server running on port: 3306 ?

Snart ger jag upp, har suttit och praktiserat "Trial and error" på detta hela dagen =(

Kan någon vänlig själ tala om för mig var denna magiska ini eller cnf fil ska ligga om jag har operativsystemet installerat på G: ?

Vad kan jag testa som jag fortfarande inte testat?

Nu har jag äntligen fått till det. Har skapat en my.ini fil på C:, installerat mysql på C: och odbc på G:

/Lena

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)