lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Har just installerat mysql och mysqlcc och konverterat min access databas till stugknuten.sql
Försöker nu utan någon vidare framgång få den nya databaskopplingen att fungera lokalt på min dator. Tacksam för råd. Har försökt med detta:
Set stugdatabas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
stugdatabas.open "Driver={mySQL};Server=mySrvName;Option=16834;Database=mydatabase;"
Databasen har jag lagt i mysql/data/stugknuten/stugknuten.sql
Tacksam för hjälp!
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Du måste även installera MyODBC för att kunna koppla mot en MySQL-databas via ASP. Berätta gärna vad du får för felmeddelanden också. :)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Jag har installerat myodbc men inte gjort några inställningar där (under odbc). Om jag tittar där så står det mysql odbc 3.51 dirver under användar-dsn. Men jag har inte lagt till något under system-dsn eller fil-dsn.
Har flyttat databasen nu (stugknuten.sql) till mappen där alla andra filer ligger som ska kopplas till den. Har även ändrat kopplingen till:
<%
Set stugdatabas = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
stugdatabas.Open("Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Option=16834;Database=stugknuten.sql;")
%>
Får då felmeddelandet
[MySQL][ODBC 3.51 Driver]Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)
Tacksam för hjälp!
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Är MySQL igång? Du får starta den via 'mysqld' för att kunna koppla upp mot den.
Du kan inte heller använda en .sql-fil som databas, utan du måste skapa en databas i MySQL och sedan lägga in informationen från .sql-filen till din databas.
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Ojdå, då har jag mycket att göra med andra ord. Har startat mysql control center men begriper ingenting av det. Testade lägga in stugknuten.sql. Får nog ta och försöka söka mer information om hur man skapar en databas i mysql och får in denna information.
Tycker det verkar finnas mycket lite information om hur man kombinerar asp och mysql. Allt som står handlar om php.
Angående om den är igång så förstår jag inte hur jag ska starta den. I mappen där jag installerade mysql finns det ingen exe fil utan bara en hög med mappar och genvägar av typen "kortnummer".
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hmm... Ok. Har du kollat dokumentationen på http://www.mysql.com ? Den är kanon om man inte har använt MySQL tidigare. :)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej! Har just läst mig till att det efter installation ska finnas en ikon nere till höger vid klockan som ska se ut som ett trafikljus. Jag har dock ingen sådan ikon. Hur kan det komma sig?
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jadu, vad laddade du ner för fil och hur gjorde du under installationen? Följde du de anvisningar som står i installationsbeskrivningen?
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Jag laddade ned en fil från https://www.mysql.com som det stod att de rekommenderade, är en zip fil som heter mysql-4.0.18-win.zip, sen packade jag upp den och klickade på setup.exe och sen installerade jag det hela som vanligt, var ju bara att klicka sig vidare. Sen startade jag om datorn.
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Installerade du MySQL när du var inloggad med en användare som har administratörsrättigheter?
Installerade du MySQL till C:\mysql ? Och du har inga exekverbara program under C:\mysql\bin ? :)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg
Installerade du MySQL när du var inloggad med en användare som har administratörsrättigheter?
Ja, det gjorde jag.
Installerade du MySQL till C:\mysql ? Och du har inga exekverbara program under C:\mysql\bin ?
Jag har just köpt en ny dator och stoppade då in min gamla hårddisk i den nya datorn. Så tog jag bort det gamla operativsystemet som låg på C: men det nya operativsystemet (XP) är installerat på min nya hårddisk och hamnade därför på G:.
Därför har jag försökt installera mysql både på G: och C: men det fungerar ingenstans. Jag har inga exekverbara program under C:.
Tack för att du försöker hjälpa mig!
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ok, då förstår jag. Läs då här för att se hur du löser det. :)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Nu har jag gjort följande:
1. mysql ligger på både C: och G:
2. på C: har jag skapat en fil som heter my.cnf som innehåller följande:
[mysqld]
basedir=G:/mysql
datadir=G:/mydata/data
Sedan har jag startat om datorn men jag får ändå inte fram något stoppljus.
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Om du försöker starta 'mysqld' manuellt då? Använd kommandotolken för att starta:
$ cd C:\mysql\bin
$ mysqld
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Får följande felmeddelande när jag skriver in den första raden och trycker enter
$ är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil
Mvh Lena
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg skrev cd.. några gånger också och testade från G: (om det nu har någon betydelse)
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Såg just på din text igen, är det inget dollartecken du använder?
Mvh Lena
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hm, dollartecknet ska alltså inte skrivas in - utan jag visade det så för dollartecknet brukar representera shell:et. Så skriv inga dollartecken. :)