DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg En ny dag och ett nytt försök...
Vi börjar med att ändra de här två raderna i filen my.ini:
user=Emma CC
password=XXXXX
De ska se ut så här:
user=Admin
password=Admin
(när du fått igång databasen får du skapa en användare som heter Emma CC)
Nu går du till startmeny/kör och skriver:
c:\mysql\bin\winmysqladmin.exe och klickar på ok. Nere vid klockan har du den där trafikljus ikonen. Klicka på den och välj "show me" i menyn som ploppar upp. Klicka på fliken databas.
Nu bör du i vänstra översta rutan se ett par gröna ikoner och texterna 'test' och 'mysql' vid sidan om ikonerna. Om du ser de betyder det att din databasmotorn är igång och då kan du högerklicka någonstans i rutan för att skapa databas.
Testa detta så får vi se om det fungerar...
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Hej. Jag ändrade ini-filen som de skrev.
Och när jag klickar på show me så får jag upp den där Admin (heter väl det "programmet"?)
På databaser, ser det ut precis som innan. Det var även då två databaser synliga, test och mysql. Men det är när man högerklickar som det inte vill längre. Det finns bara detta i menyn:
Flush hosts
Flush logs
Flush tables
Flush threads
Inget ser för övrigt heller ut att ha ändrats i "Admin" när man tittar på environment. Samma namn och så.
I en mapp som heter Share i utforskaren - mysql, så finns det en massa filer med namn efter olika språk. Om man öppnar den svenska, så är det bara fullt av fel angivna. Att jag har försökt göra saker som inte går osv, trots att jag inte gjort så mycket alls.
Som jag skrev tidigare, så har det varit väldigt svårt att stänga ned mysql, efter att den varit igång ett tag (stoppljusikonen är alltid på, det startas upp samtidigt med datorn) Om jag inte stänger ned via stoppljusikonen direkt, så låser det sig senare när jag ska stänga ned eller stänga av datorn.
Hejs från Emma CC
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Testa och ändra my.ini filen igen:
user=root
password= (password skall vara blank...)
och försök igen med samma procedur... Användare root har alla rättigheter på databasen och då skall den även kunna skapa en databas
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg de filerna du har i share katalogen är inget att bry sig om... Databasmotorn hämtar felmeddelande texten därifrån bara.
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Ok, testat, med samma nedslående resultat :(
I den stora rutan i "environment", står det fortfarande "not found" förresten.
Något måste ju gått snett vid insatallationen, men vad? Det var ju inget särskilt avancerat man gjorde :(
Hej så länge. :)
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Det var ju verkligen mysko det här... Avinstallera databasen och installera den på nytt. När installationen är klar och du startat om datorn gå till startmeny/kör, skriv msconfig och klicka på ok.
Gå till fliken autostart och bocka av allt som har med mysql att göra. starta om datorn igen. Nu borde inte trafikljusikonen komma automatiskt när du startar din dator.
Gå till startmeny/kör och skriv c:\mysql\bin\winmysqladmin.exe och klicka på ok. Gå till fliken databas och försök igen att högerklicka där så får vi se om något har ändrats...
Förresten, ändra inget under installationen... Så vi får 'default' värden på allt.
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Hej. Precis samma resultat som innan. Inget har ändrats...
Förutom att jag fick bort autostart...
Jag fattar inte vad jag skulle kunna ha gjort fel.
Man skriver ju inte i något när man installerar, och jag valde default där det fanns val.
Du såg ju vilken zip-fil det var också, det var väl rätt?
mysql-3.23.53-win.zip
Det står version 1.4 på admin-"grejen"Jag har windows 98 på enhelt ny dator, och jag är mycket noga med att inte spara och ladda ned saker överallt, utan ser till att ha ordning på mina mappar och filer, samt bara ladda hem saker jag vet att jag ska/vill ha.
Så det borde ju inte vara rörigt i filsystemen.
Tack för att du har hjälpt mig så mycket.
Ska jag hämta hem någon annan fil att installera med?
Jag kanske inte behöver ha den här admin-"grejen"? Om jag förstått rätt, så behöver man inte den, utan den är till för att förenkla (fast jag har svårt att se det på det viset...) ;)
//Emma C C
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Kan du ladda upp filen 'mysql.err' så jag kan ta en titt på den. Du kan bifoga den med ditt nästa meddelande.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Jag själv använder mysql 3.23.52 alltså versionen före den du har laddat hem. Och kör den på windows xp.
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Där i, står endast detta, inget mer:
C:/mysql/bin/mysqld.exe: ready for connections
C:/mysql/bin/mysqld.exe: ready for connections
//Emma CC
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Jo men då skall den fungera... Detta betyder att databasen är igång och väntar på förfrågan...
Du bör ladda hem PhpMyAdmin och testa att skapa databasen med den. Den är inte svår att installera, enda som behöver ändras är ett par rader i en fil som heter config.inc.php...
Med PhpMyAdmin kan du skapa, ta bort eller ändra databaser,tabeller, användare osv. Samt att du kan lägga poster till din tabell.
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg OK, var finns den, och vad heter filen? Och vad ska ändras i .ini-filen?
Det var ett tag sedan jag först började med att installera detta, men då Fick jag för mig att jag skulle använda mysql.exe att skapa tabeller i. (Stämmer det?) Kan man inte skapa databaser i den också?
Jag ska söka lite efter den här phpadmin nu tror jag... ;)
Hej så länge :)
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Ett annat bra program är MySQLFront. Det har visserligen slutat utvecklats men senaste versionen fungerar fortfarande bra. Om du gör en sökning i någon sökmotor så kommer du att hitta länkar där du kan ladda ner programmet.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg phpmyadmin laddar du från www.phpmyadmin.net
Packa upp zip filen i root katalogen på din webbserver.
Det som skall ändars är:
raden: $cfg['PmaAbsoluteUri'] =
skall se ut $cfg['PmaAbsoluteUri'] ="http://localhost/katalogen_som_du_packade_up_zipfilen_i"
Och följande två rader skall de ut så här:
raden: $cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
raden: $cfg['Servers'][$i]['password'] = '';
Sedan kör du igång webbserver och går till:
http://localhost/katalogen_som_du_packade_up_zipfilen_i/index.php
MySQLFront som dho nämnde hittar du på den här adressen
GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg Hej igen.
Det verkar fungera som det ska, förutom att jag inte vet hur man använder den än.
Jag kom till en sida där det man kunde se sina befintliga databaser, samt skapa en ny.
(Välkommen till phpMyAdmin 2.3.3pl1)
Är det något jag ska testa för att se att den fungerar?
Jag skapade en databas, och det verkade gå bra.
Nu återstår att lära sig resten då... men det ska jag väl kunna lära mig, det är installationerna som brukar krångla mest.
En sak undrar jag fortfarande, var skapar man databaser via ett DOS-fönster? mysql.exe eller ngt annat?
Massor av tack för all hjälp - att du orkar harva med sådana som jag ;) Tack-tack!
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Skappa databaser i kommandofönstret...? Har faktiskt aldrig brytt mig om att ta reda på det... Jag är ju också nybörjare med detta och har från början använt phpmyadmin. Den är inte svår, du kommer att märka det ganska snart. Läs gärna igenom manualen som hängde med.
Glad att det äntligen fungerar för dig. Och angående hjälpen du fick utav mig... Fakturan kommer med posten.... :birp
Hör av dig om det skulle vara något annat.