Hej. Jag skrev en fråga om min MySQL, lite längre ned. Ingen som vet alltså?
Är det någon som kan tala om hur man avinstallerar MySQL då?
Så får jag försöka installera om den.
Tackar
Installation
36 svar · 884 visningar · startad av Gjutjärn
IDG har publicerat några artiklar om MySQL som du kan hitta på bifogad länk. Hoppas att det är till hjälp.
Tack, men
Tack, men jag har kollat dem, och de är inte till hjälp för mig med mitt problem.
Där står bara att man ska dubbelklicka på exe-ikonen så startar installationsprogrammet. Sedan är det bara attt följa det, så funkar det sedan...vilket det alltså inte gör här.
Kan windows 98 verkligen köra mysql som en process???
Kolla i den här filen 'mysql.err' om du har fått något felmeddelande. Har du försökt att starta mysql med mysqld-max --standalone, om inte försök detta så får du se vad det är för felmeddelande du får i dos fönstret
Provat lite...
Hej. Den filen var full med test, bl.a. det här: "Cannot initialize InnoDB as 'innodb_data_file_path' is not set."
Att starta de där mysqlr-max gick inte. När jag kollade lite om dem, stod där att det saknades kommando/rader/radnummer osv i dem.
Men jag har en DOS-promt som fungerar, den man ska göra tabellerna i.
Jag vet inte vad "köra som process" betyder.
Jag är nybörjare. Men nu funkar ju server, PHP och SSI som de ska, så det skulle vara kul om jag igång så att jag kan göra något också... Jag behöver ju tabeller.
Vad ska jag hämta för att köra MySQL på win 98? Och på win XP (som jag får om några veckor)?
Och hur avinstallerar jag MySQL som jag har nu? Ifall jag behöver göra om det menar jag. Som det är nu, så låser MySQL hela datorn, nä-r det stängs ned.
Hejs!
Hmmm. Vilken version av MySQL har du laddat ner... Inte betan av version 4 va.
Har du läst installationsanvisningar på www.mysql.com.
Om jag minns rätt från någon av dina gammla frågor så installerar du allt i en katalog som heter nerladdat eller? I sådan fall måste du gå in och ändra ett par rader i filen 'my.ini'... (förresten så skall denna filen placeras i c:\windows katalogen) Vad du skall ändra där kan du läsa på ovanstående länken.
Avinstallation gör du från kontrollpanelen/lägg till ta bort program (som alla andra windows program...)
För Windows XP kommer du inte att behöva något särskillt för att köra Apache/PHP/MySQL. Se bara till att du uppgraderar windows med servicepack 1.
Hoppas att detta hjälper... Om inte skrik igen :e
EDIT: Om du skall avinstallera databasmotorn, installera den på nytt i 'default' katalogen som installationsprogrammet föreslår (c:\mysql).
Nej, jag laddade inte hem betaversionen av MySQL4 utan någon 3:a. Filen heter: mysql-3.23.53-win.zip.
Jag ska avinstallera och försöka igen då.
Jo, du får gärna säga vad servicepack 1 är för något.
Som sagt, så är jag väldigt ny på det här. Jag har väl fördjupat mig relativt snabbt inom vissa områden, men hänger inte alls med på alla facktermer som strös omkring mig :|
Tänk på att jag inte sysslat med något liknande sedan vic64:ans tid ;)
Mitt största problem är kanske min usla engelska, eftersom det verkar finnas massor av information på just engelska :|
Jag var lite för snabb när jag skrev att MySQL låg i nedladdade filer. Det ligger direkt under C, precis som det ska vad jag förstår.
Jag tittade för snabbt, och det var ju .zip-filen som var i Nedl. filer.
Tusen tack för all hjälp hittills.
/Emma CC
Kan du kontrollera att filen my.ini ligger i c:\windows katalogen...
Och kan du skriva av vad som står i den filen så jag kan ta en titt på det.
Och så vill jag bara vara säker:
När du startar mysql går du till dos prompten och skriver följande C:\mysql\bin\mysqld eller...
Och när du stänger av den så skriver du följande i dos prompten C:\mysql\bin\mysqladmin -u root shutdown
Så vi inte letar efter fel på fel ställe :)
EDIT: servicepack 1 är bara en massa uppdateringar som microsoft har gjort för den första versionen av windows xp (de brukar göra ett par sådana. upp till 6 servicepacks kan de släppa...)
Hej
Detta står i my-ini-filen som jag har under windows (Jag bytte bort mitt lösen ;)):
[WinMySQLAdmin]
Server=C:/mysql/bin/mysqld-opt.exe
user=Emma CC
password=XXXXX
[mysqld]
basedir=C:/MYSQL
#bind-address=127.0.0.1
datadir=C:/MYSQL/data
#language=C:/MYSQL/share/your language directory
#slow query log#=
#tmpdir#=
#port=3306
#set-variable=key_buffer=16M
Jag börjar undra om jag ska ge upp detta...
Jag har bara läst att jag ska börja i MySQLAdmin-"programmet"
Där ska man väl inte skriva något?
Jag har också en DOS-promt, i vilken jag har förstått det som att jag ska skapa tabellerna efter att i Admin ha skapat databaserna.
Denna promt vill inte förstå de kommando du skrev (!?!)
Om jag har missat något så viktigt, så kan man ju undra om jag någonsin klara detta.
Men... jag har inte fått eller sett några förklaringar till användning eller installation, som jag har förstått (kan ju bero på det ;)) Antingen är det på engelska, eller så är det ofullständigt, i det att det antas att man redan kan en massa saker som jag inte kan.
Min promt säger : "Welcome to the MySQL monitor" Det kanske är fel? Antagligen... De andra som du skrev om förut, vill inte alls låta sig startas upp.
Hejdå... /Emma CC
Nej, nej... Nu ger vi inte upp här. :)
Kan du testa och ändra lite i my.ini filen.
Raden Server=C:/mysql/bin/mysqld-opt.exe
skall du ändra till Server=C:/mysql/bin/mysqld.exe
När su ändrat detta spara filen och gå sedan till startmenyn/program/MS Dos prompt. Då får du ett dos fönster upp och i den skriver du C:\mysql\bin\mysqld och sedan trycker på enter...
Vi skall nog lösa detta ska du se...
Jaha
Jag har ändrat filen, öppnat prompten och skrev in det du skrev. Det hände inget alls. Bara en ny rad med C:\WINDOWS>
Vad gör man nu?
Hejs från Emma CC :stud
tryck på ctrl-alt-del bara en gång och kolla om du ser mysqld.exe i listan över program som körs... Om du gör det så betyder detta att databasmotorn är i gång nu och då har vi ju lyckats... (håller tummarna)
Dessa saker syns i det fönstret flera av varje utom av den första sombara är en:
mysqld-opt
mysqld-max
mysqld-max-nt
mysqld
Ingen mysqld.exe
Detta är ok... Då går du igen till startmeny/program/MS DOS prompt. I dos fönstret skriver du c:\mysql\bin\mysqladmin och trycker på enter. Nu skall du i dos fönstret kunna skapa en databas. Detta gör du genom att skriva:
CREATE DATABASE vad_du_vill_kalla_din_databas
Sedan efter detta är det bara att skapa alla tabeller som du vill ha. Ett förslag är att du går till www.phpmyadmin.net och laddar PhpMyAdmin. Detta är egentligen massa php script som låter dig skapa, ändra eller ta bort databaser/tabeller från internet explorer. Jag föreslår också att du ladder hem MySQL manualen för den är ett måste i början.
Om det skulle vara något annat så får du fråga igen... :)
hej
Jag skrev i prompten det som du ade. Och fick en massa text.
Seda skrev jag CREATE DATABASE kjeem och klickade på enter. Felaktigt filnamn eller sökväg fick jag till svar.
Angående mMySQLAdmin, så har jag ett program med käckt användargränssnitt där man skapar databaser. Sedan ska man gå till (tror jag) andra dosfönster jag skrev om, för att skapa tabell.
Men inget fungerar i Admin-grejen. Man sak visst kunna högerklicka och skapa databas, men det funkar inte alls, inget alternativ för skapa databas.
Och fler tack för all hjälp. Tack-tack-tack... :)
Tänker du på winmysqladmin programmet eller?
Om inte gå til startmeny/kör och i den rutan som ploppar upp skriver du c:\mysql\bin\winmysqladmin.exe och klicka på ok. Nu skall du, nere vid klockan i högra nedersta hörnet, ha en ikon (ser ut som ett trafikljus)som du högerklickar på och väljer show me i den menyn som ploppar upp. I fönstret som visas då går du till fliken databas och i vänstra vita rutan höger klickar du och väljer create databas.
Vad var det för text du fick i dos fönstret vid sista försöket?
Den har jag sett förr. Detär den som är igång och bråkar här. Staras upp av sig själv.
Men det saknas saker i myOBCD-föster i environment.
Där står enbart "not found"
"felaktigt kommando eller felnamn", är det meddelande som syntes då jag försökte skapa databas.
Mysko... Nu har jag slut på idéer för stunden. Skall gå och lägga mig nu och sova på detta. (ska upp om ett par timmar) Vi kan väl fortsätta imorgon...
Tänkte just detsamma. Godnatt.
Tack för all hjälp i alla fall.
Väldigt snällt av dig.
//Emma CC