Hej
Jag har en större DB (MS SQL Server) vari det finns ett gäng tusen poster där en kolumn innehåller text. I det fältet kan det lagras stora textmassor som är i RTF. Det betyder att det finns mängder med styrtecken och i princip helt oläsligt i ren text. Vad jag vill göra är att vid utsökning få detta utan RTF-skräpet.
Ex. på hur en cell med text kan se ut (jag valde ett litet exempel):
{\rtf1\ansi\deff0{\fonttbl{\f0\fswiss\fprq2\fcharset0 Arial;}} {\colortbl ;\red0\green0\blue0;} \viewkind4\uc1\pard\cf1\lang1053\f0\fs18 P\'e5minnelse kl 0830 Omstart. det kommer ingen plan, trots att det finns en. det \'e4r bara lilla rutan som visas. \par }
Efter utsökning dumpar jag ned det hela i en Excel-fil så fråga 2 som också skulle lösa mitt bekymmer är om någon Excel-expert vet om (och i så fall hur) man går igenom en stor Excelfil och rensar bort all RTF-styrtecken så att endast den riktiga texten blir kvar. Jag är inte så sugen på att göra detta manuellt för vi pratar över 5000 rader... :bla
HammerBoy skrev:
Hej
Jag har en större DB (MS SQL Server) vari det finns ett gäng tusen poster där en kolumn innehåller text. I det fältet kan det lagras stora textmassor som är i RTF. Det betyder att det finns mängder med styrtecken och i princip helt oläsligt i ren text. Vad jag vill göra är att vid utsökning få detta utan RTF-skräpet.
Ex. på hur en cell med text kan se ut (jag valde ett litet exempel):
{\rtf1\ansi\deff0{\fonttbl{\f0\fswiss\fprq2\fcharset0 Arial;}} {\colortbl ;\red0\green0\blue0;} \viewkind4\uc1\pard\cf1\lang1053\f0\fs18 P\'e5minnelse kl 0830 Omstart. det kommer ingen plan, trots att det finns en. det \'e4r bara lilla rutan som visas. \par }
Efter utsökning dumpar jag ned det hela i en Excel-fil så fråga 2 som också skulle lösa mitt bekymmer är om någon Excel-expert vet om (och i så fall hur) man går igenom en stor Excelfil och rensar bort all RTF-styrtecken så att endast den riktiga texten blir kvar. Jag är inte så sugen på att göra detta manuellt för vi pratar över 5000 rader... :bla
Hej,
jag fattar din fråga och jag ska försöka hitta en lösning men inte nu.
kanske i kväll.
daihnoori skrev:
Hej,
jag fattar din fråga och jag ska försöka hitta en lösning men inte nu.
kanske i kväll.
Jag har fortsatt att klura på detta men ännu inte kommit på ngn bra lösning. Man skulle ju kunna dumpa det hela i en csv, gå igenom den och putta text fram och tillbaka till en WordPad-fil. Öppna och stänga så att säga. Jag labbade med lite VBScript men kom inte ända fram. Man kanske kan ta vägen via ACCESS för jag har fått för mig att ACCESS har funktionen PlainText (vilket inte MS SQL har dessvärre) som man då skulle kunna använda vid själva slagningen. Eller så kanske det finns något trevligt sätt att fixa till det hela i Excel där det är tänkt att ligga i slutändan.
Om du hittar en lösning skulle jag bli mycket glad :)
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Kan du inte helt enkelt exportera det till en rtf-fil? Då syns ju inte styrtecknen längre.
I Management Studio (2005+) /Enterprise Manager (2000): Markera databasen, använd höger musknap, Tasks, Export...
aasah skrev:
Kan du inte helt enkelt exportera det till en rtf-fil? Då syns ju inte styrtecknen längre.
I Management Studio (2005+) /Enterprise Manager (2000): Markera databasen, använd höger musknap, Tasks, Export...
Problemet med det är att databasen innehåller flera hundra tabeller och selecten är gjord med flera joinar. Ovanpå det så är själva texten inte det enda jag selecterar. Bra förslag men dessvärre inte applicerbart i mitt fall.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
HammerBoy skrev:
Problemet med det är att databasen innehåller flera hundra tabeller och selecten är gjord med flera joinar. Ovanpå det så är själva texten inte det enda jag selecterar. Bra förslag men dessvärre inte applicerbart i mitt fall.
Att selecten görs med flera joinar är inte ett hinder i sig, exporten kan göras efter en query. Att du däremot hämtar ut mer än bara rtf:en kraschar ju idén.
Börjar och slutar alla styrtecken på {...}? I så fall kan du kanske komma någon vart med regulära uttryck. Pröva att söka på Google med SQL Server regular expression och se om något gångbart dyker upp.