webForumDet fria alternativet

id blev inte unik

4 svar · 589 visningar · startad av swingman

swingmanMedlem sedan jan. 200686 inlägg

Hej... jag lade in några entries i min mysql databas men det blev så konstigt eftersom ngt jag la in en gång fanns flera gånger på annat också men med exakt samma id som skulle vara unik.
så här gjorde jag: (1 är id som ska vara unik, dancing är namnet och evening är när aktivitetet är )

insert into aktivitet
(1,dancing, evening.....)

när jag sen skulle titta på hur det såg ut i databasen så fanns det en tabel med
id name when
1 Dancing evening
1 Dancing Lunch Time
1 Dancing Morning

Tabelen hade inte det här innan och jag la bara till det en gång till evening. Nån som kan förklara vad som hände?

FraggelMedlem sedan sep. 2003301 inlägg

Hur har du skapar tabellen ?

Jag gissar att inte skapat tabellen korrekt med en counter.

Vilken DBmotor använder du?

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

För det första så skall du ha primärnyckeln som auto-increment samt
För det andra så skall du inte skicka med ID i din query eftersom det är databasens jobb att hålla koll på och tilldela detta

swingmanMedlem sedan jan. 200686 inlägg

jag håller med ditt tänkande rhdf...
jag kör allt i Mysql Query Browser men jag vet inte om jag förstår vad Fraggel menar med dbmotor . Förklara det för mig...

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

swingman skrev:

jag håller med ditt tänkande rhdf...
jag kör allt i Mysql Query Browser men jag vet inte om jag förstår vad Fraggel menar med dbmotor . Förklara det för mig...

Din DBMotor är din databashanterare, MySQL i ditt fall. Det kan vara bra att inleda med det eftersom de olika databashanterarna fungerar olika och det kan krävas olika svar för dom.

För att ett fält ska tvingas vara unik så måste du specificera det när du skapar databasen, sätt UNIK eller Primärnyckel på den kolumnen. För ID används ofta extrafunktionen auto_increment som ökar värdet med 1 för varje insättning, det måste du också specificera när du skapar databasen.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)