webForumDet fria alternativet

Ersättare till MS Access

13 svar · 717 visningar · startad av Calippo

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Finns det några andra program än MS Access för att skapa *.mdb databaser.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Med denna eller liknande googling bör du kunna hitta något. Annars är det ju inte för svårt att skriva ett program själv...

/a

Nja, den sökningen fick jag inte ut nåt av.

Open Office ersätter ju alla program i MS Office utom Access.
Tänkte det vore bra med ett riktigt bra gratisprogram som kan skapa .mdb databaser.
Då har man ju ett fulländat kit som ersätter svindyra MS Office.

Vill ha mdb databser pga asp kodning, kan inte php så mySQL är uteslutet.

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Calippo skrev:

kan inte php så mySQL är uteslutet.

Vad har mySql med php att göra? :q

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Jag kör MySQL Med ASP :)

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Calippo skrev:

Open Office ersätter ju alla program i MS Office utom Access.

Finns ju Base numera. Har inte testat det själv men...:

"For more advanced requirements, BASE supports many popular databases database natively (Adabas D, ADO, Microsoft Access, MySQL), or any database through industry-standard ODBC and JDBC drivers. It also supports any LDAP compliant address book, as well as common formats such as Microsoft Outlook, Microsoft Windows, and Mozilla."

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Base kan hantera Access databaser, men jag är osäker på om det kan skapa nya.

Men personligen tycker jag att du ska kolla på MySQL eller MSSQL som du har tillgång till det. Vem har lurat i dig att man bara kan använda MySQL till PHP?

Hmm, har aldrig testat MySQL med asp så jag visste inte att det gick.
Skiljer det nåt i sättat att accessa en MySQL databas mot MS Access?

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Calippo skrev:

Hmm, har aldrig testat MySQL med asp så jag visste inte att det gick.
Skiljer det nåt i sättat att accessa en MySQL databas mot MS Access?

Jepp =) Läs den här tråden så blir du lite klokare:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=148100

Vad behöver man ladda ner för att kunna skapa mySQL databaser och köra dem lokalt på sin dator mot asp sidor?

Kostar det nåt?

Posta gärna nån bra guide hur det fungerar (helst på svenska).

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

guide var det http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=7739&lngWId=4

mysql-front tror jag dessvärre inte finns längre, men nån annan kan ju tipsa om en bra klient

edit, länken i guiden går visst till nån heidisql, kan va nåt kanske

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från "Kontorsprogram"..

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Calippo skrev:

Vad behöver man ladda ner för att kunna skapa mySQL databaser och köra dem lokalt på sin dator mot asp sidor?

Kostar det nåt?

Posta gärna nån bra guide hur det fungerar (helst på svenska).

Du "laddar inte ner" databasen för mySQL på samma sätt som du gör med Access. Jag förstår hur du tänker, jag kör mycket Access och det är bra. Det räcker till det mesta... (Ja, kanske inte allt, men det är en annan diskussion..!!)

Den stora och avgörande skillnaden mellan Access och till exempel SQL Server är att med SQL Server kan man skapa och ta bort tabeller med ett externt gränssnitt.

Det vill säga, om man nu kör MS SQL Server (vilket du inte gör) kan man bygga ett eget gränssnitt att maniplera databasen med. Det fungerar inte med Access. Det är bara Access-mjukvaran som kan komma åt det grafiska gränssnittet och manipulera tabeller och fält.

Av denna anledningen är det rätt trevligt att använda sig av mjukvaran Access för att skapa och ta bort tabeller. Det kanske fungerar med några av de alternativen som nämns i tråden, det vet jag inte.

Du har ingen "lokal kopia" av databasen om du kör mySQL. Allt körs på webben, så att säga. (Om du nu inte avancerar rejält och sätter upp en egen server... men det tror jag itne du är intresserad av.)

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Eclipse:

Det går utmärkt att hantera fält och tabeller i Access via ett egengjort webbgrnssnitt eller liknande.

Det går även utmärkt att installera MySQL på sin egen dator om man vill testa och utveckla lokalt. Du behöver inte ha en dedikerad server för det.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)