När man skriver in ett datum i ett forumlär som jag har måste man skriva 2006-06-06, kan man göra så att man skriver 20060606 och en kod ändrar strängen till 2006-06-06? Tycker det borde gå men är inte alls säker på hur det skulle gå till.
Filtrera bort och lägg dit vissa tecken
6 svar · 412 visningar · startad av Kapten Haddock
d = request.form("fieldName")
if instr(d,"-") = 0 then
nd = left(d,4) & "-" & mid(d,5,2) & "-" & right(d,2)
else
nd = d
end if
Om man vill vara ordentlig så behövs mer kontroller av indata
Man kan ju alltid se till att separata inputfält för år, månad och dag, eller till och med <select>-element.
Eller varför inte en kalender som ger ifrån sig rätt datumformat?
@nders skrev:
Man kan ju alltid se till att separata inputfält för år, månad och dag, eller till och med <select>-element.
Eller varför inte en kalender som ger ifrån sig rätt datumformat?
Om du vet om nån pytteliten kalender som kan programeras så att den lägger in ett värde i ett textfält i ett formulär så vore det utmärkt.
J.N. skrev:
HEJ!
Klart du kan!
Left, Mid, Right hjälper dig.Left(datum,4) & "-" & Mid(datum,5,6) & "-" & Right(datum,2)Men, om man skriver 06062006? Eller skojar till det med 6-6-06?
Dvs, hur vet du att du alltid får 20060606?
I första fallet får du 0606-20-06, i andra får du (nog) 6-6--06-06.
Det är meningen att man alltid ska skriva i ÅÅÅMMDD format och endast 3-4 personer kör med detta system. Det är internt.
Bara för att det är ett internt system kan man inte bortse från felinmatningar, men när du kompletterar med 3-4 personer, är det okej. De kan man hålla reda på.
Du kan säkert hitta en kalender på internet, tex https://theopensourcery.com/jscalendar2.htm.
Hittade den också efter första söktesten på javascript calendar ser jag.
Annars använder jag (av tradition) dropdown, en för dag, månad respektive år.