Jag provade att stänga ner min brandvägg,och provade igen att skiva mysql.exe,då kommer det upp"welcome to the mysql monitor" men mysql är har väl inte startat?
En dum fråga bara
23 svar · 711 visningar · startad av mr.mainline · sida 2 av 2
mr.mainline skrev:
Jag provade att stänga ner min brandvägg,och provade igen att skiva mysql.exe,då kommer det upp"welcome to the mysql monitor" men mysql är har väl inte startat?
Jo.
Fick till slut övertalat min bror att låna mig hans dator för testet.
Iofs, verkar det ju som om det inte längre är aktuellt, men några intressanta saker jag fann när jag installerade:
Efter att jag zippat upp alla filer till en temporär mapp på skrivbordet, kört igång setup.exe, valt c:\server\mysql som install-path så gick jag till c:\server\mysql\bin och körde igång winmysladmin.exe genom att dubbelklicka på den. Den gnällde lite om att my.ini ej fanns, och att detta var första inloggningen, och bad mig skapa en användare, tog då Patrik som userid och kolla som lösen.
Fönstret försvinner, och jag återfinner en stoppljusikon nere i systray, och genom att välja "show me" tar jag upp fönstret igen.
Klickar fram fliken "my.ini setup" och trycker på knappen "Save modification."
Tar upp dosprompten, navigerar mig fram till c:\server\mysql\bin och startar mysql.exe med "mysql -u root"
Belönas med ett välkomstmeddelande. Bara för att vara riiiiiktigt säker slår jag in "show databases;" och belönas med att mysql visar mig de två databaser som finns, "test" och "mysql"
Skriver "exit;" den returnerar "Bye"
Testar för skojs skull att skriva "net start mysql" i dosprompten, den klagar på att tjänsten redan är igång.
Det är här jag börjar bli lite konfunderad. Jag hade inte installerat MyODBC, inte heller gått in i kontrollpanelen och börjat pilla med tjänsterna än, och trots detta så körs den redan.
Testar då "Net stop mysql" varpå prompten svarar att den stängt ned mysql.
Zipfilen som jag använde är döpt till "mysql-3.23.52-win.zip" och den funkade på första försöket.
Men som sagt, det verkar ju mer som om det var brandväggen som bråkade med dig. I såfall är det ju fritt fram att antingen installera typ mysqlControlCenter (finns på https://www.mysql.com) för att arbeta med databasen grafiskt, eller sitta och lattja med den via dosprompten, eller installera någon server och låta ett serverscriptspråk snacka med mysql. Men iaf. det låter ju som om du är redo att fortsätta med boken nu iaf. :)
MVH Patrik
jo detta var en bra information,jag ska köra precis som du skivit,för jag får inte upp någon icon nere i systray som du får,och kan fortfarande inte byta lösen......jag provar att installera igen och berättar hur det går,men du ska ha super tack sålänge.