Jag har precis börjat lära mig mysql och har kommit så långt att jag installerat det,och köpt mig boken "Mysql på 3 veckor" och i den står att jag ska skiva script/mysql_install_db i komandoraden(jag ska ändra lösenord) var hittar jag komandoraden för att skiva detta.
vi har väl alla varit nybörjare någongång :-)
En dum fråga bara
23 svar · 711 visningar · startad av mr.mainline
Antar att du använder windows. I så fall finns det ett program som heter mysql.exe i bin-mappen där du installera mysql (ex. c:\mysql\bin).
det har har provat men det kommer upp ett fönster men stänger sig själv efter 1 sekund.
öppna dosprompten (KÖR > command (alternativt cmd)) och navigera dig fram till bin-mappen som ligger i mysql-mappen.
Skriv sedan mysql.exe tryck på enter och se om det inte ser bättre ut :)
MVH Patrik
När jag kör följande "Kör"> skiver i "cmd" så kommer dos fönstert upp och där står redan "C:\Document and Settings\Fredrik Holm> hur skiver jag då för att komma till mysql.exe om mysql ligger på C:\mysql för skiver jag så så kommer det upp att det inte är ett internt kommando eller externt kommando,program eller kommandofil.
ok.det funkade,nu står där bara c:\>(Ska ">" finnas med??) och jag skiver i mysql för att komma till den mappen"C:\mysql" men det händer samma sak:-( att det inte är ett internt kommando.
Var hittar jag kommandona för ms dos på internet,finns där någon hjälpsida??
Sorry, trodde jag hade denna tråden på bevakning, uppenbarligen inte... :(
Om du har ditt dos-fönster och har C:\> framför dig så skriv in
cd mysql
om jag inte är väldigt långt ute och cyklar borde det betyda typ change directory (till) mysql
detta borde få resultatet att du ser
C:\mysql>
sedan skriver du
cd bin
och borde då se
C:\mysql\bin>
Skriver du nu in, som jag tidigare sade,
mysql.exe
och trycker enter, så borde du ha kommit en bit på väg :)
MVH Patrik
ok,men jag får upp ett felmeddelande:
Error 2003: Can´t connect to MySQL server on localhost (10061)
Varför??
Ville bara säga: Det finns inga dumma frågor, Frågar man inte får man inte veta svaret heller...
Jag läste om ditt ursprungsinlägg, och insåg att jag kanske läste det lite väl snabbt.
Jag kan börja med att säga att jag har samma bok, försökte följa samma steg, och det blev bara blarr av alltihopa, för det där installations-scriptet som skulle finnas i script mappen fanns inte där i den versionen jag hämtade hem.
Jag har lite snabba frågor, bara för att se om jag inte kan greppa läget lite bättre:
Kör du Win XP?
Vilken version av MySQL är det du tankat ned?
Felmeddelandet du fick (jag borde tänkt på det) tror jag är relaterat till att mysql-servern inte är igång, och därav kan inte mysql.exe ansluta till servern.
Bara för att du skall komma igång med mysql, så kör vi en liten snabb väg att sätta igång servern, det finns säkert snabbare, bättre eller mer optimala sätt att göra det på, men om du bara skall ta de första trevande stegen, och bara lira lite med en utvecklingsserver, så borde detta sättet räcka (jag använder det fortfarande, men har förstås själv bara en liten utvecklingsserver)
Om du tar upp dosfönstret (Kör > CMD) och navigerar dig till bin mappen i mysql mappen (c:\mysql\bin)
så att det står
c:\mysql\bin>
och du har Windows XP (vet inte om detta funkar på andra windows operativsystem, själv kör jag XP Pro och där funkar det) så kan du nu skriva in
net start mysql
tryck enter och du borde belönas med texten:
"Tjänsten MySql startar."
"Tjänsten MySql är igång."
Får du upp det är mysqlservern igång.
I mitt förra inlägg skrev jag om att starta mysql.exe, och eftersom du ville byta lösenord (vilket jag tidigare missat) så var det ju mina anvisningar lite fel. Nu var det ganska längesedan jag bytte lösenordet på root, men nu, med servern igång, borde det bara vara att öppna ett nytt dosfönster, navigera till bin-mappen och skriva in
mysqladmin -password [nya lösenordet]
(för tydlighetens skull, byt ut [nya lösenordet] mot det lösenord du vill ha.)
MVH Patrik
Ja jag kör win xp pro och den version jag har är den som följde med boken(troligtvis en gammal version då,men eftersom jag väntar på mitt berdband så tänkte jag testa lite med den versionen först,när jag provar att starta som du sa med net start mysql så får jag upp "felaktigt tjänstnamn"och den vill inte alls starta. och det här scriptet man ska installera som i boken står scripts/mysql_install_db det hittar inte jag heller,var hittade du det då?
Det som är, är att jag hittade aldrig det där install-scriptet, men behövde det inte heller.
Nu vet jag inte på rak arm vilken version det var som följde med på cd-skivan (den ligger ned packad någonstans) men jag kan inte tänka mig att man verkligen behöver det install-scriptet, då jag får intrycket av att det ändå bara är till för att skapa några användare med lite olika rättigheter.
Jag sökte omkring lite här på WebForum, eftersom jag blev så konfunderad över varför det inte fungerade för dig, och kom på att jag kan ha missat några steg, så bara för att kolla lite saker, i din windows katalog, ligger där en fil kallad my.ini eller my.cnf?
Och så klurade jag också ut att jag antagligen missade ytterligare en sak,
Om du går ut i dos, navigerar dig fram till bin katalogen, och skriver
mysqld-nt --install
får du upp ett positivt meddelande som säger typ
Service succsessfully installed.
då?
Fick f.ö det från denna tråd, som jag själv använde mig utav en gång i tiden då jag ville få det att fungera
Fast jag är lite osäker på om det är mysql eller mysqld-nt jag installerade på min burk (sitter vid fel dator just nu så kan inte kolla det på ett enkelt sätt) :l
Och iaf. får du ett positivt svar att installationen lyckades, så skall det vara så lätt att starta servern som att skriva in
net start mysql
Nästa steg blir att försöka logga in på servern, och det kan kanske bli bekymmer om det är en grinig version utan installationsscriptet, på en version av mysql 3.23.5x så lckades jag bara inte logga in, det verkade inte som om det fanns ett root-konto skapat, men så hitade jag en litet äldre version 3.23.52 tror jag det var, och den fungerade alldeles utmärkt, root-konto fanns, inget lösenord var ifyllt så det var bara att logga in och ändra lösenord och rättigheter till mitt tycke, men först som sagt skall vi se om vi inte kan få igång din server :)
MVH Patrik
1. Jag har inte filerna my.ini eller my.cnf i windows katalogen
2. När jag navigerarat mig fram till bin katalogen, och skriver mysqld-nt --install så får jag bara upp att det inte är ett internt, externt kommando.
3. så något stort fel måste det vara.
Tusen tack för du tar dig tid till att hjälpa mig.
Jag har insett att det var på tok för längesedan jag installerade en mysqlserver ;)
Jag skall se om jag inte kan smyga mig in på min brors rum och installera en (han kör också XP Pro och har ingen tidigare installation som jag kan sabba, eller som kan sabba försöket.) §e
my.ini/my.cnf tror jag är en fil som man antingen får skriva själv, eller om du startar winmysqladmin.exe som borde ligga i bin-mappen
Det är ett windowsprogram, och startas med ett enkelt dubbelklick (istället för alla DOS fönster ;))
Jag skulle ju bli förvånad över om det är så lätt som att det inte finns någon my.ini/.cnf fil som sabbar installationen, men man vet ju aldrig.
Du kan ju alltid testa det så länge, och söka runt lite här på wF om my.ini, medan jag bedriver lite rövslickeri hos min brorsa för att få låna datorn så att jag kan klura lite.
Som du själv sade, vi har alla varit nybörjare någon gång, det är alltid lite trevligt om man kan få lite hjälp på vägen :)
Jag återkommer så fort jag funnit något av värde :)
MVH Patrik
Installerat MySQL Connector/ODBC?
Nej det har jag inte, vad är MySQL Connector/ODBC ?
MySQL Connector/ODBC (also known as MyODBC) allows you to connect to a MySQL database server using the ODBC database API on all Microsoft Windows and most Unix platforms, including through such applications and programming environments such as Microsoft Access, Microsoft Excel, and Borland Delphi.
Kort och gott; en drivrutin :)
Det hjälpte inte med att installera MySQL Connector/ODBC