prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg Hellö,
Har ägnat mig åt att söka på internet efter gratis kompilatorer, och hittat en hel del faktiskt. Bl.a:
Nu har jag några funderingar:
- Vilken rekommenderas?
- Och varför just den?
- Någon favorit och gratis kompilator som jag har glömt/inte hittat?
Tacksam för alla förslag
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Den bästa gratis-kompilatorn måste vara Borland C++. Den hittar du här: http://www.borland.com/bcppbuilder/freecompiler/cppc55steps.html
Turbo C är mycket gammal. Cygwin är en Windows-portning av bland annat GCC. Jag gillar inte GCC så värst mycket. DevC++ använder Mingw, som är en annan Windows-portning av bland annat GCC. Du har bara angett 2 kompilatrorer alltså. En gammal och en från Linux. :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg ...och Borlands gratiskompilator är mums att koppla ihop med UltraEdit så får du ett IDE :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg UltraEdit går ju att konfa till att hantera det mesta ;) Men här är iaf en extension->
http://download.cnet.com/downloads/0-10085-100-6228173.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-3.6228173
CodeWarrior är väl utdött???
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Nä, du kan aldrig göra en editor till ett IDE (Integrated Development Environment). Ett IDE bör inehålla mycket mer än en texteditor och möjlighet att kompilera. Bland annat projekthantering och felsökning. UltraEdit faller på felsöknings-delen. Utan felsökning är det inget IDE för mig. Eftersom att koda utan möjlighet till felsökning är mycket jobbigt. Därför använder jag hellre C++ Builder och Visual C++, vilket man bör göra som nybörjare. Det går att skaffa student-licens för runt tusen-lappen. Tyvärr kostar en kommersiell licens 10 gånger mer.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En IDE är i botten en editor, Swey. BCB & Visual är måhända bra men nu pratade vi G R A T I S alternativ ;)
+ att det för en nybörjare kan vara kalas att se vad som egentligen händer med saker och ting ist för att bara lära sig diverse finesser. Learning tree, from the root and up :)
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg "C++ Builder 6 Personal" versionen kostar strax under 1000:-. Där har man ett mycket trevligt utvecklingspaket. Framförallt slipper man Microsofts "konstiga" klasser, och har ett mycket kraftfullt VCL att leka med (Visual Code Library)
Har stor erfarenhet av de tidigare versionerna 3,4,5 och ska snart lägga vantarna på version 6
Som nämndes tidigare, så finns Borland C++ 5.5 att tanka ner gratis. Också ett ypperligt paket, fast då utan ett IDE.
Lite osäker på om man får distribuera eller sälja programvara gjord med denna gratisversion...
/T
prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg Hej….
Jag känner mig lite förbryllad :q….
- skall jag som nybörjare använda mig av C++ Builder och Visual C++,
- eller skall jag använda mig av: Borland C++ kopplad med UltraEdit??
- göra lektionerna i Pratas bok?
- följa C++ direkt av J.Skansholm – antar att den boken också har exemplar..
- följa/lära mig ur Standard C++ Bibeln
mitt syfte är att lära mig programmera i C++ på enklaste och snabbaste sättet
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Ska du lära dig C++, så varför inte C++ 5.5 från Borland.
Ska du göra Windowsprogram, så rekommenderar jag C++ Builder från Borland.
Observera att Borlands produkter C++ och C++ Builder inte är samma sak.
/T
prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg Hellö,
Swey ansåg att:
Den bästa gratis-kompilatorn måste vara Borland C++.
Är det samma sak som
C++Builder Compiler ??
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Jo, nu heter den visst så. Tyvärr, måste jag säga. Förut hette den Borland C++ Command Line Compiler som var ett mycket mer passande namn. C++ Builder är något helt annat än denna kommandobaserade kompilator, men eftersom detta är kompilatorn som följer med C++ Builder så tyckte de väl bra om det här namnet.
I alla fall, kör på med C++ Builder Compiler. :)
FridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Fråga angående C++ builder
Jag har aldrig använt programmet och jag undrar om någon kunde upplysa mig om hur interaktionen med windows går till när man gör windowsprogram.
Finns det färdiga komponenter som hanterar windowsmeddelanden och ser till att rätt funktion anropas för respektive meddelande och fönster/dialogruta eller måste man skriva det själv i from av någon switch-sats tex?
BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Jag har aldrig använt programmet och jag undrar om någon kunde upplysa mig om hur interaktionen med windows går till när man gör windowsprogram.
Det funkar jättebra så länge som man använder t ex Borlands egna Richedit-control. Jag fick jätteproblem då jag gjorde en ActiveX av ett formulär. Denna ActiveX kördes sedan i IE. Skalet som "wrappade" mitt formulär roffade åt sig windowsmeddelanden som inte nådde fram till min kontroll.
Borland fungerar jättebra så länge man är i "borland-världen". Om man vill va nära windows så föreslår jag hellre VC.
// BeatBox
FridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Hej Beatbox!
Bra att det funkar jättebra. Nu undrar jag även hur det funkar. Skapas det någon funktionsstubbe som du ska fylla i för varje gui-grej du lägger in i ett fönster eller hur funkar det?
Några ytterligare frågor: Hur stor blir en körbar fil minst? Behövs det någon speciell dll eller motsvarande för att programmet ska gå att köra?
Bra att det funkar jättebra. Nu undrar jag även hur det funkar. Skapas det någon funktionsstubbe som du ska fylla i för varje gui-grej du lägger in i ett fönster eller hur funkar det?
Om du sett Visual Basic så är arbetssättet väldigt lika och man behöver inte bry sig i sådana saker som meddelandeköer etc.
Har du jobbat med VB någongång ?
Några ytterligare frågor: Hur stor blir en körbar fil minst? Behövs det någon speciell dll eller motsvarande för att programmet ska gå att köra?
Eftersom Borland har egna komponenter för allt (t ex egen Richedit, combobox etc) så måste man packa med dessa om man ska köra på en maskin som inte bar Builder installerat. Själva exe:n blir ungefär 300k, men då länkar den dynamiskt till Borland-DLL:erna. Jag tror man kan länka med dessa statiskt så att dom ingår i själva exe:n.
// BeatBox
FridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Lite fler frågor om det går bra
Nej, jag har faktiskt inte jobbat med visual basic.
Är det OK om jag tjatar lite?
Om du tex gjort en dialogruta med ett edit-fält och en ok-knapp och vill att det som användaren fyllt i ska sparas någonstans om man trycker på ok, var lägger du då in den koden? Skriver du något för hand av typen
if (gui_id == OK_KNAPPEN) variabel1 = textfältet.HämtaText();
eller ställer man in någon form av kopplig mellan textfältet, knappen och variabeln? Och om man vill att någon funktion i huvudprogrammet ska anropas vid samma tillfälle, hur gör man då?
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Här är det fina med Bolrand C++ Builder. Om du jobbat med Visual Basic, så vet du hur det funkar!
Man gör ett formulär, slänger dit knappar och övriga objekt. Koden genereras automatiskt för detta. Koden i sig är ren C++, fast vissa funktioner tar hjälp av _fastcall, från Pascal (Hela det grafiska objektpaketet kommer från VCL, samma som i Delphi=Pascal)
Vill du känna av knapptryckshändelsen, så lägger du din kod i funktionen "click".
Kolla bilden jag skickar med!
Allt är starkt objektbundet, mycket mer än i Microsofts VS. det finns mycket färdiga klassbibliotek/komponenter med direkt, och man kan skapa egna, och ladda ner från Internet.
Vid kompileringen kan man ange statisk kompilering, och man behöver då inga extra filer.
/T
Allt är starkt objektbundet, mycket mer än i Microsofts VS. det finns mycket färdiga klassbibliotek/komponenter med direkt, och man kan skapa egna, och ladda ner från Internet.
Det tragiska är att Borlands VCL:er bygger på standard windowskomponenter. Varför inte låta det vara så istället för att kapsla in allt i ett eget format som inte går att använda i andra utvecklingsmiljöer. Jämför ActiveX t ex..... man kan skriva en ActiveX i C++ och använda den i VB tack vare COM.
// BeatBox
Om du tex gjort en dialogruta med ett edit-fält och en ok-knapp och vill att det som användaren fyllt i ska sparas någonstans om man trycker på ok, var lägger du då in den koden?
Builder kommer automatiskt att lägga ut en eventhanterare för knappen. Man väljer bara i en combobox vilket event man vill implementera för knappen så lägger Builder ut kod för det. Vad som kommer som inparametrar är lite olika.
Builder är ett jättebra alternativ så länge som man håller sig till de komponenter som levereras med. Man råkcer dock ut för en massa strul om man ska "prata" med andra komponenter via COM. Builder klarar bara IDispatch-baserade COM komponenter vilket är en stor nackdel. Framförallt i prestandasyfte.
// BeatBox