webForumDet fria alternativet

Kompilatorer för C/C++

C/C++

64 svar · 2 059 visningar · startad av prls · sida 4 av 4

Frågan, av prls

Hellö, Har ägnat mig åt att söka på internet efter gratis kompilatorer, och hittat en hel del faktiskt. Bl.a: - DEV C++ - Turbo C - cygwin - GCC Nu har jag några funderingar: 1. Vilken rekommenderas? 2. Och varför just den? 3. Någon favorit och gratis kompilator som jag har

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Finns ju inget som hindrar att man ser till att fånga standardhändelser om man nu vill det i Builder.
Är det så att man skapar "yttre" komponenter måste man ju se till att de fångar de händelser som det är tänkt, eller hur? annars är det ju ingen idé att skapa dom överhuvudtaget...

I C++ 5.02 (Borland C++ Compiler) kan man använda MFC tillsammans med OWL om man vill, så där kan man använda vilket som, tillsammans med Borlands kompilator. Funkar hyfsat.

I Builder kan man använda MFC också, om man nu vill det, även tillsammans med VCL, fast det kan (blir) vissa problem med deklarerade konstanter osv. Och att man måste lägga till en extra händelsehanterare för MFC klasserna.

Frågan är om VC++ klarar VCL?

/T

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

VCL:erna är ju en inkappsling av redan befintliga komponenter i Windows. Dessa komponenter använder man rakt av i VC++. Ta en editbox t ex. VCL:en är bara en inkappsling av den editbox som finns som default i Windows. CEdit i MFC funkar på samma sätt.

// BeatBox

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jo, det förstår jag. Och inkapslingen i VCL är bättre...

Eftersom man kan köra med MFC i Builder, så skickade jag en liten "känga" till dig och frågade om man kan köra VCL i VC++... Det var det jag menade...

/T

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

VCL vs. MFC

Du kan INTE använda VCL i Visual C++ och du skulle inte föredra att använda MFC i C++ Builder.

VC och BCB är inte kompatibla med VCL och MFC, helt enkelt.

VCL är skriver i Pascal. BCB använder en Pascal-kompilator och en C++-kompilator med stöd för händelser och egenskaper. Eftersom VC varken stöder Pascal, händelser eller egenskaper går det inte att kompilera eller använda VCL. MFC har löst de problemen utan att skapa utökningar till språket. __property blir Set...() och Get...(). Händelser blir message maps.

MFC går att kompilera i BCB. (Jag fick dock en massa varningar när jag försökte.) Men det är inte trevligt att använda. Alla automatiska funktioner som finns i VC är inte tillgängliga. Message maps måste t.ex. kodas för hand. Inte heller finns någon resurseditor. Att göra ikoner, strängar och framför allt dialogrutor blir en möda då du måste göra allt för hand, eller använda ett annat program.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Att köra VCL i VC++ är definitivt overkill, likaså är MFC overkill om man är ute efter prestanda. MFC är mer defacto-standard än vad VCL:er är så jag ser ingen som helst anledning att försöka anpassa VC++ till Borlands värld då den inte medför nått mervärde. 10 rader mindre kod.... om man nu värderar det så kanske det är värt det.
Borland har valt att ärva in mycket funktionalitet medans MFC ibland använder association eller aggregerar in funktionallitet. Det är ju bara lite olika lösningar på samma problem, dock är inget av de två lösningarna mindre OO än den andra.

Själv föredrar jag .NET framför både Bulder och MFC.

// BeatBox

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)