webForumDet fria alternativet

Lära sig C++/C#

30 svar · 1 029 visningar · startad av Bendro · sida 2 av 2

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Du sa att det fanns mycket "matnyttigt i kodform". Det uppfatttade jag som att det var enkelt att använda klippa&klistra metoden. Med det menade jag inte att hela boken var uppbyggd så...

Senare i samma inlägg skrev jag: meningen är man ska lära sig genom övning....

hmmm....

------------------
mschmidt & token
Say no more....

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ahhh mistake, all the way!
Sorry! ;)
Med matnyttig kod menade jag att boken innehåller kompetent kod som är bra att lära sig syntaxen av, lite trix och knep samt genomgångar av hur och varför. Jag var antagligen lite otydlig där... ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Även om C# kan användas till programskapande i operativsystemsmiljö så är det väl i huvudsak webbprogrammering (läs .NET) som kommer att dra nytta av C#... C# är ju sagt att vara det språk som passar bäst för .NET-applikationer...

Så skall man hålla på med webben (.NET) så är nog C# att föredra... :)

Mvh, Vide

------------------
Jourhavande @e SweQuake.com

[Redigerat av Vide den 03 mar 2001]

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Ska man pyssla med "webben" så är HTML att föredra. Utveckling av .Net-program skulle tydligen kunna utföras i vilket program som helst. Anledningen till att C# blir nämnt i samma andetag är för att det direkt konkurrerar med Java. Ni vet, programmeringsspråket som funnits sedan -96. C# och VB.Net ska tydligen dela på samma klassbibliotek, men C# är betydligt vänligare för personer med djup kunskap i C++.

Förresten, någon som har sett klassbiblioteket till .Net? MFC-programmerare kommer inte att bli glada, allt är objektorienterat...

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Vide, nu blandar du nog ihop termerna; .NET har ingenting med webbprogrammering att göra. Webbprogrammeringen gör man i ASP.NET som bara är en av delarna i .NET. En minst lika stor del är WinForms som används för Windows-program. C# och .NET kommer att användas för allt från databashantering med ADO.NET, webbprogrammering och Windows-program.

Den stora fördelen med .NET är att allt blir objektorienterat och knuts ihop till ett enda klassbibliotek (=.NET framework). Webbprogrammering och WinForms-programmering i .NET skiljer sig inte så mycket åt. Annat var det med ASP och Win32-programmering.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Sant, jag utryckte mig nog lite fel... :)

------------------
Jourhavande @e SweQuake.com

[offtopic]:

Tanken med .net är ju bra. Men hur ser framtidens systemkrav ut då? Hela vägen, menar jag. Såsom i terminal, server, bandbredd m.m... Att använda 1 st interface mot hårdvaran tenderar ju att bli lite trögt... (java) och sen flera språktolkar inbyggt. Lite typiskt MS att trissa upp hårdvaran för varje ny grej de kommer med.

[/offtopic]

------------------

twinxMedlem sedan mars 20011 inlägg

pew om Pratas c++ bok
Boken används på högskolor och universitet.

bara det säger väl att den inte är så 'rolig' =)
jag har läst både S. Pratas och SAMS "Lär dig C++ på 3 veckor" av J. Liberty. (Det tar inte tre veckor) Men om jag ska utse en vinnare så går segern utan tvekan till SAMS bok..

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Prata - inte rolig.

Nä, jag har inte sagt att Pratas bok är rolig heller.... men jag rekommenderade den utifrån att den behandlar ämnet mer på djupet än vad de flesta "lär dig på xxx tid" böcker gör... men som sagt, det är ju vad jag tycker, sen kan man naturligtvis göra hur man vill. Boken gav mig en bra grund, iaf. "Nöjet" låg i att få ett antal aha! upplevelser. Sen är det inte fel att ha ett bra referensverk när man knypplar ihop pekare, referenser, templates m.m...

Spangos länk här ovan är inte fel, den heller :)

------------------

[Redigerat av PeW den 05 mar 2001]

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)