webForumDet fria alternativet

Lära sig C++/C#

30 svar · 1 029 visningar · startad av Bendro

BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Hejsan
Är snart klar med en Webbapplikationsutbildning där jag bl.a läst en hel del ASP.
När jag nu kollar runt efter jobb verkar det mer eller mindre vara ett krav på att man kan eller i alla fall har lite koll på C++.
Min fråga är om jag skall börja läsa in C++, eller om jag skall hoppa direkt på C# istället? Någon som har en rekommendation?

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

C++ är mer gångbart.

------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

... och mer en grund att stå på. C# är tydligen mera som java och det är lättare att gå från c++ till java än tvärtom.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

... och mer en grund att stå på. C# är tydligen mera som java och det är lättare att gå från c++ till java än tvärtom.

Det skulle jag inte vilja hålla med om. Har man lärt att programmera "på riktigt" och fått koll på objektorientering etc. så spelar det ingen större roll om det är Java, C++ eller Smalltalk man använt sig av, att lära sig ett nytt språk är inte det svåra, det går rätt snabbt om man har de teoretiska grundkunskaperna.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Okey...
Tanken var väl om jag kan lära in C# utan att först behöva ha koll på C++ för om jag fattat saken rätt är det C# som kommer att gälla om något år? (på samma sätt som asp.net börjar ta över från ASP?)
Jag lär mig gärna båda språken, men vill ju börja med det som ökar mina chanser till jobb.

------------------
"You can not solve todays problems with the same level of thinking that created the problems in the first place" Albert Einstein

Brendo >

Det borde gå alldeles utmärkt att göra så, fast snegla på java när du ändå håller på.

sgtpepper >

Jo, det har du iofs rätt i :)
Men det jag syftade på var det något krångligare c++ kontra java, genom allokeringen, deletandet m.m... om det är för att lära sig programmeringstänkandet med objektorientering m.m är det ju tämligen lika, men c++ liksom c fostrar till att ta mer hänsyn på djupet.

------------------

[Redigerat av PeW den 02 feb 2001]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

om jag fattat saken rätt är det C# som kommer att gälla om något år?

Nja, jag vet inte det. I "Introducing C#" (som jag läst några kapitel av på nätet) så säger de att C# är lättare än C++, men för mer krävande grejer är C++ bättre. En (förvisso okvalificerad) gissning är att C# kommer ta mark från Visual Basic. Nån som säger emot?

------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

spango >

Nja, många lär sig Visual Basic som förstaspråk, mycket beroende på att det är så lätt...

------------------
Wanna play?,...Anyone?

Tack för alla goda råd, nu behöver jag bara ett till...
Vilka böcker rekommenderar ni?

------------------

För c++ tycker jag:

- "C++ programmering" av Stephen Prata 3:e uppl,
och / eller
- "C++ Direkt" av Jan Skansholm

Det finns säkert fler bra förslag, men dessa känner iaf jag till.

------------------

Har läst C++ programmering av Stephen Prata, och måste säga att den har oerhört tråkig layout i boken. Dåligt med bilder.....

------------------
Wanna play?,...Anyone?

psMedlem sedan juni 2000841 inlägg

En bok som jag är väldigt nöjd med är:
"C++ from the GROUND UP"
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0078824052/qid%3D/202-1445325-7860607

------------------
ps » Email » wF framed! :e

Har läst C++ programmering av Stephen Prata, och måste säga att den har oerhört tråkig layout i boken. Dåligt med bilder....

He he he...
Det är väl ingen bilderbok han frågar efter? Det finns mycket matnyttigt i den boken i kodform - vilket programmering ändå handlar om, eller?

------------------

Jag tröttnar fruktansvärt fort när det bara är sida efter sida med text.

Dessutom så blir det lättare att lära sig med t.ex skärmdumpar i tryck.

Det finns mycket matnyttigt i den boken i kodform - vilket programmering ändå handlar om, eller?

Dessutom så ska det inte vara någon kokbok, där man ska använda klippa och klistra, utan meningen är man ska lära sig genom övning....

------------------
mschmidt & token
Say no more....

Eeh... pratar vi om samma bok? Den är ju fullspäckad med övningar som knappast går att klippa och klistra om man nu inte fuskar och laddar ned kod från nätet. Skärmdumpar har nog inget direkt syfte om man ska lära sig syntax, programmeringsstrukturer, mallar och klasser. Resultatet presenterades ju skrifligt i boken och det duger nog som information. Boken används på högskolor och universitet. I övrigt finns det ju som sagt många böcker att välja på och det går nog att hitta något som passar envar.

------------------

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag använde Prata-boken i en C++-kurs. Jag tyckte att den var bra, inte rolig, men bra. :)

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

PeW >>

Nja, inte är det fusk att ladda ned filerna från nätet, snarare nått att stödja sig på ;)

------------------
mschmidt & token
Say no more....

..där man ska använda klippa och klistra, utan meningen är man ska lära sig genom övning....

och

Nja, inte är det fusk att ladda ned filerna från nätet, snarare nått att stödja sig på

Hur menar du då?

Jag har "jobbat" mycket med boken, skrivit ned den mesta koden "live" i BC5.02, kört programmeringsövningarna. - Utan att ladda hem nån färdig kod. Tror att man lär sig mer om man jobbar grundligt med såna här böcker för att få en schysst grund.
:)
För mig var det en bra bok som gick rakt på sak utan en massa onödig pedagogik som t.ex "lär dig på x-timmar" serien m.m... men visst, vi är ju alla olika ;)

------------------

[Redigerat av PeW den 21 feb 2001]

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Att skriva in all koden behöver inte betyda att man lär sig mer. Oftast är väl det så att man skriver av boken för att kunna testköra.

Personligen tycker jag att det bästa är att ladda hem färdig kod och sedan sätta sig i lugn och ro och analysera koden. Detta ger otroligt mycket då olika koder kan leda till samma resultat. Sedan kan man ju sitta och manipulera koden, men målet är ändå att få fram samma eller liknande resultat.
Ju mer koder man läst och analyserat desto bättre. :p

Nä det är riktigt att man inte lär sig något genom att bara skriva av en bok...
Men nu var ju frågan om Prata-boken gav något. För mig gav den bra grunder för att kunna analysera andras koder och skapa egna.
Argumentet jag svarade på var i stil med att: med Prata-boken så gjorde man klipp&klistra modellen istället för övningar - vilket jag inte alls höll med om. :)
Jag själv får lättare att ta till mig och memorisera genom att praktiskt tillämpa det jag läser, men det är jag som sagt.

------------------

[Redigerat av PeW den 21 feb 2001]

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)