webForumDet fria alternativet

Botanisera i programmeringsdjungeln

25 svar · 1 061 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hej!

Jag har länge funderat på att börja lära mig C/C++/C#/Obj-C men vet inte riktigt vad som är vad.

Jag har förstått att Obj-C är något som man kan ha användning av när man programmerar för mac, men kan man använda det i pc-miljö också?
Vad är skillnaden mellan alla dessa och vad är användningsområdena?
Vilka fördelar och nackdelar finns?

Programmerar en del i php nu och när jag tog en titt på lite obj-c-kod så var syntaxen inte helt olik.

Just nu så är jag i en övergångsfas mellan pc och mac och kommer antagligen köpa en macbook ganska snart men jag vill sätta igång med programmerandet direkt så jag vill gärna lära mig något som inte är helt förkastligt i en mac-miljö.

Tack på förhand!

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

C++ önskar jag att jag kunde bättre men det är betydligt svårare att behärska det jämfört med php, java eller C# etc.

Java fungerar bl.a. på Windows, Mac, och Linux. C# har möjlighet att göra det med men det är lite sisådär med den saken i dagens läge har jag hört. Det ska fungera men inte så värst bra.

Obj-C vet jag inte vad det är men det sägs att det finns få anledningar att välja C över C++ bortsett från det faktum att välskriven C är snabbare än välskriven C++. Men i långa loppet blir det svårare att hålla ordning på sin C-kod då C saknar OOP.

Python kanske kunde vara ett annat alternativ? Det funkar fint på Linux, Mac och Win men det finns vad jag vet inga större applikationer skrivna i det. Jag har för mig att det beror på att det inte är lika effektivt som C/C++/Java men det behöver inte stämma.

• C används mest för program där prestanda är av hög prio, men inte så hög att man tar till assembler. ;)
  • C++ används till lite allt möjligt.
  • Java används till allt möjligt men det är, eller verkar vara, vanligast på serversidan.
  • C# används främst i Windows-miljö idag.
  • Python används som sagt mest för mindre program. Ofta på hobbeynivå?

Sedan finns ju möjligheten att skriva program i Perl och PHP eller diverse andra språk.

Nu fick du lite kött på benen iaf? :)

Ja det är ju lite svårt att veta vad jag kommer använda det till såhär i förhand.
I dagens läge tycker jag det verkar som att allt som inte är oop är skit.

Om man ser på det såhär då:
Vad behöver jag för att programmera i de olika språken.
En kompilator har jag förstått är nödvändigt för alla(?).
Är det stora skillnader på syntax?

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

oskob skrev:

I dagens läge tycker jag det verkar som att allt som inte är oop är skit.

Inte helt sant även om OOP "hypas" rejält. Inbyggda system är ofta inte objektorienterade. Personligen gillar jag OOP väldigt mycket :)

C: Är som C++ fast utan objektorienterat stöd.
C++: Utökning av C med objektorienterad stöd.
ObjC (Objective C): Är en objektorienterad varinat av C.

Python och Ruby är två andra intressanta språk..

Vad är skillnaden mellan C++ och ObjC då?
Skiljer sig ObjC och C++ mycket i syntax? Om jag lär mig C++, kommer jag då lätt kunna gå över till ObjC?
Kan det inte bara finnas ett språk som är asbra? ;)

oskob skrev:

Vad är skillnaden mellan C++ och ObjC då?
Skiljer sig ObjC och C++ mycket i syntax? Om jag lär mig C++, kommer jag då lätt kunna gå över till ObjC?

ObjC är baserat på smalltalk och du kan läsa mer om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Objective_c

oskob skrev:

Kan det inte bara finnas ett språk som är asbra? ;)

:e

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

För att lägga till ett utvecklingsspråk i diskutionen så säger jag Erlang, visserligen inget vidare för klientapplikationer. Men har ett väldigt lätthanterligt processhantering med meddelandeskickning. :)

Nickemannen skrev:

För att lägga till ett utvecklingsspråk i diskutionen så säger jag Erlang, visserligen inget vidare för klientapplikationer. Men har ett väldigt lätthanterligt processhantering med meddelandeskickning. :)

He he kan inte annat än att hålla med att det är smidigt, men som sagt så är det inget vidare för klientapplikationer. ;)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Har sagt det förut och kan säga det igen
Språket är inte det viktigaste, det är att man har något att säga och att någon "lyssnar"
Visuella språk är kanske bäst om man skall göra klientapplikationer där man diskuterar sig fram till en lösning typ Delphi, VS.
Strikta språk är ju grunden i allt C++ är ju Bjarnes sätt att typa något strikt.
Om man jobbar med grejor inom teleindustrin kan man inte bortse från Erlang.
Skall man göra embedded things så är ju säkert ett annat OS och assembler rätt!
Så tillbaka till syftet. Vad vill du åstadkomma och i vilken miljö?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Självklart har du rätt Lasp, men jag tror trådskaparen är ute efter tips på många utvecklingsspråk han har inte gett några speciella krav på vad utvecklingsspråket skall klara av så därför antar jag att han bara vill börja med något nytt och undrar vad det finns för några och vad dom klarar av :).

Brainfuck? Har inte orkat lära mig det ännu ;)

Tja, jag vill mest skaffa mig kunskaper inom något som jag kan ha användning för i framtiden. Har inget specefikt program jag vill kunna skapa. Jag vet ju inte alls vad jag kommer göra, men all erfarenhet är bra erfarenhet och det kliar i kodarfingrarna! Har alltid varit intresserad av att "programmera på riktigt" men så fort jag försökt dyka in i det har jag hunnit tröttna innan jag fattat något. :)

Då faller vi tillbaka på vad jag har sagt flera gånger
Att ha tillgång till en mentor som har kunskap och tålamod.
Som lär dig att skissa och tänka före, att bryta upp ett projekt i delmål och att gå fram en gång för att erhålla den tänkta funktionen.
Sedan kan man diskutera hur man gör det bättre.
Se språket som en klädedräkt, vart du ska och under vilka villkor styr ju helt vad du skall ha på dig!
Börja från andra sidan. Var vill du vara om fem år, vilka kunskaper är bra då, sedan kommer frågan om kummunikationsmedel, dvs. språk.
Men fortsätt att utveckla dina tankar här i tråden så kommer vi en bit på vägen.

*ser sig omkring*
Nix ingen mentor här :(
Jag vill mest komma igång med något för att få förståelse för helheten och vara förberedd på att lära mig något nytt i framtiden och då ha lite i ryggsäcken.

Ta då ner Delphi2006. Fritt i 30dgr. Enklare gratis
Kör igenom några exempel.
Du kollar några med databaskopplingar eftersom du är intresserad av detta också
Kör sedan lite ECO så att du ser att det finns en stor och bra programmeringsvärld.

I vilken kategori hamnar Delphi då?

Delphi2006 är ett visuellt verktyg. Språk bestämmer du själv,Pascal, C++, C# eller .Net
Även databas är valfritt Interbase eller MSSql2005.
Jag menar att du skall ta ner och testa för att kunna skapa bättre frågeunderlag för din framtid.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

oskob skrev:

I vilken kategori hamnar Delphi då?

I "RAD-verktyg för att bygga klientapplikationer företrädelsevis för Windowsmiljö, baserat på Pascal och utan någon portning till Mac"-kategorin.

Vore jag dig skulle jag testa Ruby, det är ett spännande språk som känns helrätt just nu och som funkar på alla OS. Det finns flera Ruby-utvecklingsmiljöer gratis för olika plattformar, faktum är att många Ruby-fantaster tycks köra Mac OS X när de kodar Ruby.

Se där ett par förslag att testa. Gör en plan lägg upp ett antal timmar i budgeten för att testa. Borde räcka med ca 15h för att få en inblick per system.
Ta sedan en applikation och bygg den i flera miljöer. Ett litet test.

sgtpepper skrev:

Vore jag dig skulle jag testa Ruby, det är ett spännande språk som känns helrätt just nu och som funkar på alla OS. Det finns flera Ruby-utvecklingsmiljöer gratis för olika plattformar, faktum är att många Ruby-fantaster tycks köra Mac OS X när de kodar Ruby.

Instämmer, Ruby är väldigt intressant och precis som du säger så verkar kombinationen Ruby + Mac OS X vara vanligt förekommande.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)