webForumDet fria alternativet

Veni Vidi Vici

Språk

22 svar · 2 155 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Detta kända citat känner nog många till...

... men jag blir ganska förvirrad av uttalssättet. Jag hört dessa olika uttalssätt av det sista ordet (vici):

* Viki
* Vishi
* Visi

Vilket är rätt egentligen? Jag tror på det sista, eftersom jag läser franska. Det eftersom man oftast uttalar c som ett s-ljud, och franska härstammar ju från latin. ;)

Så, ni som kan det här, vilket är rätt?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Många språk härstammar från latin.

Jag brukar uttala det 'vitchi'. Om det är rätt eller inte får någon annan avgöra. :)

SPiN skrev:

Många språk härstammar från latin.

Jag brukar uttala det 'vitchi'. Om det är rätt eller inte får någon annan avgöra. :)

Jo, det glömde jag... att jag flera gånger har hört formen "vitchi".

Rumänska, italienska, spanska, franska härstammar från latin. (Jag tror det var ett språk till, men i så fall så har jag glömt vilket språk det var :))

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

C uttalas som tch i det här fallet.

trexter skrev:

Vad har du för källa? :) (Eller kan du utveckla det lite mer?)

F.ö. så hörde jag en annan form i dag: vittsi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

För och bara klampa in här och vara ohövlig och ställe lite half-topic fråga! Vad betyder Igentligen Veni Vidi Vici om man översätter lite snällt till svenska :) Man har juhe sett det på Marlboro ciggarett paket :OO

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

"skadar din hälsa"

"Jag kom, jag såg, jag segrade" - Ceasar

LeonL skrev:

trexter skrev:

Jag läsr italienska. :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

LeonL skrev:

"Jag kom, jag såg, jag segrade" - Ceasar

Jag kom, Jag rökte, jag fick cancer !

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

trexter skrev:

LeonL skrev:

trexter skrev:

Nog för att italienska baseras på latin, men bara för att det uttalas så på italienska (vilket jag mycket väl kan tänka mig att det gör) så är det väl inte säkert att det uttalas så på latin? :q

Nog för att Ceasar och kompani härjade i Rom, men ändå låter det inte helt rätt i mina öron... ;)

:stefan: skrev:

trexter skrev:

LeonL skrev:

trexter skrev:

Nog för att italienska baseras på latin, men bara för att det uttalas så på italienska (vilket jag mycket väl kan tänka mig att det gör) så är det väl inte säkert att det uttalas så på latin? :q

Nog för att Ceasar och kompani härjade i Rom, men ändå låter det inte helt rätt i mina öron... ;)

Jag tycker att det låter ytterst rimligt att jag har rätt. ;)
Jag tror inte att uttalet ändrats men om du talar latin så är du välkommen att rätt mig om jag har fel. §jr
Det är i vilket fall troligare att det uttalas på italienskt vis än på franskt vis.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

trexter skrev:

:stefan: skrev:

Jag tycker att det låter ytterst rimligt att jag har rätt. ;)
Jag tror inte att uttalet ändrats men om du talar latin så är du välkommen att rätt mig om jag har fel. §jr
Det är i vilket fall troligare att det uttalas på italienskt vis än på franskt vis.

Franskt? *brrr*

Nja, jag lever i tron av att latin hade (har?) ett ganska "rent" uttal, utan påverkan från diverse språk - exempelvis italienskans sätt att uttala c med ett t framför så att säga. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Egentligen vet man inte så mycket om hur latinet uttalades under romartiden. Man har ju inga 2000-åriga romare att fråga. Men det har gjorts försök att undersöka saken: http://home.tiscali.be/mauk.haemers/collegium_latinum/pronounce.htm

Ska man utgå från denna sida, borde "vici" uttalas "wiki". Men som sagt, vi har inga gamla romare som kan berätta hur det egentligen är.

Medlem sedan juni 20038 inlägg

Hej!
>>(Jag tror det var ett språk till, men i så fall så har jag glömt vilket språk det var )<<
Det borde vara portugisiskan!

Är man fransman eller rumän eller portugis uttalar man "visi". Är man italienare säger man "vitchi", och är man spanjor, så "läspar" man och säger "vici". Men jag är bara bombsäker på det sista.
Tony28

Medlem sedan mars 200315 inlägg

"Viki" är uttalet i klassiskt latin medan "vichi" eller "vitji" är medeltidslatin. I antiken uttalades alltid c som k medan man under medeltiden uttalade c som "tje" framför mjuk vokal (e, i, y). Eftersom detta är ett citat från Cæsar ("Kaisar") bör det väl sålunda uttalas "viki".

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Droopy skrev:

"Viki" är uttalet i klassiskt latin

När jag skrev "wiki", syftade jag på att "v" skulle uttalas lite rundare, ungefär som engelsmännen uttalar "w". Ett uttal som de påstår användes på sidan jag länkade till.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Vimpen säger vitchi och därmed basta!

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

UlfT skrev:

Droopy skrev:

"Viki" är uttalet i klassiskt latin

När jag skrev "wiki", syftade jag på att "v" skulle uttalas lite rundare, ungefär som engelsmännen uttalar "w". Ett uttal som de påstår användes på sidan jag länkade till.

...eftersom jag iallfall har läst latin i tre år *ryser*, så kan jag meddela att vi fick lära oss att det uttalas precis som UlfT skriver - [wiki]. :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Men uttrycket är väl ändå på italienska, inte latin?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
114 ms — ändringar (db)